Největší láhev na víno u nás mají Templářské sklepy

lahev_01_TSCIng. Pavla Pastorka, předsedy společnosti Templářské sklepy Čejkovice, vinařské družstvo, jsem se ptala už na spousty věcí. A myslím, že i zítra bych dokázala položit otázku, aby odpověď na ni byla zajímavá zejména pro vás, naše čtenáře. Tentokrát jsem se snažila jít po stopě marketingu…
Čerstvé je vaše ocenění v soutěži Marketér roku. Je to další z úspěchů Templářských sklepů. Počítal jste někdy, kolikrát a při jakých příležitostech jste stál vy nebo družstvo na stupních vítězů?
Po pravdě řečeno – nepočítal, ale váš dotaz mě k tomuto trochu provokuje. Takže v roce 2005 jsem získal ocenění „Vynikající manažer malé firmy“ – to bylo naše vinařské družstvo počtem zaměstnanců ještě malá firma, dále v roce 2010 jsem byl vyhodnocen jako „Vynikající manažer střední firmy roku 2009“ – to jsme se počtem zaměstnanců dostali do této kategorie, a co se týká ocenění „Marketér roku“, tak zde se mi prvního úspěchu v podobě malého delfína podařilo získat za výsledky roku 2006, no a v tomto roce mně Česká marketingová společnost udělila cenu malého delfína za rok 2012.
Další ocenění jsme – jako družstvo – získali v soutěži „Českých 100 nejlepších“ za  rok 2006.
Pro marketing Templářských sklepů jste udělal hodně – není to už dnes váš koníček?
Pokud chce někdo ve své práci dosahovat dobrých výsledků, nemůže něco dělat okrajově. Tak i já se snažím věnovat se celé problematice vinařství komplexně. To znamená, že musím mít přehled o práci ve vinici, kde se vytváří základ kvality budoucího vína, musím se umět orientovat v oblasti technologie zpracování hroznů a výroby vína a v neposlední řadě to jsou záležitosti marketingu. No, a toto je kouzelně propojeno s ekonomikou, která je nelítostná… Je jasné, že na všech těchto odděleních máme doslova špičkové odborníky, nicméně zodpovědnost mám za firmu jako celek. Proto se snažím i v oblasti marketingu nesedět se založenýma rukama a svými názory, příp. postoji, přispět k řešení problematiky. Pochopitelně – největší díl práce v této oblasti leží na řediteli oddělení marketingu a prodeje, který je v kontaktu s reklamními agenturami, návrháři a podobně.
Odkud přicházejí nápady? A kolik z nich je opravdu vašich?
Nápady… Samozřejmě, že i mě napadne ledacos, ale… Musíme si uvědomit, že i v této oblasti je dobrý výsledek výsledkem práce týmu, který všechny ty nápady a myšlenky hodnotí, upravuje, zkrátka dotváří. Netroufám si nějak číselně vyhodnocovat počty nápadů a postřehů, které se při řešení marketingu objeví. Jsou myšlenky, od kterých se odchází, nějaké nápady se z nejrůznějších důvodů přímo zavrhnou, k některým se za čas navracíme. V našem vinařském družstvu má tuto oblast na starosti marketingový ředitel Mgr. Lukáš Lukáš, takže největší díl práce leží na něm.
Dnes jste největším moravským producentem vína, ale nejen to. Vlastníte největší vinnou láhev v ČR, obsah je 200 litrů. Jaký je její příběh?
Hodnocení velikosti firmy podle produkce – záleží na nastaveném  kritériu, podle kterého chcete hodnocení provádět. Naše vinařské družstvo je považováno za jednoho z největších zpracovatelů hroznů v ČR. Je to dáno charakterem družstva, protože naši členové obhospodařují okolo 2000 hektarů vinic a samotné družstvo vlastní také téměř 80 hektarů, a tuto výměru stále navyšuje. Tímto je jasné, že naše produkce se každoročně pohybuje v řádu milionu litrů vyrobeného vína.
Jeden primát nám už ale nikdo nevezme – a to největší láhev na víno. Má skutečně objem 200 litrů, byla již několikrát naplněna (Tramín v kvalitě pozdního sběru), víno je možno si napustit do skleničky a ochutnat. Láhev je zapsána  také v knize rekordů a hodláme ji dále využívat jako atypický předmět pro reklamu a propagaci (jak jinak také…). Vyrobena je ze čtyř dílů, z toho tři byly foukány mistry skláři, ve sklovině je vyleptáno naše logo. Další příklad dobře udělaného marketingu…
Máte také největší vinný sud u nás, pak také největší etiketu na láhev a největší korkový uzávěr láhve…
Ano, největší sud používaný k uložení vína leží v našich historických sklepích, má úctyhodný objem 20 250 litrů vína, nyní v něm zraje odrůda Rulandské modré, které bude naplněno do 27 000 lahví.
Největší etiketou a současně největší zátkou z přírodního korku  je opatřena již výše zmíněná největší láhev, navíc na etiketě je také největší templářská pečeť…
Letos slavíte 765 let od první písemné zmínky o Templářích v Čejkovicích. Jakou roli přisoudíte právě obří láhvi?
Jednou z myšlenek při tvorbě této láhve bylo také její využití v rámci tohoto nekulatého jubilea, podrobnosti dalších našich marketingových akcí nebudu dopředu prozrazovat. Pouze připomenu, že jsme opět využili billboardů k reklamě na naše vynikající růžová vína, tímto bychom chtěli trošičku podpořit optimizmus nás všech…
Atraktivní marketing se vine také vaším programem na léto a podzim. Co nového jste pro turisty připravili?
Jak jsem se zmínil v předešlém bodu, je to vcelku razantní reklama na růžová vína, další akce budou včas zveřejněny a o to budou pro milovníky vína zajímavější…
Neprozrazujte – máte svůj vlastní marketingový sen, o kterém zatím nikdo neví? Třeba recepturu na víno pro seniory, které jim vrátí jiskru oka, nebo valentinské víno pro zamilované, kterým po ochutnávce láska vydrží až na věky?
Oba vaše nápady jsou neskutečně krásné a pro mnoho lidí velmi potřebné…
Ale vážně – připravujeme nové kolekce vín vyrobených z ekologicky ošetřovaných vinic, začali jsme distribuovat nové řady vynikajících sektů, vyrobených jak metodou kontinuální fermentace, tak především klasickou metodou kvašením v láhvi, další nápady se „pilují“ a v myšlenkách – toho „marketingového snu“  by se určitě něco našlo…
rozhovor připravila Eva Brixi