Udržitelnost, ekologie, nadšení z toho, že lze pro ozdravění planety udělat něco dobrého. Filozofie života i podnikání, která má opodstatnění a stále více fandů. Je jím rovněž Jan Čillík, ředitel a spolumajitel firmy, která ekologické výrobky vyvíjí, vyrábí i prodává. Jmenuje se TIERRA VERDE s.r.o. Na českém trhu se jí daří. Určitě nejen proto, že spotřebitelé po produktech, které budou šetrné k jejich pokožce, zažívání, úklidu či spánku, touží stále více. Když si otevřete e-shop www.tierraverde.cz,
máte si z čeho vybrat. Navigací vám mohou být odpovědi na naše otázky určené právě Janu Čillíkovi:
Kdy vás oslovilo téma ekologie?
Řekl bych, že to bude podobný příběh jako u mnoha jiných lidí, kteří se o ekologii zajímají. Tohle téma u nás doma začalo více rezonovat s narozením našich dětí. Začali jsme řešit, v jakém prostředí budou vyrůstat. Kromě jiného jsme pro ně spolu s kamarády založili lesní mateřskou školku, aby byly přírodě ještě blíž už od mala.
A dalo také právě ono podnět k tomu, abyste začal se svými společníky podnikat?
Ano, dá se to tak říct. Právě zmíněný kamarád mě přivedl do Tierry, v té době jako zaměstnance. Filozofie firmy mě nadchla, a nejen, že jsem ve firmě zůstal, ale s majiteli jsme se dohodli na opčním programu, a já tak získal i podíl ve firmě.
Nedříve byl sortiment založen na mýdlových ořeších, postupně byly do portfolia přidávány úklidové produkty založené na extraktu z mýdlových ořechů. Když jsem přišel do firmy já, začali jsme rozvíjet koncept prodeje našich produktů bez obalu a také doplňkový sortiment a kosmetiku.
Kolik jich máte v sortimentu dnes?
Aktuálně máme v nabídce zhruba 250 typů produktů.
Jde o vlastní vývoj, vlastní receptury?
Ano, máme vlastní vývoj, a všechny receptury si tedy vyvíjíme sami.
Nebáli jste se v začátcích konkurence, která v segmentu pracích a úklidových prostředků, kosmetiky, péče o tělo roste?
U úplného začátku jsem já nebyl, přidal jsem se do firmy, až když byla poměrně zavedená, nicméně konkurence je neustálé téma. Dívám se na ni ale jinak, než je běžné. Čím více konkurence budeme mít, tím lepší to pro životní prostředí bude. Mluvím samozřejmě o konkurentech, kteří vyrábějí ekologické produkty.
Oč je z vašeho sortimentu největší zájem?
Tradičně se nejvíce prodává levandulový prací gel a pak soda bikarbona a perkarbonát sodný jako univerzální a velmi účinní pomocníci do každé domácnosti.
Hodně si zakládáte na certifikátech. Co pro vás znamenají?
Myslím, že zvláště u surovin, jako je papír, je to dnes již nutnost, nebo bych si velmi přál, aby to nutnost byla. Udržitelné hospodaření se surovinami je prostě potřeba. Máme také certifikaci Ecogarantie, a ta je pro nás nejen vzkazem směrem k zákazníkům, že máme nějak nastavený standard, ale je to i kontrola pro nás samotné. Tahle přísná oborová certifikace přesně říká, jaké suroviny použít můžeme, a jaké naopak ne. A je to pro nás nepřekonatelná hranice.
Prodáváte prostřednictvím e-shopu. Nechystáte také vlastní exkluzivní kamennou prodejnu v některém z nákupních center?
Prodáváme vlastně ve všech obchodních kanálech, máme vlastní e-shop, dodáváme menším B2B partnerům, většinou bezobalovým obchodům a zdravým výživám, dodáváme také do velkých řetězců a e-shopů. Před pár týdny jsme ve spolupráci s Green Idea otevřeli svoji první kamennou prodejnu v centru Brna.
Šetrný přístup k životu je i vaše profesní filozofie. Na čem si nejvíce zakládáte?
Na udržitelnosti v tom nejširším slova smyslu. Ono je to už trochu zprofanované a nejde říct, co v rámci udržitelnosti je dost, ale já věřím, že každá malá změna se počítá. Každý den se dá najít maličkost, která přispěje k tomu, že budete žít zdravěji a méně zatěžovat životní prostředí.
Máte jistě i své sny, vize, přání, představy. Prozradíte některé z nich?
Ano, o vize nemám nouzi! Jedna z těch větších je vybudování sídla naší firmy, které bude plně reprezentovat naši filozofii a bude vzorem pro ostatní.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi

