Když se býčí sperma zničí a navigace zblázní. Střípky ze života Geis

Přepravní a logistická společnost Geis přepraví ročně po zemi, vodě i ve vzduchu miliony zásilek a to jak na firemní, tak i na soukromé adresy. „Občas se objeví opravdu mimořádná zakázka,“ říká Eva Děkanová, marketingová manažerka Geis CZ. A hned jednu takovou perličku konkrétně z letecké přepravy přidává.

Šlo o býčí sperma od šlechtěného šampiona, které bylo potřeba přepravit z České republiky do Turecka. „Bylo to zboží vysoké hodnoty, které vyžadovalo speciální zacházení. Bylo zabalené ve 27 tankových dózách o velikosti 55x55x80 centimetrů, každá vážila 70 kilogramů. Dohromady šlo o 100 993 dávek ve 27 tancích s celkovou hmotností téměř dvě tuny,“ vzpomíná Eva Děkanová.

Daleko větším problémem než váha a rozměry zásilky ale byla potřeba nepřetržitého chlazení. „Tanky jsme museli po celou dobu transportu chladit tekutým dusíkem. Tím pádem šlo o tzv. nebezpečné zboží, jehož letecká přeprava se řídí specifickými pravidly Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA),“ popisuje Eva Děkanová.

Zásilka odletěla dle plánu s leteckou společností Turkish Airlines a do cíle dorazila v pořádku a včas. „Asi po dvou měsících nás klient oslovil znovu, abychom dopravili jednu dózu zpět z Turecka z důvodu reklamace,“ říká Eva Děkanová. Jednalo se o 1013 dávek o hmotnosti 38 kilogramů. Zásilka dorazila do Prahy tak, jak bylo plánováno. „Turecký odesílatel ale bohužel nevystavil platné vývozní veterinární dokumenty pro vstup zboží do Evropské unie a zásilku zadržela česká veterinární správa. I přes veškeré úsilí se našemu klientovi nepodařilo donutit tureckou stranu, aby vystavila platné veterinární dokumenty. Proto jsme nakonec museli nechat tuto reklamovanou zásilku pod celním dohledem zlikvidovat,“ připomíná neblahý konec spermatu Eva Děkanová.

Nečekané komplikace

Občas se ale může zkomplikovat i jednoduchá přeprava na krátkou vzdálenost, jak dokládá další příhoda. „Jednalo se o přepravu tzv. kolem komína, tedy v okruhu desítek kilometrů od depa,“ říká Aleš Vykydal, provozní ředitel Geis Parcel CZ.

„Jeden z našich dopravců zaučil nového řidiče na trase Brandýs nad Labem a okolí. Když tento nový řidič poprvé sloužil sám, vyrazil raději s předstihem,“ uvádí Aleš Vykydal.Po čtyřech hodinách kontaktoval řidiče dispečer s dotazem, proč dosud nedoručil konkrétní balík, který měl být již u příjemce v Brandýse nad Labem. Řidič mu odpověděl, že je v Říčanech, tedy asi pouhých sedm kilometrů od depa, kde zásilky k rozvozu naložil. Dispečer začal zjišťovat, co se stalo a zda nemá poruchu na vozidle, ale řidič odpověděl, že auto je v pořádku, ale porouchala se navigace a on nemůže trefit do Brandýsa. Za další hodinu se vrátil zpět do depa, kde na něj netrpělivě čekaly tři náhradní vozy. „Zásilky jsme doručili včas, dezorientovaného řidiče jsme však již nikdy více neviděli,“ dodává Aleš Vykydal.

Nebezpečné lepidlo

Někdy se nebezpečné zboží objeví tam, kde byste ho nejméně čekali. „Unikátní zásilku, a to šest kusů železničních kolejnic o váze 16 000 kilogramů, jsme přepravovali letecky do indonéské Jakarty,“ vzpomíná David Knobloch, prokurista Geis CZ Air+Sea.

„Tahle přeprava byla velmi náročná na přípravu, protože jsme zajišťovali i manipulační techniku na vykládku kolejnic z kamionu a jejich přesun na letecké palety k expedici do letadla. Navíc celá procedura přepravy, vykládky, manipulace a přípravy exportních dokumentů musela bezpodmínečně proběhnout během šesti hodin. Když už to vypadalo, že všechno stíháme, objevila se neavizovaná součást zásilky, a to speciální lepidla, která musela být odeslána stejným letem. Právě tahle drobnost nám způsobila největší stres. Ukázalo se totiž, že jde o nebezpečné zboží, takže jsme museli v extrémně krátkém termínu vyřešit jejich přebalení a dokumentaci podle regulí IATA. Naštěstí jsme si se situací poradili díky odbornosti a flexibilitě našeho leteckého oddělení a termín jsme dodrželi,“ popisuje David Knobloch a dodává, že na podobné komplikace je společnost Geis připravena a nebojí se čelit dalším výzvám.

O skupině Geis

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 6 350 lidí a v roce 2017 vygeneroval obrat 854 milionů EUR. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road Services (balíkové / paletové / kusové / celovozové přepravy), Logistics Services (kontraktní logistika, výroba obalů) a Air+Sea Services (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav).V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ s.r.o., Geis Parcel CZ s.r.o., Geis CZ Air+Sea s.r.o., Geis Solution CZ s.r.o. a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK s.r.o. a Geis Parcel SK s.r.o. Česko-slovenská část skupiny zajišťuje komplexní logistické služby, a to od balíkových přeprav přes kusové, paletové a celovozové přepravy, letecké a námořní přepravy, skladovou logistiku včetně vývoje a výroby obalů až po sofistikované logistické projekty. Zaměstnává více než 1600 pracovníků na 34 pobočkách a v roce 2017 dosáhla obratu téměř 5,230 miliardy CZK.