Zodpovědnost za vlastní štěstí

Onehdy mi jeden šéf jisté významné firmy řekl: znám tolik chlapů, kteří žijí sami, až mi to je líto. Nechtěla jsem mu věřit. Že by mezi úspěšnými osobnostmi bylo takové množství nešťastných, smutných, zrazených? To bys koukala, děl po chvíli a myslel to zcela vážně. Ing. Veronika Vinterová, majitelka seznamky Náhoda, tuto pravdu potvrdila. Nedalo mi to a přišla jsem za ní s dalšími otázkami:

Doposud jsem si myslela, že muži nebývají nešťastní z toho, že nemají partnerku, anebo, že se nad tuto skutečnost dokáží obdivuhodně povznést, že mají často jiné, kariérní priority. Několikrát jste mi naznačila, že je to zcela jinak…

Každý z nás, ať muž, nebo žena, toužíme po obyčejné lidské blízkosti, intimitě, pohlazení, pomazlení. Muži si to jen méně přiznávají. Nebo možná ještě přesněji – méně o tom nahlas mluví. Musejí si zachovat tvář a v drsném světě obchodu či politiky se jakákoliv slabost přece nenosí. A pokud životního partnera dosud nenašli, důvodů pro to může být nepřeberné množství. Je jen otázka, jak hluboko chceme jít. Muži raději dávají přednost jasnému, logickému, strukturovanému, racionálnímu, přímému řešení. V oblasti vztahů, a pokud se bavíme o ženách, bohužel takové jednoduché přímočaré řešení nebývá zároveň to nejlepší.

O čem vypovídají příběhy vaší seznamky? Co představitelům drsné poloviny lidstva chybí?

My se rádi a často nejprve klienta tážeme. Ostatně u mé profese kouče je to vlastně povinnost. Proto jsme se ptali i nezadaných mužů, po čem skutečně touží. Ptali jsme se těch, kteří nechtějí jen flirtíček, ale hledají životní partnerku. Společného s ženami mají to, že oba chtějí opravdového rovnocenného partnera, který má vyřešenou minulost, se kterým bude fungovat chemie a který je v životě aktivní. Muži se pak odlišují v tom, že touží po opravdové ženskosti, tedy po jemnosti, soucítění, něžnosti, laskavosti a empatii. Chtějí pohodovou pozitivní ženu, která je připravena vytvořit opravdový teplý domov. Je pro ně důležité, aby žena dobře vypadala. Nehledají ale žádnou Barbie nebo modelku. A je pro ně poměrně důležitá štíhlost ženy. Pokud vás zajímá, co je naopak ideálem ženy, pak je to charizmatický gentleman se smyslem pro humor, který má přiměřené ekonomické zázemí. Spousta nároků z obou stran, že?

Jaké věkové kategorie představují vaši klienti? Jde spíše o střední a vyzrálejší věkové skupiny?

Záleží, o kterých službách hovoříme. Mladší věková kategorie, řekněme do 30 let, využívá nejvíce internetové seznamování. Nesmělí mladí muži, kteří si nevědí rady s tím, jak „sbalit“ ženu, se často obracejí na naše „randeology“. Tedy konzultanty, kteří jim pomohou s tím odvážit se, komunikovat, se sebevědomím. Vyzrálejší muži ve vyšším postavení si nemohou dovolit vystavit profil na seznamce nebo nechtějí ztrácet čas brouzdáním po internetu. Ti pak chtějí individuální vyhledávání partnerky na míru. Často ale jak s mladšími či vyzrálými přejdeme k vyšší formě spolupráce a bavíme se o jejich vztazích, osobnosti, životních programech a o tom, jak nedělat stále stejné chyby ve vztazích. Ti pak vstupují do strukturovaných rozvojových programů či individuální spolupráce a řešíme s nimi jejich vztahy v daleko širším rozměru. Takový proces má pak velmi často vliv nejen na hledání partnerky, ale na jejich celkovou spokojenost, zaznamenávají změny v práci a cítí se spokojenější.

A co podnikatelé a manažeři? Jak ti si stojí v žebříčku osobní spokojenosti? Nebo je právě mezi nimi velké množství těch, kteří ztratili, opustili, nenašli životní partnerku? Jsou na vině časové důvody, nedostatek schopnosti určit priority?

Najít v životě harmonii a spokojenost je možná ta nejdůležitější a nejtěžší práce vůbec. Právě proto se z naší činnosti nakonec vykrystalizoval v program, který se zabývá spokojeností a štěstím jako takovým. Nejen spokojeným partnerstvím, ale zkrátka člověkem jako takovým. Když jsme na podnět klientů tento program před několika lety vytvářeli, myslela jsem si, že více klientů najdeme v ženské populaci. Po třech letech fungování jsem sama překvapená, že je stejně zajímavý pro ženy jako pro muže. Je pro ty, kteří chtějí převzít zodpovědnost za vlastní štěstí. A pokud štěstí a spokojenost neprožívají, udělat opravdovou změnu. Těmto výzvám čelí velmi často podnikatelé a manageři. V rámci své pracovní vize postupně ztratí nejen lásku, partnerku, ale i smysluplnost. Pak je absolutně zásadní vše znovu najít.

Po jakých ženách touží tato skupina mužů? Neobává se těch, které jsou také samostatné, mají své firmy, své manažerské posty, svou odvahu a svoji seberealizaci?

Muži, kteří jsou v exponovaných pozicích v politice, managementu, mají vlastní společnosti, vlastně celý den tak trochu bojují. Opravdu netouží po tom, aby bojovali i doma. To je častý důvod pro to, že si takoví úspěšní šéfové nakonec vezmou svou sekretářku. S tou nemusejí bojovat. Je jen otázka, jak dlouho je taková žena bude inspirovat. Touží tedy po ženě, která je úctyhodná, zajímavá. Ale nechtějí doma dalšího chlapa, aby s ní (nebo s ním) i doma vedli opět válku. My ženy někdy máme pocit, že muži chtějí ženu, která je atraktivní, samostatná, poslušná, tolerantní, elegantní – prostě všechno. Ale tak to opravdu je. Chytrá žena, která miluje svou ženskou stránku, ale toto umí vybalancovat. V práci být v roli úspěšné ženy a doma v roli láskyplné a něžné bohyně. Jak říká můj muž: hlavně neprudit.

Na jaké příčce stojí touha mužů po klidném, útulném domově, úcta, něha, porozumění, fungující sex?

Ženská kvalita je síla, která vytváří harmonii, klid, teplo domova, něhu. Někdy si připadám, že jsem tak trochu staromódní, když inspiruji muže i ženy k návratu k tradičním hodnotám. Nemyslím tím ale to, aby ženy byly poslušné domácí puťky. Ale aby milovaly svou ženskost a s nejvyšší láskou ji dávaly svému muži. Ve všech směrech – v oblasti péče o domov, děti i partnera, v oblasti intimity – vášní, kreativitou a smyslností, v oblasti rozvoje osobností – novými a novými impulzy, které respektují instinkty a sílu lásky.

Čím může napomoci vaše seznamka?

My přistupujeme k seznamování jinak. Jistě můžete od nás chtít „jen“ internetové služby, řadu odpovídajících profilů žen. Ale častěji hledáme pro zaměstnané a úspěšné šéfy partnerku na míru. Nejspokojenější ale jsou ti, kteří jsou připraveni a ochotni se nejprve na sebe podívat do zrcadla a s koučem projít životní zkušenosti a důvody, proč se jim předchozí vztahy rozpadly; zjistit kdo jsem, jaká je moje životní vize, a teprve potom se vrhnout do nového vztahu.

Zkusme modelový příklad: Majitel několika firem, úspěšný podnikatel, člověk vítaný ve společnosti, se právě rozvedl a hledá nový životní vztah. Co mu doporučíte? Anebo tomu člověku, který je ve svých 35 letech stále sám, ačkoli je zdatným businessmannem?

Doporučím nahlédnout na svou životní cestu, co zažil v dětství, v minulých partnerstvích. Potom také na to, kdo jako člověk je, jaké jsou jeho komunikační návyky, zda to, jak vystupuje, je v souladu s jeho podstatou. A pro hledání životní partnerky doporučím podívat se na to, jaká očekávání od partnerky a vztahu má, co může své ženě nabídnout on a přes které věci ve vztahu zkrátka nejede vlak. Pokud se nechce v sobě „babrat“, pak by se měl svěřit odborníkovi a nechat si najít odpovídající typy žen nejen podle profilu na běžných internetových seznamkách, ale také zapojit odborníkovu zkušenost, intuici a smysl pro eleganci.

Z jakých požadavků muži neradi slevují při volbě partnerky?

Je podstatné, aby partnerka naplňovala jejich představy ženskosti. Proto často říkám ženám, že je téměř povinností ženy udělat pro svůj vzhled maximum, pečovat o sebe za jakýchkoliv okolností. Důležité je muže trvale oceňovat, protože pokud jej nepochválí ona, ocení jej jiná. Zároveň je podstatné to, aby žena byla sama sebou, přirozená, opravdová. Stylizovat se do toho, jak si myslí žena, že by ji muž chtěl mít, je také velmi krátkozraká politika. Taková fikce vydrží jen dočasně. Možná i proto je tolik rozvodů. Rádi si nasazujeme masky, které se domníváme, že by ocenilo naše okolí. Daleko lepší je pro muže i ženy autenticita. Pokud vás nezaujme pravda, stejně to dřív nebo později dopadne špatně.

Co si pánové představují pod pojmem životní štěstí?

Představy, přání a skutečnost se mohou velmi lišit. Lidé, se kterými se potkávám a vnímám je tak, že se cítí opravdu šťastní, poslouchají své srdce, žijí v souladu se svým posláním. Obzvlášť pro muže je nalezení vlastní vize to nejdůležitější pro to, aby byli sami spokojení. Zároveň také pro to, aby se stali zajímavým a atraktivním partnerem pro ženu jejich snů.

ptala se Eva Brixi