Před krachem nás zachránil internet

Obrat téměř 30 milionů korun, růst tržeb o 40 % a 16 000 obsloužených zákazníků – takový byl rok 2018 pro Brašnářství Tlustý a spol., ryze českou a u nás jedinou firmu svého druhu, která letos oslaví šest let od svého znovuvstoupení na trh. V jejím čele stojí bývalý právník Ivan Petrův.

Brašnářství Tlustý slaví šest let, v logu firmy je ale letopočet 1981. Proč?

To je už dnes hlavně symbolické datum – v tomto roce se Roman Tlustý, zakladatel firmy, začal učit na obuvníka a přišel poprvé do kontaktu s řemeslem.

Řemeslná živnost se do roku 2013 potýkala s finančními problémy a hrozil jí zánik. Jak na tuto dobu vzpomínáte?

Právě před šesti lety jsme začali pracovat na novém startu. Začínali jsme z ničeho, ve sklepě bez oken, bez zákazníků, bez peněz a se starými stroji. Chtěli jsme se ale pokusit zachránit někdejší živnost a nabídnout kupujícím kvalitní řemeslně zpracované výrobky z Čech, z dobrých materiálů a za rozumné peníze. Navíc dělané individuálně a podle přání zájemců. A vyplatilo se. Tento rok slavíme magické číslo 50 000 individuálně obsloužených klientů. Jen v loňském roce jsme dali na trh výrobky pro 16 000 zákazníků a obrat firmy se přiblížil 30 milionům korun. Přitom ještě v roce 2017 to nebylo ani 20 milionů, každý rok rosteme minimálně o 40 %.

Brašnářství Tlustý a spol. není klasickou firmou v pravém slova smyslu, jde o společenství svobodných řemeslníků, živnostníků a malých rodinných firem. Co vám tato forma podnikání přinesla?

Všichni od řemesla, kdo dnes spolupracují v našem společenství, měli své živnosti, které jim ale více méně stačily stěží na živobytí. Tím, že jsme se spojili, rozdělili jsme si úkoly a práci, jsme byli najednou všichni silnější. K dnešnímu dni tak spolupracuje několik desítek českých živnostníků – od brašnářů, galanteristů až po švadleny a obuvníky. Potřebujeme ale i řemesla, která využíváme na výrobu komponentů, jako například slévače, kovoleštiče nebo obaláře. Součástí firmy jsou i fotografové, programátoři, grafici a různí IT specialisté. Dnes je v celém kolotoči přes 50 živnostníků a rodinných firem – a je v podstatě jedno, jestli jsou s námi v pražské dílně, na Vysočině, v Opavě, nebo jsou to koželuzi v Itálii, programátoři v Arménii, Rusku nebo třetí generace rodiny kovolitců v Japonsku.

Nenabízíte jen kožené tašky a brašny. Co vše u vás zákazníci najdou?

Díky širokému portfoliu kožených výrobků na zakázku jsme jedinou firmou v Česku tohoto druhu. Dnes máme v nabídce přes 60 typů výrobků na zakázku – od kvalitních opasků, peněženek přes tašky do města, do práce až po aktovky a cestovní zavazadla. Nabízíme i pánskou obuv na zakázku. Naše bestsellery jsou peněženky a opasky, kde cena začíná na 1600 korunách. To nejdůležitější ale je, že vše, co u nás zákazník najde, se dá konfigurovat pohodlně přes internetové stránky. Zákazník si zvolí barvu a typ kůže, barvu šití, u tašek například i uspořádání vnitřních kapes, podle jeho výšky upravíme délku popruhu. Do výrobků dokážeme razit i monogramy, čímž vznikají unikátní výrobky, které mnoho lidí kupuje jako výjimečné dárky svým blízkým. Na veškeré zboží poskytujeme doživotní záruku.

Je pro firmu vašeho typu důležitý internet, nebo prodej online je jen okrajový?

Naopak! Vedle široké škály výrobků se vyplatila také investice do moderních technologií. Firmu se podařilo vzkřísit právě i díky online prodejům. Jsme online brašnářství – což je v Česku unikátní koncept kombinující tradiční řemeslo se sílou internetu. Online nákupy tvoří 80 % našich prodejů. V Česku zatím není úplně běžné, aby online prodej řemeslné firmy tvořil nedílnou součást její existence.

Čím chcete překvapit v roce 2019?

Letos chystáme několik velkých novinek. Na své si přijdou dámy i pánové, a především milovníci originálních kousků. Představíme novou modelovou řadu – zákazníci se dočkají nových modelů pánských tašek do města i do práce. Vedle toho chystáme rozjet výrobu řemínků k pánským hodinkám. A také chceme letos vytvořit špičkovou řadu pánských i dámských doplňků, která snese srovnání s věhlasnými módními značkami. Cílíme na zákazníky, kteří chtějí unikátnost, speciální materiály, výrobek, který nemá nikdo jiný. Chceme se vypracovat až na světovou špičku a dokázat, že české řemeslo a design patří mezi ty nejlepší. Tam jsme za první republiky byli a tam Češi patří.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer