Zmrzlina či nanuk jsou symbolem léta pro 97 % Čechů

Smetanova¦ü zmrzlina C¦îeska¦ü chut¦îLéto si bez zmrzliny nedokážeme představit. Podle průzkumu řetězce Albert si osm z deseti Čechů kupuje zmrzlinu nebo nanuk během sezony alespoň jednou týdně. Nejraději sáhneme po kusové variantě, na popularitě ale získávají i rodinná balení. V příchutích zůstávají neporažené vanilka a čokoláda, které za oblíbené označila více než polovina dotázaných. Češi si navíc za kvalitní zmrzlinu nebo nanuk rádi připlatí.

Data z exkluzivního průzkumu, který si nechal zpracovat obchodní řetězec Albert, potvrzují i prodejní čísla. „V letních měsících se poptávka po nanucích a zmrzlinách ze strany našich zákazníků zvyšuje až pětinásobně,“ řekla Simona Fáberová, manažerka nákupu sortimentu v obchodech Albert, kde se za rok prodají řádově desítky milionů kusů nanuků a zmrzlin. „Velkou roli hraje při prodeji nanuků počasí,“ doplnila Fáberová. Přes 80 % Čechů si dopřeje sladké osvěžení jednou za týden, více než polovina pak hned několikrát týdně. Podle aktuálního průzkumu řetězce Albert žijí největší spotřebitelé zmrzliny v Libereckém kraji, kde si ji kupuje vícekrát týdně na 70 % lidí, naopak v Pardubickém kraji je to jen 36 %. Pouhé jedno procento Čechů pak zmrzlinu konzumuje jen výjimečně.

Vůbec největšími konzumenty zmrzliny jsou celosvětově Novozélanďané – spotřebují přes 28 litrů na osobu za rok. Na paty jim šlapou nepřekvapivě ve Spojených státech a Austrálii. Z evropských států vládnou skandinávské země. Desítku největších světových zmrzlinářů, do které Česko nedosáhlo, uzavírá Velká Británie se sedmi litry na osobu a rok.

Šest z deseti Čechů si v obchodě nejraději koupí kusový nanuk či zmrzlinu, zbývajících 40 % preferuje větší rodinná balení. Kusové nanuky jsou nejoblíbenější v Pardubickém (72 %) a Středočeském kraji (69 %), zájem roste také s vyšším vzděláním. Průzkum ukázal, že nejčastěji si balení pro jednoho koupí lidé s vysokoškolským vzděláním. V obchodech Albert jsou menší porce ještě oblíbenější. „Kusové nanuky na dřívku a kornouty tvoří v létě více než tři čtvrtiny prodejů,“ komentovala Simona Fáberová.

Co se týče příchutí zmrzliny, v České republice vítězí tradice. Jedničkou zůstává vanilková, nejraději ji má 30 % Čechů, na druhém místě se drží čokoládová, která je nejoblíbenější příchutí čtvrtiny národa. Na stupni vítězů se umístila ještě pistáciová, která vede převážně mezi muži, ženy by na třetím místě raději viděly jahodovou. Co se týče typu nanuků, nejpopulárnější jsou smetanové (60 %), následují ovocné (20 %), jogurtové a vodové (10 %).

Průzkum také ukázal, že si za kvalitní letní osvěžení oblíbených značek rádi připlatíme, uvedlo to 45 % respondentů, raději však investují muži (50 %) než ženy (42 %). „Sledujeme meziroční nárůst prodeje dražších značkových nanuků a zmrzlin,“ potvrdila trend Simona Fáberová a dodala, že český zákazník zůstává věrný především tradičním českým značkám. Podle krajů si dražší variantu nejraději dopřejí lidé ze severu, konkrétně z Ústeckého (63 %) a Libereckého kraje (60 %), nejšetřivější jsou naopak obyvatelé Zlínského kraje (24 %). Na akční nabídky ale stále slyšíme, každý třetí si vybírá zmrzlinu podle toho, která je zrovna v akci, nejlevnější variantu si koupí jen 5 %.

(tz)