Firmy si své obchodní partnery hýčkají, na Vánoce jim pořídí hodnotné dárky

České ekonomice se letos dobře daří, to ukazuje i meziroční nárůst HDP ve 2. čtvrtletí o 4,5 % oproti loňským 2,6 % ve stejném období. To pocítili nejen zaměstnanci, kterým reálné mzdy vzrostly meziročně o více než 5 %. Průzkum pro společnost Sodexo Benefity* totiž ukázal, že se české firmy letos chystají investovat mnohem více peněz do vánočních dárků pro obchodní partnery.

V roce 2016 téměř 90 % dotázaných firem do každého z vánočních dárků určených pro obchodní partnery investovalo pouhou stokorunu. Letos se firmy chystají nakoupit násobně hodnotnější dárky. Téměř čtvrtina dotázaných hodlá pořídit dárky za tisíc a více korun. Loni takto hodnotné dárky pořídilo pouze 13 % z nich. Pro posílení dobrých vztahů v obchodě jsou i drobné pozornosti důležité, potěší 93 % dotázaných a vůbec je neřeší pouhá necelá desetina z nich.

Díky příznivě se vyvíjející ekonomice tedy firmy investují do prezentů mnohem více peněz než v minulých letech a dávají si záležet také při jejich výběru. Více než polovina dotázaných stráví vymýšlením několik hodin a více než 30 % lidí dokonce několik dní. Přesto se jim často nedaří trefit do vkusu obdarovaného a dobrý úmysl končí ostudou. Zvláště v obchodních vztazích může být přílišná kreativita dokonce na škodu. Mezi nejpodivnějšími dárky se vloni objevily například prášky na hubnutí nebo miniaturní plážové lehátko jako podložka pod mobilní telefon. Některé z respondentů dokonce urazila lahev tvrdého alkoholu.

Jak ale vybrat dárek pro někoho, koho neznáme příliš dobře? „Chceme-li obdarovat někoho, koho známe jen povrchně, neuděláme chybu dárkem, který si sám může vybrat,“ říká Robert Hlaváček, Manažer segmentu Incentivní programy společnosti Sodexo Benefity. Ta nabízí poukázky Dárkový Pass, které je možné uplatnit u více než 17 600 partnerů po celé ČR. „Poukázky Dárkový Pass uspokojí téměř jakékoliv přání, jsou totiž uplatnitelné v obchodech, lékárnách, parfumeriích, cestovních kancelářích, sportovních centrech, ale i v galeriích, kinech a na mnoha dalších místech**. Navíc je možné je personifikovat a opatřit vkusnou dárkovou krabičkou,“ doplňuje.

Absolutně nejobvyklejším firemním dárkem je lahev alkoholu. Tvoří celých 38 % ze všech vánočních darů obchodním partnerům. Průzkum ale potvrdil, že u příjemců se tak vysoké oblibě zdaleka netěší a objevil se mezi nejčastějšími dárky, které neskončily u svého majitele, ale putovaly dál. V některých případech tento druh dárku dokonce obdarovaného urazí. Především tehdy, jedná-li se o láhev tvrdého alkoholu. Naopak nejvíce by respondenty potěšila poukázka na zboží, které si mohou sami vybrat. Dárkový poukaz si přeje skoro 40 % dotázaných. Čtvrtina lidí pak rozhodně neodmítne poukaz na zážitek nebo službu. Naopak ostudu si firma utrhne, pokud se rozhodne darovat drobné reklamní předměty nevalné kvality.

*Průzkum provedla agentura Behavio v srpnu 2017 na vzorku 502 respondentů (zaměstnanci, kteří vymýšlí dárky obchodním partnerům a zároveň je od nich také dostávají, mix muži ženy, věk, velikost sídla). Sběr proběhl na panelu Trendaro.cz.

*Dárkové poukázky lze uplatnit v obchodech, hypermarketech, hobbymarketech, elektro marketech, obchodech s oblečením, hračkářstvích, obchodech se sportovním oblečením a vybavením.

(tz)