Podnikání přináší úspěchy i neúspěchy, ze kterých je potřeba se poučit. Své o tom ví Václav Staněk, který založil svoji první firmu Vasky už v 18 letech. A o devět let později má za sebou i několik negativních zkušeností. Převládají ale pozitiva, o kterých se rozpovídal v rozhovoru. A zároveň prozradil, kdo je jeho inspirací, s kým spolupracuje nebo jak vnímá značku Botas.
Vasky vznikly v roce 2016, kdy vám bylo teprve 18 let. Co vás motivovalo začít podnikat tak brzy?
Ano, bylo mi 18 let, když jsem Vasky zakládal. Vždycky mě bavilo tvořit a už od 14 let jsem věděl, že chci jít cestou vlastního podnikání. Od mládí mě inspirovaly podnikatelské příběhy úspěšných podnikatelů. Jedním z nich byl i Tomáš Baťa.
Proč jste si vybral zrovna obuv? Pocházíte ze Zlínska, takže se nabízí jasná inspirace.
Tomáš Baťa mě inspiroval už od samého mládí. Četl jsem od něho spousty knih a bezesporu o něm byla nejednou řeč také ve škole. I to mělo jistě vliv, když jsem vybíral, do jakého oboru se v podnikání pustím.
Lidé z vašeho regionu jsou všeobecně podnikaví a pracovití. Čím to podle vás je?
Myslím, že velký vliv tu zanechal právě zmiňovaný Tomáš Baťa. Pracovala tu pro něho celá generace Zlíňanů, kteří se řídili jeho hodnotami i celkovým přístupem k práci – ten spojuje poctivost a tah na branku se zodpovědností. A to tady podle mě zůstalo zakořeněné.
Kam se Vasky za devět let existence posunuly? Stále jsou vaším hlavním podnikáním?
Vasky budou mít v mém srdci vždy zvláštní místo. Často říkám, že je to takové moje dítě. Před dvěma lety jsme k Vaskám přibrali ještě Botas, a tyto dvě značky teď společně tvoří hlavní náplň mé každodenní práce.
Začali jsme jako malý tým a dnes máme vlastní výrobu, deset prodejen a více než sto zaměstnanců. Ale pořád se snažím, aby Vasky nebyly jen o botách — spíš o hodnotách, řemesle a tradici.
Kde probíhá výroba obuvi? A jde čistě o ruční práci?
Všechny Vasky vznikají pod rukama 12 ševců v České republice nebo na Slovensku. Bez ruční práce by naše boty nebyly to pravé.
Máte hned několik kamenných prodejen. Vyplatí se to dnes vzhledem k nákladům? Kolik zákazníků nakupuje tam a kolik na e-shopu?
Kamenných prodejen máme přesně deset. Začínali jsme zejména jako online obchod. Ale v posledních letech se nám ukazuje, že mít kamenné prodejny dává smysl. Zákazníci si tam přicházejí pro zážitek a také si mohou naše boty vyzkoušet, osahat materiál nebo se o výběru poradit s našimi prodejci. Kamenné prodejny u nás tedy i v dnešní digitální době tvoří 40 % tržeb.
Koupil jste i známou českou značku Botas. Jak se jí pod vaším vedením daří?
Řekl bych, že výborně. Od převzetí značky jsme podnikali kroky pro to, aby se jí dařilo
co nejlépe, a myslím, že se nám to povedlo. Naznačují to nejen prodeje, ale také zákazníci i zájem velkých značek, které za námi přicházejí s nabídkami na spojení sil a vytváření společných kolekcí a projektů. Jednou z posledních bylo například spojení s automobilkou Škoda Auto, se kterou jsme vystoupili i na jarním týdnu designu v Miláně. Zároveň jsem moc rád, jak se s novou rolí popasoval můj mladší bratr Vít Staněk, který má celou značku Botas na starosti.
Investice do značek Bagind nebo Wuders naopak nevyšla. V čem byl problém? A co si z toho vzít?
Bohužel i to k podnikání patří. Ne všechno vyjde – je to pro mne velká zkušenost. A myslím, že jsem se poučil, že nestačí jen dobrý produkt. Důležitý je také tým, směr, jasná vize i energie, kterou můžete danému projektu dávat. Mrzí mne, jak to dopadlo. Ale snažím se na to dívat jako na cennou lekci a neopakovat podobné chyby.
Když se vrátíme zpět k Vaskám. Jaký je aktuálně nejoblíbenější model? A kolik kusů se ho prodá?
Záleží na sezóně. Naším hlavním a dlouholetým bestsellerem byly farmářky, se kterými jsme také začínali. Ale v posledních letech drží prim čím dál častěji tenisky. Nejvíce si zákazníci oblíbili minimalistický design tenisek Teny, jichž se za minulý rok prodalo kolem 6500 párů.
Ve vaší nabídce najdou zákazníci i speciální kolekci s Footshopem. Má úspěch? A chystáte nějakou další spolupráci?
Kolekce s Footshopem byla pro Botas skvělou zkušeností, kdy jsme měli možnost se přiblížit mladším zákazníkům a ukázat jim ševcovské řemeslo v jiném světle. Bylo to trochu mimo naši komfortní zónu, ale právě proto nás to lákalo. A výsledek měl úspěch. V našem portfoliu tak už můžete najít dvě společné kolekce a o dalším projektu jednáme.
Pomýšlíte i na další novinky? Ať už produktové, nebo jiné?
Ať už budu mluvit za Vasky, či Botas, v obou případech nás toho čeká spousta. Naši zákazníci se do konce roku mohou těšit na nové barvy, modely, materiály i zajímavé spolupráce.
ptala se Dana Halušková
