Technologicky nejsilnější v celé historii

Peugeot je automobilkou, která si už dávno zvolila to, jak bude její budoucnost vypadat. Své závazky na poli elektromobility plní svědomitě. O tom, jak to vnímají zákazníci z řad firem a co Peugeot u nás v letošním roce čeká, jsme hovořili s Miloslavem Doupalem, produktovým manažerem značky.

Opravdu má Peugeot kompletně elektrifikovanou modelovou řadu?

Ano, ať už elektrifikací myslíme čistě elektrické vozy, nebo ty plug-in hybridní. Elektrické vozy jsou čím dál rozšířenější. Jsme značkou, která jasně deklaruje, že budoucnost je zasvěcená čisté mobilitě, tedy té elektrické, a v posledních letech jsme pro naplnění našich závazků udělali maximum. Takže dnes si můžete vybrat čistě elektrickou E-208, stejně jako vlajkovou E-5008 nebo užitkového E-Boxera.

Změnilo se díky této proměně značky složení zákazníků?

Elektrifikace jako taková je dlouhodobý proces, který čeká všechny. Někdo se k tomu staví pozitivně, někdo se k tomu staví negativně, někdo v tom spatřuje výzvy, ať už příjemné, nebo naopak problematické. Zákazník jako takový si však auto vždy vybírá podle toho, k čemu jej bude užívat.

Významným aspektem je při výběru design, v němž je Peugeot na špici. Designové ztvárnění je provokativní a přitažlivé. Druhým zásadním aspektem, v němž jsou naše vozy silné, jsou technologie. A třetím je dílenské zpracování a jistota, kterou si zákazník Peugeotu kupuje. Odpovídá to plně našim třem hodnotovým pilířům – Allure, Emotion, Excellence. Volba pohonu je tedy otázkou preferencí zákazníka – máme tu mild-hybridy, plug-in hybridy, plně elektrické vozy, auta se spalovacími motory. Nemyslím si, že by se klienti v rámci našeho portfolia výrazně měnili, spíše bych ­řekl, že využívají širší nabídku toho, co mají k dispozici.

Dalo by se vypozorovat, kteří klienti Peugeotu více tíhnou k elektromobilitě?

V rámci portfolia značek koncernu Stellantis se Peugeot umisťuje na vrcholu mezi main­streamovými brandy, hned pod prémiovým segmentem. Snažíme se do mainstreamového segmentu přinést řadu technologií a užitečných řešení, s nimiž se zákazníci setkávají u vozů s mnohem vyšší cenovkou. Pravdou však je, že tyto technologie bývají mnohdy dražší, a tudíž se můžeme mírně více přesouvat do segmentu firemní klientely, ať už jde o podnikatele, nebo vozové parky větších společností. Do nových technologií jsou ochotnější investovat z několika důvodů. Tato orientace souvisí s jejich deklarovanými hodnotami, strategickým směřováním nebo nastavením car policy.

Zaznamenáváme, že právě zákazníci z řad firem a podnikatelů ve zvýšené míře vyhledávají částečně či plně elektrifikované vozy Peu­geot. Od spalovacích motorů postupně začínají ustupovat a předpokládáme, že tento trend bude dále na vzestupu. Ale řekl bych, že zmíněný fenomén pozoruje patrně také konkurence, souvisí to s celkovým nastavením firemní politiky.

Nebývalo to tak, že u firemních zákazníků hrála vždy prim spíše cena?

Doba se mění i s tím, jak se mění hodnoty a možnosti. Peugeot je u firemních zákazníků poměrně úspěšný. Troufám si tvrdit, že právě design společně s technologiemi se na tom výrazně podílejí. Není to však jediný aspekt, na který je potřeba se dívat. Firemní zákazníci se rozhodují taky podle praktičnosti. A k tomu rozhodně patří i servis. Peugeot je zavedená značka, která poskytuje stabilitu, a to i v oblasti elektromobility. Máme rozsáhlou servisní síť, služby, které od nás řidiči potřebují, jsou dobře dostupné na celém území republiky.

Peugeot si v ČR vede poměrně dobře také ve výběrových řízeních, je to tak?

Vždy záleží na nastavení výběrového řízení, poptávce. Pokud víme, že se některým z našich modelů dokážeme potkat s potřebami zadavatele, rádi do takových projektů jdeme. Jedním z velmi úspěšných modelů je v tomto směru Rifter a E-Rifter. S oblibou jej volí zákazníci, kteří se věnují poskytování servisních, rozvážkových, pečovatelských či sociálních služeb.

Který model je nyní nejoblíbenější v rámci České republiky? A který je nejvíc atraktivní pro firmy?

Peugeot má značné know-how v oblasti SUV, a tak není překvapením, že nejoblíbenějším v tuzemsku, ale i celoevropsky se stalo městské SUV Peugeot 2008. Nabídne příznivou cenu, atraktivní vzhled, užitečné technologie. Je oblíbený mezi fyzickými osobami i firmami. Ale v podstatě není vůz z modelového portfolia Peugeot, jenž by firmy využít nemohly.

Pro firemní účely, jako součást firemních flotil, se osvědčuje model 308 SW. Splňuje většinu požadavků, které tito klienti mají – velký prostor, výborné jízdní vlastnosti, atraktivní vzhled. Bývá častou volbou pro nižší nebo střední management.

Do oblasti středního managementu můžeme mířit i s vozem 408. Vlajkovou lodí je pak 5008. Jde o špičkově vybavený vůz, výborně poslouží i vrcholovým manažerům nebo majitelům firem. Je reprezentativní, prostorný, ideální nejen na pracovní využití, ale také jako rodinné. Jeho velkou devízou je modularita zavazadlového prostoru a jeho objem. E-5008 je model, který i mně osobně přirostl k srdci, má intuitivní ovládání, je velmi komfortní a předurčený pro rodinné cestování.

A pak je tu samozřejmě Rifter a užitkové vozy jako Partner, Expert a největší Boxer, které jsou významnou součástí firemních flotil, ať už jde například o servisní, stavební, nebo přepravní společnosti. Zájemcům jsou k dispozici i v plně elektrické variantě.

Co je tím hlavním, čím se v koncepci elektromobility Peugeot odlišuje?

Je to unikátní platforma STLA Medium, která byla poprvé využita u nových modelů 3008 a 5008. Byla vyvinuta speciálně pro to, aby nesla elektrické vozy. Další automobily, které Peugeot představí, budou postavené právě na této platformě. A pak je tu také otázka emocí a vnímání. Elektromobilita mnohé znepokojuje proto, že si ji spojují s určitou unifikací, regulacemi, omezením. Mají obavu, že přijdou o radost z jízdy. To my v Peugeot ale nemůžeme dopustit. Stojíme si za tím, že díky využití nových technologií může každý řidič i pasažér najít své štěstí. Když si lidé vybírají naše automobily, vybírají si požitek, potěšení a kvalitu.

Mohl byste přiblížit vizi budoucnosti vozů Peugeot? Kam značka směřuje?

Bude dynamická a mnohem rychlejší. Značné investice se uskutečňují na poli vývoje baterií, technologií dobíjení, softwaru. Vozy toho budou muset umět více a svižněji.

Chystají se pro letošní rok určité novinky?

V roce 2025 nás čeká odhalení faceliftu, ale jaký to bude model, neprozradím, abych vás nepřipravil o překvapení. Vozy E-3008 a E-5008 se dočkají verze Dual Motor, což je vrchol elektrické nabídky Peugeot, který uspokojí i náročné řidiče. Jde o kombinaci dvou elektromotorů – 213 koní na přední nápravě a 112 koní na zadní – což zajišťuje pohon všech kol a celkový výkon 325 koní. Nutno také podotknout, že oba modely v tomto provedení dostanou vůbec nejluxusnější výbavu, kterou Peugeot bude moci nabídnout.

Dosud se u nás 5008 a E-5008 prodávala v sedmimístné verzi, letos přijede i v té pětimístné a hned s největším objemem zavazadelníku ve své třídě – v základu 994 litrů, při sklopení zadních sedadel dokonce 2310 litrů.

Malé elektromobily Peugeot E-208 a E-2008 dostanou nové funkce – omezovač nabíjení na 80 % pro prodloužení životnosti baterie či oboustrannou palubní nabíječku umožňující čerpání energie z baterie vozu (V2L). Můžete tak z auta nabít elektrokolo, zajistit napájení elektrického grilu… E-208 o výkonu 156 koní pak dostává dojezd 432 km, čímž zvyšuje ten původní o 23 km.

ptala se Kateřina Šimková