Od mléka k moštům

krabiceskohoutkem transČechy a Morava po staletí vydávaly ty nejchutnější a nejzdravější plody, přesto má člověk často pocit, jako by se po nich slehla zem. Naštěstí se poctivé potraviny ale už zase dají koupit a jejich nabídka se rozrůstá. Na pravou domácí kvalitu vsadila společnost TOKO AGRI, která nám znovu připomněla, jak chutná mléko, přírodní ovocné šťávy a další nefalšované potraviny. Za vším stojí Ing. Tomáš Kořínek a jeho syn. Právě s Ing. Tomášem Kořínkem mladším jsme si povídali o jejich cestě za výtečnou chutí a neošizenou kvalitou. A rozhovor jsme začali „vlajkovou lodí“, populárním Ovocňákem.

Jak se zrodil Ovocňák a čím si získal pevnou pozici na trhu?

Na začátku bylo čerstvé mléko. Společnost TOKO AGRI před lety uvedla na trh automaty na čerstvé mléko a ukázala se jedna velmi zajímavá věc. Ve srovnání s naším produktem se projevila nízká kvalita mléčných výrobků, které se běžně prodávají v obchodech. Otevřely se nám oči a pochopili jsme, že podobně by dopadly i dalších komodity. Když jsme uvažovali, jak prodej v automatech ozvláštnit a rozšířit, volba byla logická – zaměřili jsme se na ovoce a začali vyrábět pravé ovocné mošty. Stoprocentní přírodní šťávu si lidstvo doma připravovalo po tisíce let, avšak moderní doba ji dotáhla do podoby sladké vody s konzervanty. Proto jsme se obrátili k osvědčené tradici a lisovali ovoce a zeleninu. Tak vznikl Ovocňák. Svou pozici si rozhodně získal bezkonkurenční kvalitou a individuálním přístupem k zákazníkovi. Nikdy jsme z kvality neustoupili. Mnohokrát jsme dodanou surovinu sadařům poslali zpět. Každou šarži před stočením hodnotíme, jestli nám chutná a zda jsme dosáhli toho, co jsme chtěli vyrobit. Dnes je v nabídce 16 chutí a vždy dvě sezonní.

Kolik krabic ovocného nápoje jste už vyrobili? A v čem je letošní ročník 2014 originální?

Počet tří, pěti a desetilitrových balení za tři roky překročil 150 000, a pokud jde o malá balení, těch se od spuštění výroby před rokem vyrobilo více než milion. Pokud se na čísla podíváme v objemu, zlomili jsme právě v květnu již jeden milion litrů za studena lisované šťávy. Letošní rok je zvláštní v tom, že jsme ke šťávám přidali také novou produktovou řadu v podobě pyré, nebo také přesnídávky – ovocnou dřeň, zcela čistou bez jakýchkoliv zahušťovadel, sladidel, barviv, konzervantů či aroma. A kromě malého 200ml balení pro svačinku ji také ozvláštnili třílitrovým balením Bag-in-Box pro maminky s dětmi.

Kořínci

Nabízíte Vánoční edici Ovocňáku. Jakými chutěmi zpříjemníte sváteční jídelníček a poklidnou atmosféru Vánoc?

Každý rok se snažíme připravit nějakou zvláštnost pro vánoční pohodu. Protože k Vánocům a adventu prostě patří skořice a hřebíček, rozhodli jsme se připravit variantu Jablko-Hruška právě s tímto kořením. Balíme do speciální zimní krabice, na které je možno dát věnování, a mošt je tak skvělý jak studený, tak teplý. Skvěle zahřeje například řidiče nebo děti. Toho, kdo si přece jenom chce udělat mošt ostřejší, může potěšit kombinace s rumem nebo slivovicí.

Získali jste Českou chuťovku a sbíráte ocenění kvality jako na běžicím pásu. Dokážete tyto značky i marketingově využít? Kterých si považujete nejvíc?

Protože si za svou kvalitou stojíme, je dobré mít proti sobě zrcadlo. Tím jsou pro nás zákazníci a také ocenění jako Klasa, Perla Zlínska, Regionální potravina, Česká a dětská chuťovka nebo Zlatý klas s kytičkou. Ceny nám dávají jistotu, že postupujeme správně. Samozřejmě se tím i rádi pochlubíme. Naše výrobky s označením vysoké jakosti pomáhají v komunikaci, zákazník dostává důležitou informaci. A tímto způsobem se i na první pohled odlišujeme od konkurence.
Na druhou stranu je potřeba říci, že ne každé ocenění kvality veřejnost zná, stejně hodnotí a podle ní se na trhu rozhoduje. To však už neovliníme my ani naše výrobky.

Lidem váš Ovocňák chutná a zdravotně prospívá. Dávají vám to najevo?

Ano, a to nás velice těší. Je to oceněním naší práce a informace, že to děláme správně. Nejtěžší je dnes samozřejmě nepodlednout tlaku na cenu, ale stát si za kvalitou. Zážitky, zkušenosti, recepty, přání i zlepšováky nám zákazníci posílají prostřednictvím sociálních sítí, našeho webu, mailů nebo sdělují přímo na farmářských trzích.

V sortimentu máte nápoje a pyré. Zůstanete jen u dvou produktů nebo chystáte rozšířit nabídku o další novinky?

Cíle Ovocňáka je zpracovávat celou škálu ovoce a zeleniny na všechny možné způsoby, které u nás byly obvyklé a lidé je mají rádi. Mošty to začalo, letos jsme přidali pyré, myslím že v dalších letech nás čeká poctivá marmeláda, sušené plody, ovocný čaj, sirup a snad jednou také i ta slivovice. Musíme nabídku rozšiřovat postupně, aby si zákazník zvyknul, ochutnal a přijal další výrobek za svůj. A to se i s pyré momentálně daří.

hodně úspěchů v podnikání popřál Pavel Kačer