Nejvíce vyrobíme opravdu jogurtů

Zdeněk Bukovjan

Životem nás provází spěch. Někdy máme pocit, že není čas už vůbec na nic. Ani na to, abychom si připravili teplou večeři. Často otevřeme chladničku, vylovíme třeba jogurt nebo vaničku tvarohu, přizdobíme pažitkou, zakousneme černý chléb… Ani toto ale není špatná volba. Potěšení pro žaludek v podobně mléčného výrobku je na místě. Stejně tak jako třeba pořádná mísa zeleniny jako třeba kadeřávek, lístky pampelišky, římského salátu, česnáčku, ředkvičky s čepicí bílého tučného jogurtu. Tomu se nedá prostě odolat. Mnohými zdravými dobrotami nás zásobuje Mlékárna Valašské Meziříčí, spol. s r.o., kde jsem měla tu čest několikrát poslouchat názory odborníků nejen na zdravou výživu, ale například i na místo zakysaných produktů v našem stravování. Inu, člověk se musí stále učit. Musím také podotknout, že zdejší provoz je ukázkou špičkových technologií, souhry člověka a strojů, všudypřítomné absolutní čistoty i hrdosti na pověst, již mlékárna mezi spotřebiteli získala. Zdeňka Bukovjana, obchodního ředitele, jsem se zeptala:

Mlékárna je pro mne komplikovaný nepřetržitý provoz. Musíte ji den co den zásobovat základní surovinou, jste v plné pohotovosti. Není to příliš velká zodpovědnost?

Pravdou je, že některé provozy u nás běží 365 dní v roce, protože mléko musíme svážet od našich smluvních dodavatelů každodenně. Také obchody jsou otevřeny, až na výjimky, každý den, a my samozřejmě chceme, aby tam zákazník naše výrobky našel. Myslím, že velkou zodpovědnost má u nás ale každý, a je jedno, zda je to obsluha stroje, aby plnila správnou směs do správného kelímku, řidič, který musí zboží v pořádku a včas dovézt zákazníkovi, nebo obchodník, který má zajistit práci.

Prosluli jste mléčnými zakysanými výrobky, jako je kyška, kefír, acidofilní mléko, ale konečný spotřebitel vás zná především jako dodavatele báječných jogurtů. Čeho vlastně vyrábíte nejvíce?

Nejvíce vyrobíme opravdu jogurtů, i když je to patrně ovlivněno i tím, že jogurtů možná sníte i několik denně, kdežto kefírů několik denně jistě nevypijete. Nejprodávanějšími jsou smetanové jogurty v příchutích čokoláda nebo jahoda s vanilkou, čile se na ně dotahují prodeje bílého jogurtu. Z kefírových mlék je nejprodávanější ten čistý kefír, následuje příchuť jahoda.

Zákazníci touží po novinkách. Dostane se jim nějaké i letos?

Ano. V letošním roce završíme naši spolupráci s rakouskou společností Manner výrobkem, který odráží snad to nejlepší z obou společností. Jde o smetanový jogurt v nejoblíbenějších příchutích oplatků Manner, tzn. vanilka, čokoláda a oříšek (Napolitaner). Obal výrobků je vytvořen v barvách charakteristických pro obě společnosti, v převlečném víčku si zákazník zakoupí rovněž 7 g oplatků Manner, které může vmíchat do jogurtu nebo samostatně sníst.

Podle jakých pravidel vlastně nové výrobky vznikají? Jsou základním prvkem inovací požadavky obchodních řetězců, nebo nápady managementu? Čerpáte také z přání široké veřejnosti?

S návrhem nového výrobku u nás může přijít každý, zpravidla však návrh vzniká z iniciativy obchodu a technologů. Naše nápady poté diskutujeme s dodavateli složek, v úzkém kruhu zaměstnanců a majitelů se snažíme vybrat právě takovou příchuť, která by mohla u zákazníků zabodovat. Vyvinout novinku, která by byla úspěšná jako naše stálice v sortimentu, je však velmi těžké, konkurence je obrovská a na trhu je k dostání téměř vše. Přesto věříme, že naším novým výrobkem, o němž jsem se právě zmínil, si skulinu na trhu najdeme.

Významnou přidanou hodnotou jsou recepty, kterými se snažíte své příznivce zaujmout. Vydali jste sborníček s těmi nejzajímavějšími, publikujete je v médiích, máte jich řadu na webu. Vařit podle nich je radost. Vy sám kuchtíte také?

Uvařit jednoduchá jídla si dovedu, svíčkovou nebo rajskou však určitě nesvedu. Proto vaření doma raději přenechám manželce, svým kuchařským uměním ji ani děti tedy netrápím!

Zdá se mi, že zájem o mléčné výrobky v České republice stoupá. Je to tím, že diskuze o zdravém jídelníčku doslova vře a sám trh moudří s tím, že prostá strava má přece jen něco do sebe?

Mléčné výrobky bezesporu patří do jídelníčku každého, jejich benefity jsou po generace známy. Dnes je možné zakoupit mléčné výrobky se zvýšeným obsahem proteinů, mléčné výrobky jsou přirozeným zdrojem probiotik. Trendem je dnes snižování obsahu cukru čili jsou jistě, obzvláště ty méně tučné, vhodné i při dietách.

Mlékárna Valašské Meziříčí získala nespočet cen v různých soutěžích. Spočítáte, kolik jich bylo?

Ocenění jsme získali opravdu mnoho, za každé z nich jsme rádi, je to ohodnocení práce nás jako celku, a hlavně našich zaměstnanců. Naše výrobky každoročně přihlašujeme do národních nebo regionálních soutěží, některé z nich hodnotí laická a jiné zase odborná porota. Každopádně je to pro nás výborná zpětná vazba, protože vyhlášení obvykle provází i ochutnávka, a my tak můžeme slyšet také názor zákazníka.

otázky připravila Eva Brixi