Je hořký, ale chutná sladce. Společnost Maria Liquer s.r.o. oznámila uvedení nového originálního bylinného likéru Maria Liquer na český trh. Spojuje v sobě tradici lázeňských likérů a jedinečné přírodní bohatství oblasti Mariánských Lázní. Tento tmavě jantarový nápoj, vytvořený pod vedením zkušeného odborníka a významné postavy českého lihovarnictví Václava Šitnera a jeho dcery Barbory Šitnerové ze směsi dvaceti pečlivě vybraných bylin, které byly pro své blahodárné účinky využívány již po generace, přináší harmonii chutí, vůní a sílu léčivých bylin typických pro region Mariánských Lázní. Maria Liquer se vyznačuje jemnou sladkostí na začátku a příjemným, dlouhým nahořklým závěrem. Likér je aktuálně dostupný již ve většině nejvýznamnějších hotelů v Mariánských Lázních a také v městském infocentru, které navštíví většina turistů města.
Za vznikem nového likéru stojí tři mariánskolázeňští podnikatelé a patrioti – Štěpán Katina, společně s kolegou Petrem Vopálenským, zakladatelé a spolumajitelé společnosti Simply Bar Catering, Edward Café v Mariánských Lázních a Bistro Bobovka v Praze, a podnikatel a hoteliér David Folprecht. Distribuci zajišťuje společnost Simply Bar s.r.o.
Likér obsahuje 35 % alkoholu a je méně sladký než srovnatelné produkty na trhu. Díky tomu se výborně hodí nejen jako digestiv po jídle, ale také jako základ pro koktejly. Pro plné vychutnání tvůrci doporučují Maria Liquer podávat lehce nachlazený, ideální teplota je přibližně 12 °C. Skvělý je také v kombinaci s tonikem či jemně zázvorovým pivem, díky čemuž likér získává nový rozměr a zůstává příjemně lehký a osvěžující.
Myšlenka vytvořit likér speciálně pro Mariánské Lázně možná není nová. Pokoušel se o to už někdo kdysi dávno? Nebo jste opravdu první, koho to napadlo?
V Mariánských Lázních se prodával likér do roku 2013 (článek: chebsky.denik.cz/zpravy_region/rodinna-likerka-arnika-konci-20131030.html). V každém případě na něj konkrétně neodkazujeme ani nenavazujeme. Vycházíme z celkové tradice bylinných likérů v lázeňských městech a máme jinou vlastní originální recepturu.
Ta je patrně tajná, budete chránit název a logo ochrannou známkou?
Ano, z receptury momentálně odhalujeme čtyři byliny – oddenek kosatce, kořen pampelišky, kořen hořce a šťáva z plodu brusinky. Ostatní složení bylin zůstane utajeno. O ochranou známku máme zažádáno.
Podle čeho jste vybírali bylinky, které vašemu novému produktu dodávají typickou barvu a chuť?
Část bylin a plodů, například kosatec a plod brusinky, jsme vybrali z důvodu lokálnosti a jejich přítomnosti v Mariánských Lázních a okolí, a další byliny pro jejich chuťový profil. Zároveň jsme do receptury likéru skládali byliny i pro jejich příznivý vliv na lidský organizmus. Některé z nich mají blahodárné účinky, které korespondují s tím, co se v Mariánských Lázních léčí. Například oddenek kosatce se využívá v bylinkářství při léčbě dýchacích cest a kořen pampelišky na podporu trávení.
Bude se novinka prodávat jen v Mariánkách, nebo i jinde?
Likér se bude prioritně prodávat v Mariánských Lázních nebo v restauracích, které mají propojení s Mariánskými Lázněmi. Například v Praze ho můžete ochutnat v restauracích El Camino, The Eatery nebo Čestr, a samozřejmě také u nás v Bistru Bobovka.
Chuť má velmi vytříbenou, možná by slušela i různým zmrzlinovým pohárům. Nebudete zkoušet nějaké variace třeba do kaváren? Možná by lázeňským hostům takové osvěžení přišlo vhod…
Ano, určitě plánujeme zařadit likér i do zmrzlinového poháru. Dá se velmi dobře kombinovat například se slaným karamelem, vanilkou a kávou. Receptura pro pohár už je na cestě!
Máte připravené i tři receptury drinků, jak ty prvním zájemcům zachutnaly?
Receptur míchaných drinků už v tuto chvíli máme připravených více, ale z těch stěžejních lidem nejvíce učaroval lehký drink ideální na léto s bezinkovým sirupem, citrónovou šťávou a tonikem (Maria Tonic), který se dá připravit i poměrně jednoduše doma. Ti, kdo mají rádi silnější drinky, tak si chválili variantu Negroni (v našem podání Negronia), kde je místo ginu Maria Liquer.
Jaké množství ročně předpokládáte vyrobit?
Tady zvolím neurčitou odpověď. Cíle a kapacitu máme. Jsme na trhu první rok a netroufám si střílet od boku… V každém případě určitě uspokojíme všechny zájemce.
Co když o pochoutku projeví zájem i zahraniční odběratel? Začnete exportovat? Nebo se budete držet filozofie o místní nabídce a jisté exkluzivitě?
Budeme se držet naší filozofie o místní nabídce.
Chystáte představení Maria Liqueru i v rámci České barmanské asociace?
Ano, určitě bychom rádi CBA oslovili a produkt představili.
A jak hodláte nastavit marketing? Počítáte třeba i s blogery či blogerkami? Nebo pěknou tváří celebrity, která do Mariánských Lázní jezdí?
Naše priorita v rámci marketingu je dobrá vizibilita zejména v našem regionu. O spolupráci s někým známým, kdo je ve společnosti uznáván z jakýchkoli důvodů, jsme zatím neuvažovali.
A budou si moci objednat určitý počet lahví třeba i firmy sídlící v mariolázeňském regionu jako dárky k Vánocům pro své zaměstnance, obchodní partnery, příznivce?
Určitě ano, budeme rádi a vyjdeme firmám vstříc. Plánujeme i možnost věnování nebo brandingu. Máme několik možností, jak to provést, ať už přímo na lahev, nebo na dárkovou krabičku. Ihned, jak bude finální vzorek s věnováním, tak nasdílíme.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi