Podnikatel a manažer za dveřmi

Bc. Petr Paksi, DBA

Charizmatická osobnost a mimořádné obchodní nadání, včetně daru vstřícné komunikace s lidmi, jsou prvky, které pomohly vybudovat firmu globálního rozměru. Charakterizují Bc. Petra Paksiho, DBA, jednatele a obchodního ředitele společnosti JAP FUTURE s.r.o. v okruhu odborníků ve stavebnictví, ve spolupráci s architekty a designéry. Jeho snahou je nabízet evropskému trhu kvalitou i vzhledem špičkové interiérové dveřní systémy vyrobené na základě unikátních technologií. Firma proslula i nabídkou originálních schodišť v roli výrazného řešení vnitřního vybavení rodinných domů i firemních prostor. V sortimentu atraktivní designové nabídky jsou rovněž výrobky z Grafoskla, jimiž se dotváří jakýkoli interiér. Podnikatel a manažer v jednom je v tom nejlepším slova smyslu posedlý inovacemi, za nimiž hledá smysl funkčnosti i krásy a propojení se světovými trendy. Letos v dubnu se zařadil mezi finalisty prestižní soutěže MANAŽER ROKU 2018. Tedy mezi nejlepší z nejlepších šéfů firem a organizací v České republice, kteří svým manažerským talentem dokázali zázraky:

Nedávno jste v pražském showroomu představil nové dveřní systémy, které vycházejí z pojetí minimalizmu inspirovaného milánskými trendy. Oč přesně šlo?

Jde o novou řadu originálních dveří IDEA DOOR, která obsahuje tři základní modely IDEA, IDEALINE a IDEANET. Základem těchto dveří je subtilní rám v kombinaci s novými, neotřelými variantami skleněných výplní. Díky kalenému sklu a rámu vyrobeného z pevnostního hliníku se dveře vyznačují velkou pevností a odolností.

To ale není jediná charakteristika…

Podstatné také je, že moderní hliníkový rám všech tří modelů je tvořen úzkým profilem o rozměrech 40 x 20 mm, který lze ponechat v původním eloxovaném stříbrném provedení, nebo nalakovat libovolnou barvou ze vzorníku RAL K7, NCS nebo Creative metallic. Dohromady je na výběr téměř 2500 odstínů, včetně stovky odstínů metalíz. V neposlední řadě charakteristiky dveří IDEA DOOR je fakt, že jde o další výrobek z naší vývojové dílny v oboru dveřních systémů, který zapadá do ucelenosti naší nabídky pro interiér.

Model IDEA je ten základní, čím se vyznačuje?

Tyto dveře jsou tvořené designově střídmým řešením – obvodovým rámem z hliníku, ve kterém je usazena skleněná výplň o síle 5 mm. Ta nemusí být pouze ve své čiré podobě, může ji tvořit také tónované sklo planibel, mléčné sklo satináto nebo zdobit pískovaný motiv.

IDEALINE má oproti základnímu provedení viditelné odlišnosti. Jaké především?

Dveřní křídlo IDEALINE vychází ze základního modelu IDEA. Vyznačuje se rozmanitým uspořádáním svislých a vodorovných hliníkových profilů, které pohledově rozčlení skleněnou výplň dveří, a to rovnou v šesti základních modelových variantách.
Členění plochy dveřního křídla je ale možné řešit také individuálně podle přání budoucího uživatele. Skleněná výplň je stejně jako u dveří IDEA o síle pouhých 5 mm a i zde mohou být použity její různé vzhledové úpravy. Zajímavá kombinace členění skleněné plochy pomocí hliníkových příček a skleněné plochy v neprůhledném provedení se hodí především do prostorů, ve kterých je požadavek na zachování alespoň částečného intimního řešení, jako například pro oddělení koupelny či šatny od ložnice.

Dveře IDEANET jsou vskutku atraktivní. Daly by se dobře využít i v netradičních kancelářských prostorách? Nebo jsou určené především do náročného prostředí rodinných vil?

Nejprve bych objasnil princip jejich konstrukce. Využívají svoji skleněnou výplň dveřní plochy v podobě dvou 4 mm silných tabulí skla pro zalaminování dekorativní kovové sítě tvořené oky o velikosti cca 0,2 x 0,2 mm ve stříbrném či zlatavém provedení. Celková síla skleněné výplně, včetně vnitřní síťky, je 10 mm. Sklo díky síťce odráží světlo a dává mu 3D holografický efekt, proto se dveřní křídlo IDEANET skvěle hodí například pro oddělení koupelny či šatny od ložnice.
Tím, že minimalistická řešení řady IDEA DOOR perfektně ladí s moderními i tradičními interiéry, nebál bych se jejich aplikace ani ve firemních prostorách, zejména tam, kde majitelům hodně záleží na efektním řešení kanceláří nebo kde by rádi upozornili na jistou míru svéráznosti, osobitosti.

Vaše představy směřují k modelu dveří budoucnosti. Opravdu mohou vypadat úplně jinak než ty, na jaké bývaly zvyklé naše babičky?

Nejsem věštec, ale jedno vím. Dveře budou i nadále plnit své základní funkce. Zda budou mít kliku, či budou fungovat jako bezdotykové, o tom to není. Více na ně dnes pohlížíme očima významného architektonického prvku v prostoru, který se vyvíjí v souladu s celkovými trendy architektury a stylem bydlení a života vůbec. Používají se nové výrobní technologie, uplatňují se materiály, jako je kov, sklo, a to v nejrozmanitějších kombinacích. Není také vůbec jednoduché sladit vzhled dveří s ostatními náležitostmi interiéru, jako je nábytek, podlaha, okna, a to nemám na mysli pouze barvy či materiály.

Vás však přemýšlet právě o takových věcech víc než baví. A nejen to. Rád výrobkům dáváte jména, podílíte se na jejich marketingu, jedním slovem tvořit pro vás znamená dýchat.

Nepřeháníte trochu? Ale dobrá, ano, rád si hraju. Adrenalin nově vznikajícího je pro mne vždy výzvou, která má smysl. A také jsem soutěživý typ a rád vyhrávám. Proč tedy nevítězit nad vlastními představami? Ztotožňuji se s myšlenkou Steva Jobse, který řekl: „V podnikání nemůžete čekat, až bouřka přejde, je nutné naučit se tančit v dešti.“

Když hodnotíte dosavadní profesní úspěch, co vás hřeje u srdce?

Ve společnosti JAP FUTURE se mi podařilo za dobu své působnosti 10krát navýšit obrat a vybudovat v České republice z původních 15 prodejních míst síť 3500 prodejců. Také s chutí uplatňuji inovace. Ty vám zajistí konkurenceschopnost a posouvají vás dál. Mám rád nadhled při řešení situací, vstřícný přístup a vážím si toho, kdo drží slovo. Věřím na upřímný stisk ruky a ctím pokoru.

Ta ale v poslední době nějak ze vztahů mezi lidmi mizí, nemyslíte?

Ano, mám ten pocit, pokora mizí i mezi obchodními partnery. Ale strašně rád bych se mýlil.

Čím se liší dnešní manažeři od generace 70. let minulého století?

Soudím-li to podle sebe, pak bych řekl, že se současní manažeři musí více učit a musí být schopni pracovat s obrovským množstvím informací, a hlavně to, co se naučili, okamžitě převádět do praxe. V mém případě šlo a jde o formování celého odvětví dveřních systémů, do praxe prosazení skrytých zárubní, dveří s moderní hliníkovou konstrukcí a různých typů posuvných systémů, a to především v materiálové kombinaci skla a kovu. Ve většině našeho sortimentu na základě našeho vývoje v tuto chvíli nemáme v Česku konkurenční výrobní firmu. Postupně se rovněž stáváme vážným konkurentem pro renomované zahraniční firmy. Díky inovacím jsme si vytvořili vlastní obor produktů, které se u nás nevyráběly, pouze sem byly dováženy. Vysokou konkurenční výhodou se stal náš produktový servis.

Více než kdy dříve se v souvislosti s manažerským řízením mluví o intuici. Využíváte ji?

Jsem u zrodu každého výrobku i u jeho finále. To proto, že v intuici věřím. Spoléhám na ni a moc se mi to osvědčilo. Také nápadům dávám zelenou, i když to přináší prvotní ztráty. Věřím, že započatá cesta není úplně slepá. Nemáme žádný vymezený budget na vývoj a inovace, v tomto ohledu se chováme velmi pružně. Co vnímám, že má obchodní či prezentační potenciál, tomu dám přednost.

Jste také označován za velkého kreativce. Jak se to projevuje při řízení firmy?

Nadšením pro to, co tuším, že by nás mohlo posunout. Samozřejmě musím naslouchat číslům i kolegům, brát v potaz i jejich rozhodování. Na druhé straně, když usoudím, že je pro nás něco opravdu zajímavé, neváhám ani na okamžik. Sázím na flexibilitu, jednoduchost, zdravý rozum. I když stále rosteme a vyvážíme do 42 zemí, hodně se snažíme, aby z nás nebyla zkostnatělá struktura. Selský rozum, logika, emoce – to vše se dá dobře skloubit.

Všimla jsem si, že vám nevadí ani všetečné otázky. Tak tedy: Kdo více práská dveřmi? Ženy, nebo muži?

Za mě jasné info: Raději ať dveřmi nepráská vůbec nikdo… volím vždy snahu o kompromisní řešení, oboustrannou dohodu. Nemám rád ostré hranice, vyhrocené situace. Myslím si, že vzájemně bychom si měli naslouchat a poslouchat nejen v pracovním, ale i osobním životě.

připravila Eva Brixi