Když se redakci do rukou dostal nový model C3, v našem testu jsme chtěli prozkoumat, jak a v čem by mohl cenově dostupný vůz francouzské automobilky pomoci podnikatelům. Od manažerských aut jsme se tentokrát odklonili.
Citroën C3 prošel významnou změnou vzhledu. Ještě před pár lety měl fazónu malého vozu, který se hodil spíše jako druhý pomocník do rodiny. Sázel více na řidičky než na řidiče. Nyní je ale jeho zaměření jiné a vypovídá o tom i robustnější, hranatější a genderově neutrálnější vzhled. Se sportovními doplňky, díky kombinaci barev a drobných detailů, si získává naše sympatie. Zevnějšek vyzařuje futuristické charizma. I když díky novému logu, které vychází z původního emblému značky, se také trochu vracíme do minulosti. Typické šípové zkosení se promítá i do dalších prvků exteriéru.
Do vozu se pohodlně nastupuje. Kabina poskytuje dostatek prostoru pro řidiče a spolujezdce, pasažéři na zadních místech se musí trochu uskromnit. Sedadla jsou pohodlná, ale nemají příliš výrazné boční vedení. Interiér působí minimalisticky, možná až úsporně. Odpovídá to cenové politice. Má jít o dostupné auto. Vůbec to ale neznamená, že by to bylo špatně.
Uspořádání prostoru před řidičem je tak trochu óda na staré dobré časy. A nám se to líbilo. Nastavení klimatizace a teploty potěší všechny, kteří milují klasické kruhové voliče. Přístup k nim je snadný a rychlý. Zkrátka intuitivní. To samé umístění tlačítka deaktivace start/stop systému. Najdete ho snadno mezi tlačítky na levé straně od volantu. Volant hezky padl do rukou, je sice dvouramenný, ale ergonomie zůstala přívětivá. A různých odkládacích přihrádek tu je dostatek.
Co nám naopak scházelo? Madla po stranách nad vstupem do vozu. Pokud si auto koupí řidič pokročilejšího věku, případně veze staršího člověka, hodně by mu tato maličkost nasedání a vysedání z auta usnadnila.
Klasickým budíkům odzvonilo. Údaje o jízdě sleduje řidič na úzkém displeji zasazeném do kapličky přímo na přístrojové desce. Interiéru pak dominuje displej infotainmentu. Spárování vozu a telefonu není nic složitého. Má to však drobný háček. Potřebujete, aby byl váš přístroj od Apple vybaven SIRI, v případě Androidu pak podle výrobce vlastní umělou inteligencí. Jinak se bohužel ani zrcadlení telefonu stoprocentně nepodaří.
A co jízda? Námi testovaný model měl pod kapotou přeplňovaný motor o objemu 1,199 cm3 a výkonu 101 koní. Citroën C3 je poměrně lehké auto, a tak ho tento tříválec dokázal dynamicky rozhýbat. Jízda s ním bavila, řízení bylo příjemné. Manuální řazení zajišťovala šestistupňová mechanická převodovka. Šlapala hladce. Motor byl také v ideálním rozpětí otáček nad očekávání tichý. Spotřeba byla možná trochu vyšší, než jsme doufali – neklesla pod 6,7 l / 100 km. Podvozek se choval předvídatelně, hydraulické dorazy tlumičů projev C3 ještě zpříjemnily.
Zavazadelník objemem 310 litrů odpovídá proporcím vozu. Zadní sedadla lze sklopit, a získat tak víc místa. Dovedeme si v redakci představit, že Citroën C3 osloví ty, kteří to myslí vážně například s lokálním podnikáním. Může se uplatnit ve službách – rozvážkových, zdravotních, pečovatelských, úklidových, servisních, třeba pro IT. I když je model futuristický zvenku, zevnitř nabízí přívětivou klasiku a pohodlnou ergonomii, což vůbec není k zahození. Proto mu věštíme dobrou cestu k zralým řidičům, kteří vědí, co přesně potřebují a proč. A ti, kteří s touto značkou zatím nemají moc zkušeností, si C3 určitě oblíbí. Třeba pro přítomnost manuálu a tradičního spalovacího motoru, s nímž byli zvyklí přátelit se po celý život.
Kateřina Šimková