Počítačové brýle pomohou lépe spát

Jiří Urban

Česká společnost Lentiamo v roce 2021 utržila 845 miliónů korun, a meziročně tak vyrostla o 7 %. Zákazníci v 17 evropských zemích, ve kterých Lentiamo působí, udělali přes půl miliónu objednávek. Letos plánuje odborník na péči o oči překročit 10% tempo růstu. Kromě toho pokračuje v rebrandingu na Slovensku, chystá uvedení privátní značky brýlí, otevírání dalších optik a investice do projektů, které se věnují jednoduššímu nákupu očních pomůcek.

„Navzdory turbulentní době se nám už několik let za sebou daří držet stabilní tempo růstu, a to je pro nás zásadní,“ řekl Jiří Urban, CEO společnosti Lentiamo. Specialistovi v segmentu péče o oči, který nabízí kontaktní čočky, dioptrické, počítačové i sluneční brýle, do sortimentu přibylo 30 značek brýlí (mezi nimi Balenciaga, Victoria Beckham, Bogner a široká škála brýlí na sport), nová sekce brýlí na čtení a v Česku se společnost stala výhradním dodavatelem brýlí pro barvoslepé EnChroma. Pražská optika, která je otevřená od léta 2019, obsloužila již 10 000 spokojených zákazníků. Loni v květnu přibyla brněnská pobočka. V otevírání kamenných prodejen bude společnost pokračovat i nadále. „Odlišujeme se tím od tradičních online prodejců, nabízí to dodatečný komfort pro zákazníka a také vnímáme zvýšení důvěry v naši značku,“ vysvětlil Jiří Urban. Zároveň optiky umožňují nabídnout doplňkové služby jako vyšetření očí, osobní vyzkoušení brýlí, opravy brýlí, výdej z e-shopu a další. „V dubnu nás čeká otevření bratislavské pobočky a zároveň hledáme vhodné prostory pro optiky ve větších českých městech,“ dodal.

V dubnu letošního roku společnost představí vlastní privátní značku brýlí Lentiamo. „V první fázi půjde o deset modelů slunečních a osm modelů počítačových brýlí, kdy ale do rámečků počítačových brýlí je možné vsadit i dioptrická skla, takže jde vlastně o kompletní brýlový sortiment. Hlavní výhodou brýlí značky Lentiamo bude nejlepší poměr ceny a kvality na trhu, cena bude začínat na 1390 Kč a kvalitou budeme konkurovat značkám z vyšší cenové kategorie,“ předeslal Jiří Urban.
Další novinkou pro rok 2022 je tzv. LentiamoLab, prostřednictvím kterého chce společnost podporovat rozvoj segmentu eye-care jako takového. „Aktivně vyhledáváme na trhu nové projekty, které se zabývají zlepšováním péče o oči či prodejem optiky online. Uvítáme, když se nám takové projekty budou hlásit i samy, ty nejzajímavější jsme připraveni finančně podpořit,“ sdělil Jiří Urban. Strategie firmy mne zaujala stejně jako výsledky či sortiment. Zeptala jsem se tedy:

Za loňský rok jste vyrostli o 7 %, a to je, přes nepřízeň v peněženkách řady lidí i firem, docela pěkný skok ve vývoji. Jak si to vysvětlujete?

Menší disponibilní příjem nahrává spíše online prodejcům, jako jsme my, protože lidé hledají levnější alternativy nákupu. Navíc prodáváme zboží pro denní potřebu a na takovém zboží lidé šetří méně. Každopádně, více než příjem domácností nás v loňském roce ohrozila omezení kvůli koronaviru. Pocítili jsme pokles v prodeji kontaktních čoček, jelikož lidé seděli více doma u počítačů a čočky nahradili dioptrickými brýlemi. Nicméně vzhledem k tomu, že již dlouhodobě pracujeme na diverzifikaci portfolia, tak růst v dalších segmentech, jako jsou například sluneční nebo počítačové brýle, naše poklesy v kontaktních čočkách kompenzoval.

Působíte v 17 zemích Evropy. Které to jsou a kde se vám loni nejlépe dařilo?

Jsou to Česko, Slovensko, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Velká Británie, Irsko, Španělsko, Francie, Belgie, Nizozemí, Švédsko, Dánsko, Řecko, Rumunsko, Bulharsko
Již několik let je pro nás největší trh Itálie.

A na kterém trhu se české firmě podniká nejlépe? Dokážete srovnat podmínky jednotlivých ekonomik? Kde vás brzdí byrokracie, kde se dobře spolupracuje s úřady, kde zákazníci vstřícně vítají novinky?

Jelikož působíme jenom na evropském trhu, tak rozdíly jsou relativně malé, a to díky už skoro jednotné legislativě. Nám se nejlépe podniká na jižních (Itálie, Řecko, Španělsko) a severních trzích (Švédsko, Dánsko). Z naší zkušenosti je nejvíce striktní Německo, tam vás každá chyba stojí peníze. Velká Británie byla a stále je problematická kvůli brexitu. Nejen že se tam prodražila doprava, zavedlo clo, ale v naší kategorii zboží vyšly nové požadavky pro ochranu spotřebitele zdravotnických prostředků, které jsou skoro stejné jako ty v EU. To nám přináší více zbytečné administrativy a dodatečné náklady. Podobné jako ve Velké Británii je to i ve Švýcarsku. Naopak ve Francii jsou omezení, která nám nedovolují provádět přímý prodej kontaktních čoček přes pojišťovny, protože nemáme v dané zemi sídlo. V Belgii jsme pro změnu narazili na neochotu úřadů při legálních notifikacích produktů, ale nakonec jsme vyřešili i to.

Loni do nabídky přibylo 30 značek brýlí. Co bylo na této cestě nejnáročnější?

Je to náročné primárně na čas. My všechny produkty vybíráme osobně, takže jsme loni viděli něco kolem 10 000 nových kolekcí brýlí od skoro 100 značek. Vybrané produkty pak musíme založit, nafotit, otextovat a nacenit. Když jsme to dělali první rok, tak jsme nové produkty dávali na web déle než půl roku. Nyní jsme již schopni spustit produkt na webu za dva až tři týdny.

Jak vnímáte konkurenci? Té doba covidová připsala na čelo nejednu vrásku…

Záleží na tom, koho budeme brát jako konkurenci. Online prodejci výrazně neztráceli, někteří offline prodejci asi neměli nejlepší rok, ale to odhaduji. Co víme, tak celý segment optiky byl na úrovni roku 2019 (tedy před pandemií), a někteří výrobci nám zmiňovali dokonce i růst nad tato čísla. Z toho důvodu se domnívám, že ani konkurence na tom nebyla zas tak špatně.

Rozhodli jste se otevírat v České republice další kamenné pobočky. Nebude přeoptikováno? Nebo dnes péči o oči potřebuje už skoro každý?

Souhlasím s vámi, že optik je již nyní v ČR vcelku hodně, ale podle nás je na daném trhu stále ještě místo, a to díky tomu, že je tady sice optik dost, ale těch opravdu dobrých a kvalitních bohužel málo – například některé řetězce zamrzly svými službami a kvalitou na úrovni 90. let minulého století. Protiváhou těmto řetězcům jsme my a také malé rodinné optiky, v obou případech vám změří oči vystudovaní odborníci, a ne někdo, kdo se jenom nechal v rychlosti zaškolit.
Péči o oči ještě každý nepotřebuje, ale počet lidí s vadou zraku v posledních letech narůstá, a to hlavně kvůli době strávené před elektronickými zařízeními. Navíc dle výzkumů je i nyní v populaci velké množství lidí, kteří oční vadu mají a neřeší ji. A je to o to horší, že někteří z nich řídí auta v dnešním rušném dopravním provozu.

Počítačové brýle jsou řešením, jak zvládat narůstající hodiny práce u monitoru nebo na mobilu. Ujaly se na našem trhu? A jaké záměry s tímto produktem máte?

Počítačové brýle nejsou řešením pro narůstající počet lidí s myopií. Ty brýle spíše pomáhají lidem lépe spát, a případně sníží oční únavu. Každopádně i tak je nyní o tento produkt a také speciální dioptrická skla s bluelight filtrem velký zájem. Není to ale jenom fenomén našeho trhu, o počítačové brýle je zájem v celé Evropě.

V dubnu se chystáte představit vlastní privátní značku brýlí Lentiamo. Je to odvážné, dnes se dá vybírat z nespočtu tvarů, barev, konstrukcí… Jde o český vývoj, český design, českou výrobu?

Design našich brýlí byl zhotoven v Praze, věnoval se tomu náš interní tým složený z lidí z oboru optiky. S naší první kolekcí nepůjdeme do ničeho divokého a vsadili jsme na osvědčené tvary, barvy a minimalizmus. Nebude to tedy žádná revoluce. Naším cílem je s brýlemi oslovit lidi, které bude zajímat kvalita za dobrou cenu.

Uvést další značku na trh je také finančně náročné. Jak se s tím vyrovnáte?

V posledních třech letech jsme uvedli na trh šest našich produktů. Máme řadu kontaktních čoček pod značkou Lenjoy, roztoky Solunate a Vantio, nově navíc oční kapky Solunate Eye Drops. Vzhledem k tomu, že produkty jsou pouze v naší distribuci, tak hlavní výdaje jsou na naši práci a uvedení značek na trh nebylo zas tak nákladné.
V nedávno vydané tiskové zprávě jste naznačil, že byste šli rádi do inovativních projektů. Což takhle oční lázně? Speciální třídenní kúra k regeneraci očí? Spojit se s výrobcem přírodní kosmetiky, výrobcem doplňků stravy, tinktur, zapojit masérku, připravit poradenství…

Hledáme projekty, které mají již nějaký reálný produkt nebo funkční službu a potřebují dále na trhu akcelerovat. To znamená, že si prošly fází konceptu, testu a spuštění. Nevím, jestli oční lázně, které zmiňujete, mají tyto fáze za sebou. Nechceme se úplně zabývat nápady, ty jsou ve finále levné a máme jich dost i u nás ve firmě, ale pak samotná realizace a ziskovost projektu je mnohem náročnější.

Co vy sám považujete v péči o oči za nejdůležitější? Dobrý spánek, málo led osvětlení, pohyb, optimální krevní tlak?

Obecně bych řekl, že je to kompenzace dnešního životního stylu, kdy trávíme většinu času ve vnitřních prostorách a díváme se na krátkou vzdálenost, ať už do počítače, do mobilu, nebo do knížky. To pro naše oči není přirozené a důsledkem těchto aktivit je stále častější výskyt myopie neboli krátkozrakosti. Podle odborníků bychom optimálně měli alespoň dvě hodiny denně trávit venku a vystavovat se dennímu světlu. A když už jsme venku, tak ulevovat očím pohledem do dálky, raději než například opět koukat do telefonu.

otázky připravila Eva Brixi