Od masa až po koření: už 28 let na českém trhu

Ladislav Francouz

Jak se dnes lidem podniká? Většina těch, kteří kdysi začínali, souhlasí s tvrzením, že vstup na prkna, která znamenají svět, i podnikání je totiž někdy velké divadlo a drama, pro ně znamenala nespočet radostí i starostí. A že tehdy a dnes se nedá srovnat. Před třiceti lety to byly často emoce a velké plány, které člověka táhly k cíli, k tomu, aby zkusil své štěstí.

Aby mohl dělat věci po svém, tvrdohlavě a ze všech sil. Tvořila se legislativa, chyběli silní soupeři, trh se zapisoval do historie ekonomiky s vidinou toho, že je pro všechny místa dost. Dnes jsou karty v mnohých oborech rozdány a nové firmy to mají složitější. I v potravinářství, kde navíc chybí odborníci a na řemeslo se mladí moc nehrnou. Najděte šikovného řezníka, který zvládne od porážky čuníka až po marketing všechno! Kdo se nebojí začít, investovat, riskovat… Ladislav Francouz má k práci s masem a jeho zpracování svůj osobitý vztah. Založil firmu Řeznictví-uzenářství Francouz, s.r.o. Na konci tohoto rozhovoru přiznal, že si pojetím svého podnikání splnil sen. Ne všem se to podařilo. Věřím, že i on probděl nejednu noc, že i on zažíval krušné chvíle, ale i ty, na které se časem rádo vzpomíná.
A je jasné, že se jeho počínání zapsalo do českého podnikání jako trvalá stopa, jež ukazuje směr. Ochutnejte a nezapomenete.

Vaše společnost se zapsala do chuti zákazníků lahodnými šunkami, paštikami, salámy. Kde všude si z vašeho sortimentu můžeme vybrat?

Naše působnost je hlavně v Pardubickém kraji, nejvíce pak v okrese Chrudim. Prodejny jsou v Hlinsku, Slatiňanech, Sobětuchách, ve Skupicích a čtyři prodejny v Pardubicích. Dodáváme do okolí Třemošnice, Seče, Heřmanova Městce, a to převážně do prodejen Jednota Hlinsko a Konzum Ústí nad Orlicí. Snažíme se oslovit náš region, zásobovat místa, kde nás lidé znají.

Působíte tedy pouze ve východních Čechách. Nechystáte se zásobovat i další
oblasti?

Líbí se nám, jak jsem naznačil, v Pardubickém kraji a částečně cílíme na několik odběratelů z Hradeckého kraje. Myslím si, že to tak zatím stačí.

Co se řadí k vašim stálicím a po čem je stále velká poptávka?

Je to radní rolka, paštika s medvědím česnekem, farmářské klobásy a špekáčky. Ale to víte, co člověk, to jiná chuť nebo zvyklost.

Názory na konzumaci uzenin se liší. Podle některých výživových poradců bychom se málem měli bát pochutnat si na buřtíkovi opečeném nad ohněm, podle jiných striktní omezování a zakazování pozbývá smyslu, protože delikatesa jednou za
čas nevadí…

Podle mě by se mělo jíst s mírou od každého něco. Je to věc názoru každého z nás, a hlavně chuti.

Čím může výrobce v současnosti zákazníka získat? Vysokou kvalitou, čerstvostí, neobvyklým názvem, šikovnou reklamou?

Spotřebitele si můžeme udržet škálou kvalitních uzenin a čerstvostí masa, reklama ale určitě také pomůže.

Spoléháte také na e-shop, na základě objednávky připravíte zájemci celý nákup, který si na určeném místě vyzvedne. Využívá této formy hodně lidí?

E-shop teprve rozjíždíme první týden, tak se uvidí, zatím zájem pomalu stoupá. Věřím, že zájemců bude přibývat, a pokud budou mít s námi dobrou zkušenost, určitě se začnou vracet.

Za výsledky vaší letité práce jste získal řadu ocenění. Nakolik vás motivují a jakou dělají radost?

Ocenění jsou odměnou za naši práci, radost nám určitě dala a inspirují nás k práci další. Je to určitě dobrý pocit, když vás někdo pochválí. A když se ocení výrobek – vzroste jeho výroba.

Kdysi jste se účastnil soutěže Česká chuťovka, která je věnovaná výrobcům českých potravin a zaujal jste prvotřídní chutí. Zkusíte své štěstí také letos?

Letošního roku se nezúčastníme, sázíme spíše na soutěže v Pardubickém kraji, kde působíme, nejsme tak velká firma, abychom pokryli celou republiku. A Chuťovka je teď už velká republiková soutěž.

Lze ve vašem oboru připravit ještě nějaké novinky? Většina odborníků tvrdí, že inovovat je velmi těžké… Jaký na to máte názor?

To mají pravdu, je to těžké, hlavně musíme držet kvalitu našich výrobků, které vyrábíme.

Co za ta léta praxe považujete za svůj podnikatelský úspěch?

Za podnikatelský úspěch považuji to, že vlastně už 28 let působíme na českém trhu, kde je tvrdá konkurence obchodní řetězců. Že se nám v této dost špatné době daří udržet výrobu masa a uzenin. A že jsem si vlastně splnil svůj sen. Když jsem začínal s řezničinou, přál jsem si propojit jatka, bourárnu a výrobnu uzenin v jeden celek. A to se podařilo. Navíc se stále držíme v tvrdé konkurenci ostatních výrobců.

připravila Eva Brixi