Češi zavedou revoluci do letectví

Česká společnost CEAC (Central European Aerospace Corporation s.r.o.) má v úmyslu jako první na světě zvýšit celosvětově bezpečnost provozu letadel pomocí umělé inteligence. Ta bude každodenním pomocníkem pilotů, a to pouze za použití chytrého telefonu nebo tabletu, ve kterém bude nainstalována aplikace AFI-X vyvinutá českými odborníky ve společnosti CEAC.

O projekt, který má zajištěn financování z evropských fondů spravovaných Ministerstvem průmyslu a obchodu, projevili už zájem zahraniční investoři například z USA a Číny. Na globální trh by měla aplikace AFI-X vstoupit nejpozději v roce 2020. „Projekt využívající umělou inteligenci je dalším krokem k rozvoji oblasti leteckého a vesmírného průmyslu v ČR směrem ke světové špičce a zároveň přispívá k potřebné transformaci z ekonomiky stojící na nízké ceně práce, na ekonomiku znalostní s vysokou přidanou hodnotou“, říká Milan Šlapák, prezident GE Aviation pro Českou republiku a Slovensko.

V umělé inteligenci spatřuje výhody zejména ve snižování zátěže pilotů, což přímo vede ke zvýšení bezpečnosti leteckého provozu.  Kromě hlasové komunikace s pilotem bude rovněž mít pilot možnost sledovat obrazovku umělého letového instruktora, který bude zobrazovat nedostatky v pilotáži a doporučení, jak tyto chyby odstranit.„Na rozdíl od auta se letadlo pohybuje ve tří-dimenzionálním prostoru, kde jsou nároky na pilota mnohem vyšší a pilot tak musí hlídat řadu parametrů, které při jakékoliv nepozornosti mohou vést až k nehodě s fatálními následky.

Jak ukazuje naše analýza, statistika nehod má vzrůstající tendenci (viz tabulka níže). Náš umělý letecký instruktor (překlad ze zkratky AFI-X – Artificial Flight Instructor) řekne hlasem pilotovi nedostatky, kterých se dopustil a navrhne mu zároveň i způsob, jak tyto nedostatky odstranit,“ vysvětluje duchovní otec myšlenky a výkonný ředitel společnosti CEAC, Martin Balda.AFI-X pilota po nastoupení do letadla pozdraví, sdělí mu např. rychlost a směr větru, teplotu, prognózu počasí, v průběhu letu pak i další informace, doporučení a rovněž ho ocení za dobře provedený let.AFI-X poslouží zkušeným pilotům, kteří budou chtít zlepšovat své letecké dovednosti i těm, kteří ukončili základní výcvik. Umělá inteligence bude schopna rozpoznat chování pilota a navrhnout takovou úroveň přesnosti řízení letadla podobně, jako když si zvolíte ve video hře stupeň obtížnosti.

„Máme v plánu uvést první generaci umělé inteligence AFI-X nejpozději do roku 2020. Prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019, poté bude následovat lokalizace produktu na cílovou platformu Android a IOS od Apple,“ upřesňuje Balda. Umělá inteligence AFI-X vyvolává vzpomínku na americký seriál Knight Rider s Davidem Hasselhoffem, kterému pomáhá inteligentní automobil KITT a dokonce mu hlasem radí, co má tento akční hrdina dělat. „Jistá podobnost se seriálem Knight Rider by tu být mohla, umělá inteligence AFI-X vyvinutá českými odborníky je však daleko vyspělejší než KITT. A především, smyslem KITTa bylo pomáhat jen akčnímu hrdinovi. Náš AFI-X jsme vytvořili tak, aby mohl pomáhat všem úrovním pilotů,“ uzavírá s úsměvem Balda.

Fanoušci si asi vzpomenou na americký seriál Knight Rider s Davidem Hasselhoffem, kterému pomáhá Kitt a dokonce mu hlasem radí, co má tento akční hrdina dělat.Statistická data pro všeobecné nekomerční letectví (FAA, EASA): Tabulka 1: Počty nehod s ohledem na fázi letu – nekomerční provoz.Letová fáze Počty nehod, EASA Data2) – rok 2015 Počty nehod, FAA Data3) – rok 2016Vzlet, stoupání po vletu1) 70 183Přiblížení na přistání1) 37 46Přistání1) 180 308Ostatní 113 113Procento nehod připadající na fáze letu po okruhu z celkového počtu nehod v nekomerčním všeobecném letectví 71,75 % 82,62 %

O CEACCEAC

Je silná investiční společnost s vedoucím postavením v oblasti technologií tím, že prosazuje jedinečné produkty a služby spojené s umělou inteligencí v odvětví letectví. Pro zajištění strategického plánu CEAC zamýšlí další akvizice společností s rozsáhlým a vynikajícím know-how a technologiemi (www.ceacorp.eu).

(tz)