Podnikání založili na pixlech

Milan Gába

Bez kreativního a novátorského myšlení se nový business nezdaří. To jsem si uvědomil při rozhovoru s Milanem Gábou, spoluzakladatelem společnosti PIXIE CREW Group s.r.o. Podnikání tu vychází ze dvou světů – analogového a digitálního, aby výsledný produkt mohl oslovit dětskou duši.

Co si představit pod PIXIE CREW?

Značka PIXIE CREW svými produkty cílí na děti od 5 do 11 let. Podporuje dětskou kreativitu, představivost a jemnou motoriku prostřednictvím malých silikonových pixelů a silikonové desky s trny, na které se pixely dají opakovaně nasazovat, a tím tvořit obrázky. Každá silikonová deska je tvarována a umístěna na předměty každodenního používání. Nabízíme různé předměty od náramků po školní batohy. Značku dnes buduje pět zaměstnanců, včetně jednoho v Číně, samozřejmě využíváme i externisty.

Co bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Museli jsme si projít jako snad všichni několik slepých uliček, které byly časově i finančně nákladné. Například jsme investovali do nesmyslně drahého e-shopového systému s vidinou rychlých tržeb. Než jsme zjistili, že naše značka nejprve musí dobýt standardní distribuci do kamenných obchodů a lidé musí produkt pochopit, osahat a uvěřit principu, třeba, že pixely můžete nasadit a odebrat, a nasazené drží.
Tak jako snad většina malých a mladých společností jsme bojovali a dodnes bojujeme s nedostatkem financí a cash flow. Kombinací vlastních prostředků, nadšenců z řad prvních odběratelů, kteří nám pomohli formou předplatby faktur za zboží, nebo dodavatelů, kteří nám počkali se splatnostmi, až po malý kontokorent v bance. Je pro nás důležité mít zboží v Praze na skladě, abychom mohli v okamžiku, kdy se nám podaří získat nového obchodního partnera, ihned odeslat první testovací sady.
Avšak i dnes ne všechny položky máme skladem a musíme vysvětlovat, že celou objednávku nejsme schopni zatím dodat. Každý obchodník si dokáže představit ten pocit, že může prodat, ale nemá dostatečné zásoby k dispozici.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v České republice?

Díky tomu, že máme obchodní partnery z Evropy i mimo ni, vím, že jsou podmínky pro podnikání lepší i horší. Prostředí u nás je dobré. Škoda, že chybí systém exportní podpory pro malé firmy. Nemluvím o penězích, ale o možnosti setkávání, kontaktů a prezentací. Co mi přijde absurdní, je, že pokud máte firmu v Praze, není šance se zapojit do pobídek z evropských zdrojů.

Co rozhodlo o dosavadním úspěchu vaší firmy?

Mít zpětnou vazbu od našich obchodních partnerů, vnášet jejich podněty a připomínky do vývoje nových produktů a materiálů, reagovat rychle na potřeby trhu. Za důležité pokládám pravidelné expozice na mezinárodních veletrzích. V neposlední řadě je třeba mít zpracovanou vizi, misi a hodnoty značky i společnosti, které nás udržují ve správném směru. A pak přichází ke slovu každodenní rutina celého týmu s jednoznačným soustředěním na obchod a zákazníky se špičkovou podporou výrobních a logistických činností.

Čím se odlišujete od ostatních v oboru?

Produktově máme naštěstí pořád málo konkurence. Celý systém pixelů a desky s trny je zatím poměrně jedinečný. V současné době monitorujeme čtyři konkurenční značky, které ale nemají tak velké portfolio. Další konkurenční výhodou je náš ekosystém, kterým máme propojený offline a online. Abych to vysvětlil, produkty máme posazeny do trojúhelníku, kde si v online prostředí můžete produkt v digitální formě vybrat a následně pixely ztvárnit vlastní obrázek. Konečné dílko pak lze sdílet a pochlubit se s ním na sociálních sítích a v naší galerii, kde slouží i jako inspirace pro ostatní. Totéž lze realizovat samozřejmě i s reálnými produkty, které si koupíte v obchodech.

Jak vzniká nový výrobek?

Klíčové jsou pro nás zpětné vazby z trhu od našich obchodních partnerů. Příkladem je nejnovější položka v nabídce, a to náš náramek, který jsme vyvinuli podle požadavku distributora v Německu. Důležitý je náš mikrotým, který řeší novinky v textiliích a dalších materiálech. Díky tomu vznikla například kolekce z korkové textilie, která má úspěch na amerických trzích.

Které kroky byly pro rozvoj firmy klí­čové?

Na konci roku 2016 jsme zjistili, že provozujeme tři retail obchody v nákupních centrech v Česku a klesá naše koncentrace na mezinárodní obchod a B2B segment, prostě že naše činnost je poněkud rozdrobená. Bez formulace základních pilířů jsme neměli šanci firmu dobře a jednotně vést. Řešením byl osobní kouč, který nás na společných sezeních dovedl k jednoznačnému ujasnění si, co chceme, jak chceme, aby značka a firma fungovala, a formulace strategického dokumentu, kterého se držíme dodnes. Posun pro nás znamenala i spolupráce s profesionální designovou agenturou z oblasti designu obalů.

za odpovědi poděkoval Pavel Kačer

www.pixiecrew.cz