Donedávna byly ponožky spíš vánočním dárkem z nouze. Díky velkému posunu v designech i materiálech to ale už neplatí. Naopak, prémiové ponožky s moderním vzhledem si oblíbili B2B i B2C zákazníci firmy Sokino, která je pod vedením Viery Kotulánové
vyrábí přímo v Česku. Jak se ze spontánního nápadu stala oblíbená značka? A dá se ponožkami uživit i mimo vánoční sezónu?
Co vás přivedlo právě k ponožkám? A kdy to bylo?
Mám doma dva kluky, kteří bohužel trpí atopickým ekzémem. Takže jsem vždycky dbala na kvalitní materiály oděvů. Jenže u ponožek to byl problém, žádné nám nevyhovovaly. Navíc kluci jsou hokejisté, a tak tráví týdně dlouhé hodiny v bruslích, což je pak pro nohy velká zátěž. A tak jsem pátrala a hledala ponožky s vhodným složením materiálu. Nic ale mým požadavkům nevyhovovalo. Na trhu se vhodné zdravotní ponožky nevyskytovaly. A protože jsem od přírody podnikavá, začala jsem studovat, jak se takové ponožky vlastně dělají. A na světě byl nápad začít s výrobou kvalitních českých ponožek s originálním vzorem. Ponožky totiž nemusí být nuda, i do ponožkového průmyslu se promítají módní trendy. Tehdy se psal rok 2017, od roku 2018 vyrábíme ponožky na zakázku a postupně se z miniprojektu stala prosperující firma, která mě živí.
Jak zakázková výroba funguje? A je oblíbená spíš u koncových, nebo firemních zákazníků?
Naše zakázková výroba je oblíbená hlavně u firem, které tvoří zhruba 90 % všech objednávek. Mnoho z nich oceňuje kvalitní materiály a osobní přístup. Může se to zdát jako klišé, ale já opravdu v zakázkové výrobě ponožek provázím klienta celým procesem. Pokud si přeje svůj vlastní design, tak společně vytváříme návrhy, které stroje zvládnou vyrobit. Někdy je náročné představy skloubit, ale mě baví i ta komunikace a ladění vzorku i finálního produktu. A protože obchodní partneři z B2B často používají Sokino ponožky jako firemní dárky, doplnili jsme sortiment také o originální obaly, a nově i krabičky. Ty mohou firmy použít ke své prezentaci jako skvělý marketingový nástroj. Výhodou je, že většina klientů chce, aby na balení bylo vidět logo Sokina, což zase pomáhá s reklamou nám.
Vracejí se k vám klienti?
Velmi často, někteří jsou s námi dokonce od začátku jako festival Jeden svět nebo Letiště Václava Havla. Dlouho spolupracujeme také s online supermarketem Rohlik.cz a letos nás oslovilo například Notino. Samozřejmě máme ale i spoustu menších zákazníků a zapojujeme se i do dobročinnosti. Už sedm let tedy podporujeme nadaci Muži proti rakovině prodejem kníratých ponožek Movember, které pomáhají zvyšovat povědomí o rakovině prostaty.
Kolik kusů ponožek ročně prodáte?
Poslední léta prodáváme přibližně 100 000 párů ponožek ročně. Většina z nich je právě pro firemní klientelu. Obrat tedy máme ve vyšších jednotkách miliónů za rok.
Kdo je autorem designu? A kde čerpáte inspiraci?
Designy Sokino navrhujeme společně s naším týmem grafiků. U firemních ponožek většinu grafických návrhů připravujeme my – já s vybraným grafikem. Ty mají svá specifika – většinou musí obsahovat firemní logo a barvy. Používáme tedy brandový manuál nebo logomanuál a inspirujeme se na webových stránkách klienta. Záleží na oboru. Naším cílem je ale vymyslet vzhled ponožek tak, aby je klienti/zaměstnanci, obdarovaní, rádi nosili a firemní ponožky jen neležely na dně skříně. A kromě toho, jak budou vypadat, je velmi důležité i složení ponožek.
Kde se ponožky vyrábějí a z jakých materiálů?
Pleteme je v Česku, na Vysočině, a většina z nich je z 85% certifikované česané bavlny nebo z kvalitní merino vlny. Pochopitelně ale obsahují i další materiály, jako je polypropylen, elastan nebo ionty stříbra. Tyto látky totiž udržují tvar, odvádějí pot a ionty stříbra navíc zamezují rozmnožování bakterií, a tím pádem snižují nelibé projevy organizmu.
Popsala byste vaše ponožkové předplatné?
Ponožky jsou především oblíbený vánoční dárek. Vypozorovala jsem, že většinou u nás nakupují ženy pro muže. Pro příslušníky rodu mužského je to tedy výzva, neměli by se nechat zahanbit! Funguje to takto: zákazník si vybere délku předplatného, to je na tři, šest nebo dvanáct měsíců, a velikost ponožek, které budeme odesílat. V první zásilce najde obdarovaný dárkově zabalený pár ponožek a dopis, ve kterém mu můžeme poslat i vzkaz. Ponožky pečlivě připravujeme, v zimě posíláme tenké modely z merino vlny a v ostatních měsících je výběr náhodný. A tak to pokračuje podle zvolené délky předplatného.
Je největší zájem tradičně před Vánocemi?
Ponožky se nejvíce prodávají v chladnějších měsících. Nicméně na firemních zakázkách pracujeme celoročně. Proces celé zakázky trvá někdy i půl roku, a tak v některých případech začínáme už v dubnu.
V nabídce máte i merino čepice. Plánujete další rozšíření sortimentu nebo jiné novinky?
V nadcházejícím roce bychom rádi pracovali s novými materiály. Aktuálně zkoušíme kombinovat kašmír, viskózu, česanou bavlnu nebo bambus s bavlnou. Jsou to skvělé přírodní obnovitelné materiály a první ponožky jsou již vyrobené. Nyní ale musíme pečlivě otestovat vzorky. Pokud budeme s kvalitou spokojení, příští rok se naši klienti můžou na tyto novinky těšit.
ptala se Dana Halušková