V roce 2020 jsme ušli pandemii navzdory parádní kus cesty

Tomáš Huber a Martin Wallner

Plný chutí, barev, vůní, zdravých ingrediencí. Plný síly, hravosti, radosti. Plný nápadů, pozitivní energie, odvahy, experimentů. Eshop Mixit.cz. Znáte ho? Asi ano. Je to internetový obchod nejen pro fanoušky zdravého stravování. Na stránce www.mixit.cz si může každý namixovat svou osobní směs cereálií, müsli, ovesných kaší a mixů sušeného ovoce a oříšků z více než 70 různých součástí, jako jsou rozmanité cereální základy, sušené ovoce, semena, oříšky, ale i chuťovky jako čokoláda, gumoví medvídci nebo třeba lentilky či skořice. Součástí nabídky jsou i předpřipravené směsi vytvořené výživovými specialisty a nabídka surovin například pro celiaky nebo alergiky na určité typy potravin.

Dalšími produkty v sortimentu jsou Mixit čokolády z kvalitní 70% tmavé čokolády ochucené lyofilizovaným ovocem a oříšky, müsli tyčinky Mixitky, drinky v prášku, slané oříškové mixy i sušenky. Mixit vše zabalí do krásného tubusu v designu firmy a zákazník si může vybrat doručení Českou poštou, PPL nebo dát přednost osobnímu odběru v Zásilkovně nebo na některém z odběrných míst po celé zemi zdarma. Tak to funguje. Je to spolehlivé, rychlé a hlavně – podle vaší chuti. Před 11 lety tento koncept založili dva studenti, z nichž se brzy nato stali dva úspěšní podnikatelé: Ing. Martin Wallner a Tomáš Huber, MBA. Jaký je to vlastně business a jak se mu dařilo v roce 2020?

Vaše cesta k vlastnímu podnikání je jako z pohádky. Jaké milníky pro vás byly důležité?

Martin: Na začátku rozhodně setkání nás obou na vysoké škole a pak seminární práce, ve které vlastně Mixit vzniknul. Od oficiálního startu doteď pak bylo těch milníků tolik, že se bojím, že nějaký vynechám. První brigádník, první den, kdy jsme ručně nemíchali a nebalili já s Tomášem, ale naši zaměstnanci, první denní světlo, když jsme výrobu ze sklepních prostor přestěhovali nad zem, Den D, kdy nám spadl web pod náporem zákazníků, rozšíření Mixitu do pěti dalších zemí a ukončení podnikání v jedné z nich.
Tomáš: A teď televizní kampaň. Netušil jsem, že mně udělá takovou radost, že jsme dovedli firmu tak daleko, že vůbec můžeme mít reklamu v televizi, kterou uvidí opravdu celá moje rodina. Pohádka je to celé ale proto, že nás ta práce naplňuje. Růžová ta cesta určitě nebyla zdaleka vždy.

Máte vlastní výrobu, nebo nakupujete od jednotlivých dodavatelů a pak každému produktu přisoudíte vlastní přidanou hodnotu?

Tomáš: Obojí. Velkou většinu produktů vyrábíme sami u nás v pražské Michli, kde máme dvě výrobní linky, stroj na výrobu müsli tyčinek Mixitek, a dokonce v prostorách máme i stroj na zpracování lyofilizovaného ovoce. Menší část produktů, jako jsou třeba čokolády, nám vždy podle naší vlastní receptury vyrábějí lokální partneři.

Podle čeho vlastně vznikají nové výrobky? Máte určité inovační pravidlo, nebo jde o spontánní rozhodování, jednotlivé nápady a projekty?

Martin: Máme kolegyni Ladu! Lada je naše studnice nápadů a ochutnávek, protože náplní její práce je nám produkty vymýšlet, vytvářet, míchat a pak nám je dává ochutnat. Většinou je proces takový, že kdokoliv může přijít a říct, co mu v sortimentu chybí, a Lada to pak zkouší vymyslet. Třeba jí dáváme zadání „chtěli bychom kaši pro vegany, která ale chutná jako mléčná“ a ona jde hledat, jak toho docílit.

Velký význam přikládáte marketingu. Na první pohled je hravý, plný optimizmu. Jak posunul vaše loňské výsledky, jak jste si vedli v roce 2020?

Martin: V roce 2020 jsme ušli pandemii na­vzdory parádní kus cesty. Rozšířili jsme se do Rumunska, vymysleli rekordní počet nových produktů a uspokojili jsme skoro o 50 % více našich nadšenců. Zákazníci nás zkrátka víc než podrželi.

Reagovali jste v sortimentu na koronavirovou situaci?

Tomáš: Ano. Projevila se přesně ve dvou produktech. Prvním je kategorie dobrých skutků, kam jsme přidali produkt Dar pro zdravotníky a lékaře v podobě dobrot od Mixit, a prostřednictvím Nadačního fondu naši zákazníci mohli přispět na pomoc zdravotnickému personálu. A my pak dary zdvojnásobili z vlastních zdrojů. Takhle jsme společně se zákazníky zdravotníkům věnovali produkty v hodnotě téměř jednoho a půl miliónu korun. Druhý produkt byl náš výroční děkovací tubus. Uprostřed první vlny jsme slavili desáté narozeniny a chtěli jsme prostě poděkovat všem, díky kterým jsme došli tak daleko. A tak vzniknul tubus, na kterém byli vyobrazení naši hrdinové od doručovatelů až po lékaře.

Loni na jaře jste pomáhali zdravotníkům, posílali jste jim svačinky k posílení ducha i těla. Vrátíte se k této dobročinnosti?

Martin: My se k ní nevracíme, ona je naší stálou součástí. V roce 2019 jsme založili Nadační fond Mixit a na webu kategorii Pomáháme s Mixit. Funguje to tak, že si do svých tubusů mohou zákazníci kromě zrní přimíchávat i dobré skutky. Na výběr je vždy z několika různých příběhů nebo projektů, kterým mohou naším prostřednictvím přispět. A my se navíc snažíme co nejvíce na příběhy upozorňovat, aby vstoupily do povědomí dalších lidí.

Ostatně jakou zkušenost vám pandemie dala? Dotkla se vás businessově či osobně?

Tomáš: Businessově to byla další obrovská lekce. Naučili jsme se den ze dne měnit strategii, naučili jsme se ještě víc diverzifikovat naše dodavatele, a vlastně i odběratele. A také nás na druhé straně koronavirová krize naučila něco víc o našich zaměstnancích. A to, že njsou prostě skvělí, je na ně spoleh, a když je nejvíc třeba, tak nás podrží. Koronavirová opatření zavedená ve výrobě posunula efektivitu výroby i kulturu firmy na vyšší úroveň.

A osobně? Narodil se mi syn uprostřed první vlny, takže se mě dotklo to, že jsem ho nemohl s kamarády zapít.

E-shopům nastaly zlaté časy, spotřebitelé na ně nyní spoléhají. Bude tato tendence sílit?

Tomáš: Jsem přesvědčený, že pandemie jen urychlila už nastoupený trend a že sílit určitě budou. Zároveň si ale nemyslím, že odzvonilo kamenným prodejnám. Sami dobře víme, že jsou skvělou výkladní skříní značky, zvyšují důvěryhodnost a jsou zajímavým kanálem. Jen to prostě čím dál tím více musí být kombinace obojího.

A lze komunikaci se zákazníkem online ještě zdokonalovat? Lze ještě důkladněji pracovat s jeho emocemi, náklonností, věrností? Není člověk „všední a obyčejný“ z e-shopů již unaven? Netouží vrátit se do malé kamenné prodejny a prohodit s obsluhou pár slov?

Martin: Jasně, že dá. Já myslím, že naše zákaznická linka je lepší než většina prodavačů v obchodech! A my se snažíme být právě nevšední, aby k nám nechodili zákazníci jen nakoupit, ale prostě si udělat radost. Ale vím samozřejmě, kam otázkou směřujete. Osobní doporučení je nenahraditelné a souhlasím, že přirozený lidský kontakt je něco, co zprostředkovat neumíme a nemyslím si, že e-shopy někdy budou umět.

Jsou chvíle, kdy byste business vyměnili za jednoduchý zaměstnanecký poměr?

Martin: To by záleželo na tom, jestli bych mohl aplikovat sobě blízký režim sova místo ranního ptáčete. I když teď mě vlastně stejně budí děti… Ale nevyměnili, alespoň tedy já se po deseti letech do práce těším a těším se vždycky na tu dobu, kdy se vyřídí ty každodenní provozní záležitosti a bude třeba čas vymýšlet, posouvat dál. A užívám si, že teď už máme spoustu lidí, kteří nám pak tyhle plány pomáhají plnit a rozvíjet. Jsem rád, když můžeme prosadit smysluplný nápad kohokoliv napříč firmou.

Máte čas na to, abyste si řekli, že to všechno, co máte za sebou, stálo za to? jak vlastně prožíváte radost z okamžiků, kdy víte, že se daří?

Tomáš: Když se daří, je logicky nejvíc práce, takže tam si většinou ani nevšimneme, že se daří, protože není čas! Ale při pohledu zpět si oba často říkáme: „Tak buď máme fakt neskutečnou kliku, nebo prostě něco děláme dobře,“ a to nás hezky lechtá po egu…

ptala se Eva Brixi