Pracovat až do smrti?

Pracovat až do smrti?

p. Jiří Halbrštát tisk.kvalitaMileniálové jsou lidé, kteří se narodili v letech 1980–1995 a jsou první generací vyrůstající ve světě online technologií. Někdy se jim přezdívá generace Y. Jak je lze charakterizovat? Připravují se například na to, že jejich kariéra bude ultramaratonským během, a předpokládají, že si cestou budou vybírat delší oddechové časy. To vyplývá z unikátního průzkumu ManpowerGroup.

Při výběru toho, kde a jak budou pracovat, sledují mileniálové tři priority: peníze, jistotu a volný čas. Chtějí být odměňování za své úsilí, chtějí mít v zaměstnání jistotu, kterou chápou odlišně než předchozí generace, a přitom stále mít volnost, aby mohli jednou za čas zastavit a dobít baterky. Chtějí také pracovat se skvělými lidmi, užívat si dobu strávenou v práci, a to s možností pracovat flexibilně a získávat nové dovednosti. Co to všechno znamená, jsem se zeptala Ing. Jiřího Halbrštáta, marketing managera ManpowerGroup v ČR:

Rozpoznali jste, co tato generace očekává a nač se chystá? Ví, jaký chce mít život?

Jsou to lidé, kteří dávají přednost jistotě v zaměstnání a příležitostem, kde jsou nové výzvy a typy práce. Na základě globálního průzkumu provedeného na vzorku 19 000 mileniálů nabízí naše studie také praktické rady, jak by měli zaměstnavatelé přehodnotit HR procesy při náboru, retenci a rozvoji zaměstnanců. To je, myslím si, velmi cenné. Mladí lidé chtějí žít, tedy i pracovat, jinak než jejich rodiče.

Jakou roli tedy přisuzují práci? Bude převažovat nad jinými aktivitami? Nebude jim vadit?

Možná se to bude zdát paradoxní, ale vadit jim rozhodně nebude. Mileniálové se připravují na to, že poběží kariérní ultramaraton. Více než polovina z nich očekává, že bude pracovat ještě potom, kdy dosáhnou věku 65 let. 27 % předpokládá, že bude pracovat ještě po sedmdesátce a 12 % říká, že bude patrně pracovat až do smrti. V Japonsku je to více než třetina.

To se mi nějak nezdá. Mladí lidé nechtějí zaměstnání obětovat vše jako jejich otcové a matky, dnešní šedesátníci až sedmdesátníci…

Praxe je ale jiná. Mileniálové pracují déle a tvrději než předchozí generace. 84 % mileniálů rovněž plánuje pracovní pauzu na dobu delší než čtyři týdny. Ačkoli ženy nejčastěji plánují pauzu v zaměstnání za účelem péče o děti, starší příbuzné apod., delší volno za účelem odpočinku je prioritou mužů i žen zhruba ve stejné míře. Takže – chtějí pracovat, ale i odpočívat tak, aby dlouho pracovat mohli.

Určitě se však mění jejich požadavky na způsob práce, asi není jejich touhou být v kanceláři nebo v autě od sedmi do čtyř, celý den, celý rok, celý život.

Mileniálové vítají, když mají možnosti využívat alternativní způsoby práce. I když dnes téměř tři čtvrtiny mileniálů pracují na plný úvazek, více než polovina říká, že je otevřena novým způsobům práce v budoucnu, jako je práce na volné noze, v krátkodobém angažmá nebo s několika zaměstnáními zároveň. Na 34 % uvažuje o vlastním podnikání.

Chtějí se dále vzdělávat, anebo mají jiné ambice, jak využívat čas?

Na 93 % mileniálů je ochotno investovat svůj čas nebo peníze do svého dalšího vzdělávání. Zpráva zdůrazňuje pozitivní korelaci mezi úspěchem lidí v kariéře – být lépe vzdělán, lépe připraven na zaměstnání a lépe placen – a jejich „učenlivostí“ nebo zájmu se učit.

K jakému závěru jste dospěli?

Většina zaměstnavatelů napříč ekonomikou tvrdí, že nemůže najít dostatek lidí s vhodným profilem. Domníváme se, že je nevyhnutelné, aby zaměstnavatelé mnohem více naslouchali, co současná a budoucí generace na trhu práce hledá. Firmy musí být mnohem více kreativní a nemohou si jednoduše dovolit nebýt pro mileniály přitažlivými.

Není to až příliš nadčasový požadavek trhu? Některé zvyklosti se obtížně mění…

Mileniálové se hodlají posouvat, i když to nemusí nutně znamenat povýšení. Jsou zvyklí na rychlejší vývoj světa a chtějí rozmanitou kariéru, která svižněji postupuje vpřed. Jsou si vědomi toho, že musejí své dovednosti a schopnosti pravidelně zdokonalovat, aby zůstávali zaměstnatelnými po celý pracovní život. Na rozdíl od současné generace těch zralých, jejichž životní styl nemíní kopírovat. Zaměstnavatelé musí tedy skutečně hledat a najít nové způsoby jak zaměstnance motivovat, jako např. zajistit každému osobní rozvoj v zaměstnání podle jeho představ, a pomoci lidem získávat zkušenosti v organizaci. Důležité je si uvědomit, že to, co funguje u mileniálů, funguje i u zbytku pracovní síly.

Kde výzkum probíhal a kolik se ho účastnilo osob?

ManpowerGroup ho uskutečnila ve spolupráci s konzultační firmou Reputation Leaders. Šlo o kvantitativní globální studii na 19 000 pracujících mileniálů a 1500 náborových manažerů, v 25 zemích. Cílem bylo porozumět tomu, co generace Y v dnešní době hledá, a my na základě toho v budoucnosti pomohli lidem i organizacím uspět v současném světě práce. Mileniálové byli identifikováni jako ti, kteří se narodili v období mezi lety 1982–1996, tedy to jsou lidé ve věku 20–34 let. Práce v terénu probíhaly v období únor až duben 2016. Na výzkumu se podílely tyto země: Argentina, Rakousko, Austrálie, Belgie, Brazílie, Bulharsko, Kanada, Čína, Francie, Německo, Řecko, Indie, Itálie, Japonsko, Malajsie, Mexiko, Nizozemsko, Spojené království a Spojené státy.

Co z toho pro vás zatím plyne?

Společnost ManpowerGroup je téměř 70 let světovým lídrem v poskytování inovativních služeb a řešení na míru, které pokrývají životní cyklus zaměstnance a pomáhají jejím klientům dosáhnout svých cílů a zvýšit svoji konkurenceschopnost.

Skupina společností ManpowerGroup, fungující pod značkami Experis, Manpower, ManpowerGroup Solutions a Right Management pomáhá 400 000 klientům v 80 zemích a oblastech zlepšit výkonnost jejich pracovníků a více než 600 000 uchazečům zajistí odpovídající práci. Pokud chceme být stále špičkou v oboru, musíme se snažit porozumět tomu, co se na pracovním trhu děje, předvídat, chápat souvislosti. Výzkumy jsou jednou z cest, nápovědou.

otázky připravila Eva Brixi