Ikonická 308 v prodeji od března

Velkou radost přinášejí řidičům nové modely aut, které po delší přestávce způsobené složitým materiálovým zázemím kvůli koronaviru zase začínají čeřit stojaté vody zákaznického očekávání. Vítaným kouskem je nový Peugeot 308, z něhož se stalo docela luxusní zázemí pro každého, kdo si potrpí na styl, pohodlí a vysokou bezpečnost. Ředitele značky Peugeot v ČR Marco Venturiniho jsem se zeptala:

Třistaosmička je pojem a každý, kdo se pohybuje v automobilovém průmyslu nebo má rád pěkná auta, přesně ví, o jakou ikonu jde. Nyní jste na český trh uvedli nový model. Čím se vyznačuje?

Marco Venturini

Ano, je pravdou, že model 308 patří mezi základní pilíře naší modelové řady. Spočítáme-li prodeje všech generací 308, dojdeme k číslu něco přes sedm miliónů kusů. Jeho poslední generace, kterou jsme uvedli na trh v roce 2014, získala 42 mezinárodních ocenění, včetně nejprestižnějšího titulu Evropské auto roku 2014.
Nový Peugeot 308 přináší výrazný atraktivní design a na první pohled potvrzuje posun k vyšším kategoriím produktů. Z vozu vyzařuje dynamika a díky celkové optimalizaci architektury se navíc zvětšila prostornost. Je také průkopníkem špičkových technologií a nejlepší interpretací naší strategie Power of Choice. To znamená, že zákazník si může vybrat pohon, aniž by musel přistupovat na kompromisy z hlediska prostoru či výbavy. A nový Peugeot 308 nabízí největší možnost volby v historii značky! Má v nabídce klasické benzínové a dieselové motory a pak dvě výkonové varianty plug-in hybridního pohonu. Za rok dorazí ještě mild hybridy a čistě elektrický pohon s dojezdem až 400 km.

Nový model změnil oproti původní generaci rozměry, co to uživatelům přinese?

Nový Peugeot 308 změnil morfologii a posunul se blíže prémiovým segmentům. Délka narostla oproti předchozí generaci o 11 cm. Prodloužením rozvoru o 5,5 cm došlo k protažení siluety ve prospěch prostoru a komfortu na zadních sedadlech. Cestující zde nyní mají citelně více místa pro kolena. Snížením výšky o 2 cm bylo dosaženo optického prodloužení kapoty. Zlepšila se také aerodynamika vozu, emise se díky této změně snížily o 2 g/km.

Jakými změnami prošel design?

Karoserie nového Peugeotu 308 těsně kopíruje jeho strukturu. Patrné je to zejména na úrovni blatníků. Čelní maska je velmi dominantní a originální. V jejím středu je umístěno nové logo v podobě impozantní lví hlavy. Za ním je pak důmyslně ukrytý radar sloužící asistenčním systémům. Přední LED světlomety pak vozu dodávají expresívní výraz. Zadní část vozu je vytvarovaná tak, aby bylo dosaženo optimální aerodynamiky. Linie jsou splývavé a protažené, což působí sportovním a zároveň elegantním dojmem. Celkový vizuální dojem završují zadní světlomety Full LED s efektní 3D kresbou v podobě lvích drápů a vytvářejí moderní, pro značku typický světelný podpis.

Designéři se v posledních letech velmi zaměřují na světlomety…

Přední světlomety se na celkovém designu vozu podílejí zásadním způsobem. Jsou precizně vytvarované a LED technologie, kterou mimochodem sériově dodáváme už od základní výbavy, zvýrazňuje jejich pohled. Na ně navazují denní světla ve tvaru tesáků šelmy. Luxusnější verze vybavujeme i špičkovou technologií Matrix LED, což je současný trend zejména u prémiových segmentů. Tyto světlomety automaticky upravují směrování a intenzitu světelného paprsku, což zajišťuje tu nejlepší účinnost a bezpečnost v provozu.

Jak tedy Matrix LED funguje?

Světlomet je složen z mnoha diod, které se zhasínají nebo rozsvěcují na povel systému. Ten s pomocí kamery určuje směr a sílu světelného paprsku. Světlo vašeho auta tak doslova obtéká auto před vámi, takže máte dokonalou viditelnost, aniž byste ostatní osvětlovali. Je to nesmírně pohodlné a bezpečné. Tuto technologii dodáváme sériově pro dvě nejvyšší úrovně výbavy, tedy GT a GT Pack. Pro nižší verze je pak standardem automatické přepínání dálkových světel.

Interiér se také proměnil…

Interiér je ultramoderní, ale zároveň velmi útulný. Uvnitř vozu najdete nový i-Cockpit, tedy uspořádání interiéru, které je pro naše vozy typické už celých deset let. Ve voze 308 vás však překvapí svou novou podobou. Byla vylepšena jeho ergonomie, kvalita i design a nabízí zcela nový systém infotainmentu. Ten doplňují konfigurovatelné virtuální přepínače i-toggles pro nastavení klimatizace, rádia, telefonu atd. Propracovaný vzhled přepínačů svědčí o technologické úrovni, která je v rámci tohoto segmentu jedinečná. Z hlediska designu interiéru bych zmínil i design sedadel. Byl navržen s ohledem na pohodlí a zdůraznění kvality použitých materiálů. Hodně neobvyklé, ale opravdu zajímavé je modré kožené čalounění u verzí GT. K sedadlům se hodí říct i to, že získala certifikát AGR oceňující ergonomii a rozsah nastavení.

V kolika barvách bude nový Peugeot 308 k dispozici?

Nový Peugeot 308 je nachystán v sedmi odstínech. Jeden je nemetalický, a to bílá Banquise. Pak máme tři perleťové – bílou Nacré, červenou Elixir a modrou Vertigo. Ty jsou za příplatek 23 000 Kč. Zbývající tři jsou klasické metalické barvy: šedá Artense, černá Perla Nera a zelená Olivine. Ty pořídíte za 16 000 Kč s výjimkou zelené, která je jako jediná bezpříplatková.

Stále propracovanější asistenční systémy mají za úkol co nejvíce ochránit posádku před možným nebezpečím na silnici. Jak to je v tomto případě?

Peugeot 308 byl vybaven asistenčními systémy řízení poslední generace. Systém poloautonomního řízení, který mají i jiné naše modely, jsme u nové 308 posunuli o pořádný kus dál. S novým asistenčním balíčkem Drive Assist 2.0 vůz dokáže sám udržovat nebo měnit rychlost dle vozu před ním a držet stopu v jízdním pruhu, zvládne také poloautomatickou změnu jízdního pruhu, úpravu rychlosti vozu dle dopravních značek a přizpůsobení rychlosti v závislosti na sklonu zatáčky. Převratnou novinkou je také systém sledování mrtvého úhlu s dlouhým dosahem, a to až 75 m, zatímco konkurenční vozy zabírají jen něco kolem 3 m. Kromě tohoto systému disponuje Peugeot 308 také komplexem pomocníků pro parkování. Jde o systém Visiopark 3, který se skládá ze čtyř kamer pokrývajících 360 ° a couvací kamery s ostřikovačem. Pomůže vám také při vyjíždění z parkovacího místa, a to tak, že hlídá provoz za vámi, což oceníte hlavně tehdy, když vám ostatní parkující auta brání ve výhledu. To je ale jen několik příkladů asistenčních systémů. Je zřejmé, že nový Peugeot 308 jich má celý arsenál.

Řidiči berou stále výrazněji v potaz celkové náklady spojené s vlastnictvím vozu. Jak vycházejí v tomto případě?

V Česku zatím vycházejí z hlediska TCO stále lépe verze s klasickým dieselem či benzínem. Nicméně cílem značky bylo zajistit, aby v konečném důsledku byly tyto náklady u vozů se spalovacím motorem a u vozů s plug-in hybridním či elektrickým pohonem víceméně stejné. V zemích, kde jsou ekologicky šetrná auta podporována dotacemi či daňovými úlevami, se poměrně dobře daří tento cíl plnit. I když však u nás nezískáte takové benefity v podobě legislativních pobídek jako v některých západoevropských zemích, stále u plug-in hybridu čerpáte výhody v podobě vyšší zůstatkové hodnoty či nižších nákladů na energii, a to až o 12 % ve srovnání s dieselem. Kromě toho samozřejmě parkujete zdarma na modrých zónách, neplatíte dálniční známku aj. Elektromobil e-308, který přijde v roce 2023, si navíc může k výhodám přičíst snížení nákladů na údržbu. Značka Peugeot předpokládá, že v roce 2024 bude v Evropě prodávat v rámci modelu 308 asi 30 % vozů se spalovacím motorem, 30 % mild-hybridů, 20 % plug-in hybridů a 20 % elektromobilů.

Kdy si budou moci zájemci novou 308
koupit?

Objednávky na novou 308 přijímáme už od září loňského roku. Prvním klientům předají naši prodejci vozy v březnu. Startujeme na ceně 490 000 Kč, plug-in hybridní verzi pak prodáváme za 785 000 Kč, což je v současné době jedna z nejlepších nabídek na trhu.

připravila Eva Brixi