Věříme, že se zdravé stravování v budoucnosti stane normou

Matěj Chodelka

Soukromé objevy Petera Chodelky při návštěvách Bali byly zásadní pro vznik značky Blendea, pod níž si můžete představit výrobky ze superpotravin, adaptogenů, ajurvédských bylinek i dalších blahodárných složek ze všech koutů světa.

Pod firmou eMarkest funguje také e-shop www.blendea.cz, kde si toto zajímavé zboží lze zakoupit. Od roku 2016 Blendea rozšiřuje postupně své portfolio o další unikátní směsi, o jejichž jedinečné síle a příznivém účinku na organizmus se přesvědčuje stále více zákazníků. K výrobě špičkových suchých směsí Blendea využívá nejblahodárnější tuzemské i zahraniční ingredience v prvotřídní kvalitě. Všechny výchozí složky jsou šetrně zpracovávány pomocí moderních technologií, jež zaručují, že si produkty uchovají všechny důležité výživné látky a vitamíny. Na rozvoji značky se podílí druhý muž téhož příjmení Matěj Chodelka. Jemu patřily následující otázky:

Zaujaly vás superotraviny. Proč právě ony?

Ne každý má v dnešní uspěchané době možnost stravovat se tak, aby svému tělu dopřál všechny potřebné živiny, které organizmus potřebuje ke správnému fungování. Nedostatky v jídelníčku často nahrazujeme různými doplňky stravy, které jsou nezřídka vyrobeny synteticky z látek, jež mnohdy nejsou pro tělo biologicky nejvhodnější. Superpotraviny představují jakýsi můstek mezi čerstvými potravinami a konvenčními doplňky stravy. Jsou nutričně bohaté, biologicky dostupné a současně poskytují pohodlné a rychlé doplnění prospěšných látek kdykoliv během dne.

Dnes nabízíte řadu výrobků, které mají poměrně velkou konkurenční výhodu. V čem ale především?

Výhodu vidíme především ve spojení několika druhů superpotravin do jednoho funkčního produktu, který cílí na konkrétní oblast zdraví. Naše výrobky navíc „nevylepšujeme“ žádnými sladidly, konzervanty ani jinými aditivy. Na doladění chuti používáme přírodní ingredience s výraznou příchutí, jako jsou bylinky, koření nebo ovoce.

Než zařadíte novinku do prodeje, testujete nejprve sami?

Ano, testujeme, a to velmi intenzivně. Vývoj nového produktu nám trvá několik měsíců, někdy dokonce i let. Každé finální receptuře předcházejí desítky vzorků, které testujeme ne­jen v rámci firmy, ale také s naší komunitou. Tu představují odborníci na výživu, sport, tradiční léčitelství a chemii. Velké slovo v tomto procesu mají také influenceři i naši věrní zákazníci. Každý produkt prochází kritikou ze všech možných stran předtím, než ho uvedeme na trh.

Co je nejsložitější na každé receptuře?

Doladění chuti. Tím, že nepoužíváme žádné „zkratky“ v podobě sladidel a umělých dochucovadel, je pro nás vyladění chuti produktu extrémně náročné. Najít tu pravou bylinku, koření či ovoce tak, aby vyvažovalo chuť některých ne úplně lahodných ingrediencí, si žádá dlouhé experimentování a testování. Navíc se snažíme, aby i tyto přísady splňovaly určitou funkci, díky níž je produkt bohatší o další přínosy. Například směs Supergreens jsme ochutili přidáním máty peprné, která nápoji dodá nejen svěží jiskru, ale také má příznivé účinky na trávení.

Většina lidí z businessu pije kávu. Váš sortiment obsahuje směs, která kromě kávy sestává z hub, skořice a kořene čekanky. Proč jste volili právě toto složení? Čím je unikátní?

Základem této směsi byly právě funkční houby reishi, chaga a herícium. Tyto houby je nutné užívat dlouhodobě a pravidelně, abychom zpozorovali jejich blahodárné účinky na organizmus. Proto jsme hledali něco, co jsou lidé zvyklí pít většinou každý den. K tomu byl výběr kávy jako základ pro tuto unikátní směs nejideálnější. Čekanka se používá jako zdravější alternativa kávy a cejlonská skořice dokonale dolaďuje chuť nápoje.

Tvrdíte, že svou nabídkou dokážete utužit zdraví, včetně toho psychického. Právě psychika podnikatelů a manažerů dnes trpí asi nejvíce. Tlak doby, jak se říká, s covidem sílí. Co se vašim zákazníkům nejvíce osvědčilo? Sdělují, píší, konzultují s vámi?

Téma duševního zdraví nabralo během pandemie na vysokých obrátkách. To vnímáme i v rámci naší komunity. Vypozorovali jsme, že nejvíce se zatím osvědčuje pravidelnost. Stejně, jako bychom měli každý den udělat něco prospěšného pro své fyzické zdraví, je důležité dbát i na psychickou pohodu. Čas pro sebe, rozhovory s blízkými, prostor pro tvořivost, dechová cvičení nebo meditace jsou v současné době asi nejvíce skloňovanými pojmy, s nimiž se setkáváme. Vedle toho můžeme své duševní zdraví podpořit také adaptogeny. Tyto přírodní látky nám pomáhají snáze se vypořádat se stresem, únavou i klimatickými změnami. Mezi nejznámější patří například maca, ženšen, kurkuma nebo ašvaganda.

Váš tým je kolektiv nadšenců, kteří budují značku, kteří jí věří. Podle jakého principu si lidi vybíráte?

Do týmu si vybíráme lidi především podle toho, jestli sdílejí hodnoty naší značky a její vize. Dále si všímáme komplementárních zručností, které nám v týmu aktuálně scházejí. V neposlední řadě hledáme to, co bych nazval jakýmsi X faktorem. Energii, která z člověka celkově vyzařuje a zároveň také ochota učit se novým věcem, umění komunikovat s lidmi a pracovat jako součást týmu.

Máte i manažera štěstí. Čím se zabývá?

Manažer štěstí je klíčovou součástí našeho týmu. Zákazníci stojí v samém centru naší pozornosti a jejich spokojenost je pro nás absolutně zásadní. Tato pozice zahrnuje celkovou péči o zákazníka, ať už je to před začátkem nákupního procesu, kdy lidé nejčastěji potřebují pomoc s výběrem vhodného produktu, až po období po nákupu, kdy je zajímají další možnosti, jak produkt co nejlépe využít. Péči o zákazníka máme zakomponovanou téměř do každého stupně celého procesu, počínaje vývojem přes logistiku až po marketing. Manažer štěstí je úzce propojený s každou z těchto složek, s nimiž komunikuje tak, aby každému zákazníkovi uměl poradit, jaký výrobek je konkrétně pro něj ten nejlepší.

Jaké plány prodeje jste si pro Českou
republiku stanovili? A kupovat lze jen přes e-shop?

V tomto roce je naším cílem dosáhnout na českém trhu obrat deset miliónů korun a věříme, že se nám ho podaří splnit. Nedávno jsme také spustili e-shop na Slovensku a příští rok bychom chtěli expandovat i do Maďarska. Produkty Blendea si mohou čeští zákazníci koupit na našem e-shopu nebo na e-shopech Biooo a Econea.

Trh zdravého stravování má velký poten­ciál. Co si od něj slibujete?

Pevně věříme, že se zdravé stravování v budoucnosti stane normou. Klíčem k tomu je mimo jiné zvýšení dostupnosti zdravých potravin, a to jak ve fyzické, tak i mentální rovině. V rámci osvěty je před námi ale ještě dlouhá cesta! Velkou výzvu vidíme v neposlední řadě také v inovacích obalových materiálů směrem k jejich ekologičtějším variantám, aniž by měly jakýkoli negativní dopad na kvalitu produktu.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi