Covidová krize naučila Čechy číst

Vývoj průměrné úhrady v knihkupectvích 2019–2021

Češi nyní utratí za knihy, které kupují prostřednictvím zaměstnaneckých benefitů, více než dvojnásobek peněz ve srovnání se začátkem koronavirové krize. Popularita knih roste setrvale od první čtvrtiny loňského roku, a to jak v době lockdownů, tak i při uvolnění omezujících opatření. Vyplývá to z útrat lidí prostřednictvím volnočasových benefitních karet vydávaných společností Edenred, která je největším tuzemským poskytovatelem digitálních benefitů.

„Největší skok zájmu o knihy jsme viděli záhy po propuknutí první koronavirové vlny v loňském roce. Ale ani letní uvolnění opatření nákupy knih nepoznamenalo, ba naopak. Celkem lidé za první tři čtvrtiny roku 2020 v meziročním srovnání utratili za knihy prostřednictvím svých benefitů o 64 procent více prostředků. Určitým překvapením pro nás je, že i letos růst útrat pokračuje. Nejsilnější byl opět počátek roku, kdy v zemi platila přísná omezující opatření, a pak letní měsíce, kdy lidé nakupují čtení na prázdniny a dovolené. Celkem prodeje knih za první tři čtvrtiny letoška ve srovnání s loňskem vzrostly o dalších 37 procent,“ říká obchodní ředitel společnosti Edenred Petr Šorna. Při srovnání let 2021 a 2019 pak jde o nárůst prodejů o 123 procent.

Roste přitom nejen počet nákupů, ale i průměrná útrata. Zatímco v roce 2019 lidé při jednom nákupu knih prostřednictvím benefitů zaplatili 544 korun, loni to bylo již 658 korun a letos dokonce až 718 korun.

Nákupům knih přeje i to, že na českém trhu funguje výrazné konkurenční prostředí u internetových prodejců, kteří jako jediní mohli prodávat knihy v době lockdownů. Více než 65 % všech transakcí v knihkupectvích bylo v letošním roce realizováno volnočasovou kartou Edenred, zbytek pak poukázkami.

Prodeje knih se od začátku pandemie zvyšují nejdynamičtěji ze všech typů benefitů a jejich růst je setrvalý. „Ostatní benefity pak reagovaly mnohem silněji na konkrétní covidovou situaci. Kvůli dlouhodobým lockdownům byly zcela na nule oblasti sportovních a kulturních aktivit či cestování. Právě cestovní kanceláře a agentury v posledních dvou letech lidé využívají téměř výhradně přes prázdninové měsíce, doprovázené zvýšeným zájmem o vodní sporty včetně plaveckých bazénů, naopak nákupy v lékárnách gradovaly právě v době nejpřísnějších omezení,“ doplňuje Petr Šorna. A dodává: „V předvánočním čase nadchází nejsilnější období pro nákupy knih, které jsou tradičně nejoblíbenějším vánočním dárkem většiny Čechů. Volnočasovou kartou Edenred Card lze platit jak v kamenných, tak i internetových obchodech vedle tištěných knih i učebnice či pracovní sešity pro školáky.“

„Síť knihkupectví Luxor byla vůbec jedním z prvních knihkupectví, kde bylo možné platit benefitními kartami Edenred,“ říká Ivana Oberhofnerová z marketingu knihkupectví Luxor. A doplňuje: „Velmi jsme stáli o to, umožnit zákazníkům, aby své zaměstnanecké benefity mohli využít právě na nákup knih, učebnic nebo pracovních sešitů. To se osvědčilo. Zákazníci aktivně využívají benefitní karty v kamenných prodejnách a stejná situace panuje i na našem e-shopu luxor.cz. Velmi oblíbenou kombinací je také objednání online a vyzvednutí na prodejně, kterých máme po celém Česku 37, z toho 13 v Praze. V nabídce Luxoru je přes 180 000 titulů, přes 95 % z nich je k okamžitému odběru. Velký zájem zákazníků vzbuzuje i široká nabídka učebnic a pracovních sešitů. I na ty se totiž mohou vztahovat benefitní body.“

(tz)