Houbařská sezona je pro vejce sexy

IMG_2634Že se to projeví na odběru vajec, to bych tedy nikdy neřekla. Ale jak mi potvrdil Ing. Tomáš Milich, jednatel společnosti OVUS – podnik živočišné výroby, spol. s r.o. (na snímku), která sídlí nedaleko Slaného, houbařská sezona je za dveřmi a výsledkem vášně našeho národa snad bude také letos zvýšená poptávka po vajíčkách. A tak i on letos netrpělivě čeká na krásné hříbky, kováře, kozáky, křemeňáky, holubinky a lišky, bedly nebo pýchavky.

Češi zůstanou národem houbařů i milovníků vajíček, a to jde celkem dobře dohromady. K tomu se pěkně váže informace o tom, že se konzumace vajec v přiměřeném množství nemusíme obávat, protože už dávno nejsou cholesterolovým strašákem. Naopak – vejce představuje vysoce nutričně ceněnou potravinu, jíž se zdravý jedinec nemusí vyhýbat.
Neznám člověka, který by neměl rád vajíčka. Někdo je miluje na měkko, jiný jen míchaná, třetímu je to jedno. Fajnšmekři a vyhlášení šéfkuchaři dokáží rozpoznat kvalitu i být rozčarovaní nad opakem stejně tak jako odborníci, kteří se potravinami zabývají profesně. V našich titulech jsme o vejcích napsali hodně řádek, ať již šlo o unikátní technologie OVUS uplatňované při chovu nosnic, nebo při zpracovávání vajec pro gastro provozy. Připo­meňme, že jde o společnost s ryze českým
kapitálem, sehraným týmem zaměstnanců i prozíravým investorem, jímž je skupina GASCONTROL GROUP v čele s Mieczyslavem Molendou, osobností businessu, která za 25 let svých aktivit napomohla řadě zajímavých nápadů na svět.
Výrobní sortiment OVUSu je svým způsobem jednoduchý – čerstvá vejce pro český trh a výhledově pro zahraniční odběratele směrem na východ a vejce pro použití v gastronomických provozech, jako jsou například ta ve slaném nálevu používaná hojně v lahůdkářstvích.
moravia_IMG_1981Jenže ono se řekne – kuřata, slepice, vejce, obchodní řetězce. Připočtete-li k tomu technologie, vědecké řízení provozu, přísná hygienická opatření, každodenní starosti s obchodem, četné kontroly a srdce čtyřicetičlenného kolektivu, který o chod firmy pečuje, zjistíte, že OVUS jako příklad malého a středního podnikání v potravinářské výrobě rozhodně nezahálí.
Zní to jako fráze, ale podstata věci je naplněna starostmi o nejlepší složení krmiva, které jen tak jako samozřejmost do fabriky na vejce nepřijede, musíte ho nasmlouvat, koupit, a musí ho být vždy dostatek, stejně tak jako musíte umět pečlivě plánovat obměnu chovu, dovoz kuřátek, efektivnost práce jednotlivých hal. Logistika je dnes už také samostatný obor a tím spíš, že jde o potravinu čerstvou, musí v OVUSu dobře měřit a počítat čas.
Firma proslula několika kulinářskými atrakcemi – trh zásobuje tzv. indiánskými vejci, která mají skořápku zbarvenou bledě modře a bledě zelenkavě nebo nádherně hnědě, na odbyt jdou vejce Moravia, vhodná hlavně pro výrobu moučníků, protože se bílek dá výtečně našlehat, oblíbená jsou čistě bílá vajíčka, po nichž je poptávka hlavně o Velikonocích. Už to samo o sobě svádí k nejrůznějším marketingovým nápadům. A těch je zde hodně a na mnoho let dopředu. Týkají se třeba designu obalů, tedy krabic, některé z nich jsou krásnými až uměleckými dílky, jiné vám s koupí krabičky servírují i recept na něco dobrého…
Ale nejen houbaření či potěšující osobní reference přispívá ke slávě vajíček a jejich rostoucím dodávkám. Letošní podzim vybízí k úvahám, jak překvapit odbornou i širokou veřejnost. Třeba prostřednictvím soutěže Čes­ká chuťovka: „Přemýšlíme, zda se opět zúčastnit, když už jsme dvakrát po sobě, loni a předloni, získali pěkná ocenění,“ komentoval Tomáš Milich. „Rádi bychom ale, to přiznávám, ještě do třetice upoutali na náš produkt pozornost jak dětské, tak klasické poroty. Ověřili jsme si, že ten, kdo naše vajíčka ochutnal, se stal naším fandou. Zejména exkluzivní vejce indiánská mají chuť nezaměnitelnou, což ostatně potvrzují třeba ve Velké Británii nejluxusnější hotely, kde se právě tato vejce podávají jako lahůdka.“
Firma OVUS – podnik živočišné výroby získala status seriozního dodavatele superpotraviny, váženého hráče na poli zdravé výživy. Značné sumy peněz do nejmodernějších zařízení, odvaha vstoupit před lety do silně konkurenčního prostředí, tvořivý prostor k práci, to jsou benefity, o něž se dnes úspěch firmy opírá. Vejce je potravinou budoucnosti, jedna z mála těch komplexních, do níž se investice vždy vyplatí, a to jak s ohledem na koncového zákazníka, tak vizi udržitelnosti s uplatňováním převratných metod využití surovin, jež má planeta k dispozici.

připravila Eva Brixi