Hodinový finanční ředitel pomáhá rychle a účinně

Luděk Blahut

S hodinovými manžely se svého času roztrhl pytel. V domácnostech se totiž velmi osvědčili. Ale co v podnikání, existují podobné služby pro podnikatele? Jednu, originální, provozuje úspěšně už přes deset let Ing. Luděk Blahut a nazval ji HODINOVÝ FINANČNÍ ŘEDITEL. Pomohl už více než stovce firem získat úvěr, často v případech, kdy podnikatel sám v bankách neuspěl. Své zkušenosti šíří mimo jiné i na vlastních konferencích s prestižními řečníky.

Jak se zrodil HODINOVÝ FINANČNÍ ŘEDITEL a kdo vás inspiroval? Nebo jde o originál, který u nás, nebo ani v zahraničí, nemá obdobu?

Roky jsem pracoval ve velkých bankách na různých pozicích, od obchodních po topmanažerské, a rukama mi prošly stovky business plánů. Řídil jsem i velkou logisticko-obchodní firmu, a chápu tak i problémy z „druhé strany barikády“. Po letech v korporátním prostředí jsem hledal jinou cestu, jak toto všechno zúročit a dělat svobodněji, po svém to, v čem jsem byl dobrý a co mě zároveň baví. Tak vzniknul, před deseti lety, projekt HODINOVÝ FINANČNÍ ŘEDITEL, nejdříve jako fyzická osoba, později i jako s.r.o. Nevím o tom, že by v té době, u nás nebo v zahraničí, podobná služba existovala. Vymyslel jsem si ji a postupně zformoval pro sebe sám. Neinspiroval mě tedy nikdo, naopak mám informace, že jsem některé později inspiroval já. Ale pořád je to na trhu hodně ojedinělá služba, je pro ni totiž potřeba specifické know-how. Přirovnal bych ji k práci interim manažera.

Co je podstatou nabízené služby pro podnikatele? Čím především může být pro firmy přitažlivá?

Podnikatelé potřebují rychlou a účinnou pomoc, na tom stavím. Říkám, že jsem nájemným manažerem a firmy si mě můžou najmout, když chtějí pomoct vyřídit nový úvěr, nebo chtějí zlepšit stávající model financování.
Praxe za uplynulých deset let ukázala, že je velmi atraktivní, když si firma může najmout bývalého bankéře, který často dokáže najít i velmi výrazné rezervy v jejich stávajícím financování a ušetřit třeba statisíce i milióny korun. Pro majitele firmy to přitom často znamená třeba jen pár hodin stráveného času.

Jaké jsou největší překážky proto, aby se služba HODINOVÉHO FINANČNÍHO ŘEDITELE na trhu více rozšířila?

Jak jsem už řekl, pro práci je třeba specifické know-how. Nedovedu si představit, že by ji mohl někdo dělat dobře, aniž by mu neprošly rukama ty stovky business plánů v bance, nerozuměl FX operacím, akreditivům, neměl současně praktické zkušenosti z podnikové sféry, neuměl číst ve výkazech a podobně. Pak je třeba poznat a pochopit, jak pracují ostatní banky a další subjekty na trhu. To znamená i nebankovní sféra. To jsem poznával a pořád poznávám takříkajíc za pochodu, je to běh na delší trať. Firemní financování je specifické a nejde si k sobě vzít čerstvého absolventa a naučit ho to. Musí jít nejdříve do té banky. Pokud tedy někdo nechce, bez přidané hodnoty klientovi, jen zkoušet někomu vyřídit úvěr. Což občas vidím, to ale není ta služba, o které se bavíme.

Pro koho je nabídka určena a jakou formou ji prezentujete?

Poptávají mě zejména menší a středně velké firmy, ale i firmy se stamiliónovými tržbami. Firmy, které mají problém získat úvěr, ale i top klienti bank. Nejsložitější to mají menší firmy, kde často jediný člověk – majitel má na starost vše od obchodu a výroby po nábor lidí a časově nestíhá, do toho rodina. Většinou má externí účetní, nezřídka bohužel nevalné úrovně, a má zaděláno na problém. Výsledkem může být, že sám nedosáhne na úvěr a rezignuje. Firma pak redukuje plány a neinvestuje. To je škoda ve finále pro celou ekonomiku. Z mých zkušeností se totiž skoro polovině takových případů dá pomoct. Problematice financování a finančního řízení se věnuji na konferencích, které pořádám. Vystupují na nich špičkoví ekonomové, ředitelé bank, podnikatelé, konzultanti, interim manažeři a další.

O čem byla ta letošní?

Ta proběhla teď v září a byla na téma – Alternativní formy financování. Finanční trhy se pořád vyvíjejí a vznikají nové formy financování. Firmy tak mají více možností, jak profinancovat své záměry a najít optimální model. Který se navíc může v průběhu let měnit a firma může vystřídat i všechny formy, které byly na konferenci představeny. Na začátku podnikání, kdy je to občas složité, může pomoct třeba crowdfunding, později už firma dosáhne na úvěr v bance nebo může vydat firemní dluhopisy, a třeba i upsat akcie na burze. Nebo se domluvit s investorem. Majitelé zejména menších firem časově nestíhají, tady měli v kostce takové „all-in-one“ o různých formách financování. Koncentrace významných osobností v line-upu konference, jako je například Jan Juchelka, Marek Hatlapatka, Petr Koblic, Martin Rozhoň a další, byla naprosto unikátní. Moderoval ji další titán Radovan Vávra… Kdo konferenci nezaznamenal, bude moci si časem koupit alespoň záznam. Více informací je na www.hofire.cz a FINANČNÍ KONFERENCE.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer