Hledáte práci? První dojem z firmy je důležitý

Máte pozvánku na pohovor a poprvé vstupujete do firmy? Všímejte si atmosféry a detailů – jak vás vítají, jak spolu mluví zaměstnanci, co cítíte z prostředí. Vaše vlastní hodnoty se ozvou dřív, než si to stihnete rozmyslet. První vteřiny často řeknou víc než hodinový pohovor.
I když může firma na webu a sociálních sítích vypadat skvěle, jaký je reálný život uvnitř, uvidíte až na místě. Snažte se navnímat i zákulisí. Pomůže vám mluvit s lidmi, kteří ve firmě pracují, a buďte pozorní během pohovoru – jaká témata se otevírají, co se mezi řádky neříká. Dívejte se kolem sebe – jak spolu mluví kolegové, jaký tón hlasu používá vedení, jestli je v kancelářích či provozu slyšet smích nebo napětí. První dojem není náhoda. Ptejte se sami sebe: „Cítím se tady dobře? Chtěl bych tu trávit osm hodin denně?“ Pokud si odpovíte ano, je to dobré znamení. Pokud se něco uvnitř vás vzpouzí, poslechněte to.

„Autenticita se pozná velmi rychle. Když firma žije to, co říká – je to cítit. Smysluplnost práce, důvěra ve vedení, prostor pro růst a rozvoj, podpora individuality – to jsou hodnoty, které čím dál víc lidí (nejen z mladé generace) hledá,“ říká Irena Vrbová, zakladatelka konzultační společnosti Porto, která se zabývá vzděláváním a rozvojem majitelů a manažerů menších a středních firem.

Jako firma buďte autentičtí, ne jen „cool“
Dnes už nestačí zaměstnance lákat na ovocné mísy, ping-pongové stoly a firemní večírky. Lidé chtějí smysl, vztahy a prostředí, kde můžou být sami sebou. Co tedy firmám skutečně pomáhá budovat dobrou reputaci – jak navenek, tak uvnitř?

Žijte to, co hlásáte
Nestačí mít hezký web a silná prohlášení o firemní kultuře. Opravdu silná firemní kultura nepotřebuje být „prodávána“ – mluví za ni lidé, kteří ji žijí. Pokud každodenní realita ve firmě říká něco jiného, zaměstnanci to poznají – a velmi rychle.

Dávejte prostor smyslu
Benefity jsou fajn, ale dnes hrají hlavní roli smysl práce, důvěra, bezpečné prostředí a možnost být sám sebou. To jsou hodnoty, které zaměstnance udrží déle než poukázky do fitka nebo firemní snídaně. „Lidé dnes chtějí víc než jen jistou výplatu. Chtějí vědět, že to, co dělají, má dopad. Že se mohou učit. Že nejsou jen kolečkem v systému. Dejte jim šanci zapojit se, tvořit, růst,“ doplňuje Irena Vrbová.

Buďte transparentní
Nejen v komunikaci ven, ale i uvnitř. Přiznávejte chyby, naslouchejte. Důvěra vzniká tam, kde je otevřenost a kde vedení stojí nohama na zemi.

Reputace se tvoří každý den
Reputace není jen otázkou marketingu – tvoří ji každý zaměstnanec, každý rozhovor, každá zkušenost. Budujte prostředí, ve kterém se lidé cítí dobře – a budou to o vás šířit dál. Buďte tou verzí sebe sama, kterou byste chtěli ukazovat navenek – ať už přijde kdokoliv, v jakékoliv vteřině.

(tz)