Personalizace znamená 30 miliónů kombinací

Robert Sládek

Už si z toho moji rodinní příslušníci dělají legraci. Po snídani přijde na řadu košík s mými doplňky stravy. Před pár lety ve mně totiž cosi uzrálo a já jsem se rozhodla podpořit svoji kondici nejen půlhodinkami chůze večer co večer, snižováním počtu hodin u počítače, ale i mixem vitamínů a minerálů. Po letitém užívání léků na cholesterol, dvou mylně léčených boreliózách a alergických reakcích na špatně zvolený lék, a úplně pochybné diagnóze něčeho, co se mi vůbec nepřihodilo, jsem se totiž rozhodla vzít své zdraví do vlastních rukou. Pomohla tomu i naše velká bylinková zahrada. Sestavila jsem si mix, o kterém jsem přesvědčena, že mi vyhovuje, prášky proti vysokému cholesterolu jsem vyhodila. Jak se ukázalo, dobře jsem udělala. Hodnoty toho či onoho v mém organizmu se upravily, dokonce i tryglicerydy klesají. Proč? Protože jsem o sobě začala více přemýšlet. Také proto, že jsem se rozhodla nebýt pacientem, nenechala jsem si nakukat, že jsem nemocná. Ano, vím, trochu to celé bagatelizuji. A ne všechny lékaře zatracuji, naopak si některých čím dál tím více vážím. Nicméně můj postoj k posilování zdraví v nedávné době nahlodal startup jménem Vitapack. Založil ho Robert Sládek, který jej také řídí:

Váš projekt je poměrně mladý. Proč vznikl?

Zrodil se jako reakce na současný stav oblasti doplňků stravy. Každý rok za ně spotřebitelé v EU utratí zhruba 1,5 biliónu korun. Většinu z těchto peněz lze považovat za vyhozené z okna, protože doplňují látky, které většina doplňovat nepotřebuje. Naopak vědecké studie ukazují, že většina Evropanů trpí nedostatkem vitamínu D, železa, hořčíku, zinku a vitamínů skupiny B. Pandemie i současná politicko-ekonomická situace má navíc dopady na naši schopnost zvládat stres, a to se promítá i do naší psychiky – schopnosti se soustředit nebo usnout.

To jsou poměrně šokující informace. Čím si to vysvětlujete?

Ze studií víme, že ze 145 miliónů lidí, kteří v EU užívají doplňky stravy, se jich až 90 % o jejich výběru rozhoduje na základě vlastního subjektivního dojmu nebo laického doporučení svých přátel. A zde je ten problém. Tělo i mysl každého z nás je unikátní, a proto potřebuje individuální přístup. Jak často jíme zeleninu, jak často pijeme alkohol, jak často chodíme cvičit, zda kouříme, jíme ryby – to vše má vliv na náš organizmus a každý z nás na tyto otázky odpoví trochu jinak. Je proto jenom logické, že každý z nás by měl doplňovat něco jiného a multivitamíny navržené pro všechny nemohou naplno fungovat pro nikoho.

Proč zrovna osobní vitamínové sáčky?

Personalizace je jedním z hlavních trendů Health­Techu a my jsme chtěli na český trh přinést skutečně revoluční produkt. Když se řekne „založíme firmu na doplňky stravy“, tak si většina lidí představí další plastovou „pixlu vitamínů“. My jsme ale chtěli něco víc. Chtěli jsme přinést kompletně personalizovaný produkt – od jeho složení až po vaše jméno na obalu.

Jak personalizace produktu funguje?

Personalizace produktu probíhá zevnitř i zvenku. Na našem webu zákazníci nejprve projdou interaktivním online testem. Data z tohoto testu jsou vyhodnocena a zákazníkům je doporučena jedna z 30 000 000 mož­ných kombinací produktů. Kapsle s doplňky stravy následně strojově zabalíme do 30 sáčků, které vystačí přesně na měsíc. Na každém z nich je vytištěno jméno zákazníka a motivační citát pro veselejší den.

Vyhledávají vaši službu na míru spíše ženy než muži? O jaké věkové kategorie jde?

Naše doplňky stravy oslovují ženy i muže, nejčastěji pak kolem 30 let.

Přemýšlíte o speciální sekci například pro seniory?

Na našem webu často najdete různé slevy a speciální akce. Lidé pokročilejšího věku si určitě mohou vybrat.

V sekci O nás na vašich webových stránkách uvádíte, že vitamínů a doplňků stravy je u nás vlastně nedostatek. Jak to myslíte? Obecně se má za to, že konkurence je obrovská a značek a produktů tolik, že se v nich už málokdo orientuje…

Chcete-li užívat doplňky stravy ze 100% přírodních surovin s vysokou biologickou dostupností a bez přidaných plnidel či jiné chemie, tak se vaše možnosti skutečně hodně zúží. Většina značek pak zůstane v určité „šedé zóně“, protože pro vás bude velmi složité se jejich skutečný obsah dozvědět a posoudit ho. Je to dáno tím, že doplňky stravy jsou regulované jako potraviny a jejich laboratorní testování není ze zákona vyžadováno. My jdeme proti tomuto trendu – jak transparentními informacemi o našich produktech, tak dobrovolným testováním produktů u Státního zdravotního ústavu.

Co se ukazuje? Jsme vitamíny a minerály podvyživení? Nebo je užíváme nad míru a nesprávně?

Spíše ta první varianta, a to z toho důvodu, že mnoho Čechů stále věří syntetickým doplňkům stravy, které ale tělo nedokáže dostatečně efektivně zpracovávat. Děje se tak to, že vitamín spolkneme, ale on projde naším trávicím traktem a tělo ho vyloučí, nebo si z něj vezme jen desetinu účinné látky, než která je deklarovaná na obale. Ona tam z chemického hlediska možná opravdu je, ale tělo ji už neumí využít. Z tohoto důvodu je dobré volit přírodní doplňky stravy, a pokud možno také kapsle. Pro vytvoření tablet je totiž potřeba řada dalších plnidel a stabilizátorů, které zbytečně zanášejí naše tělo nepotřebnou chemií.

To, co si mohu vaším prostřednictvím dopřát, se vyrábí jen v České republice, nebo nakupujete i v zahraničí?

Naše vitamíny, minerály i další produkty pocházejí od ověřených českých dodavatelů, kteří mají v oboru výroby doplňků stravy zkušenost více než 30 let. Pracujeme s rodinnými firmami a lokálními pěstírnami, od kterých nakupujeme kapsle se surovinami nejvyšší kvality. Samotné suroviny pak pocházejí většinou z Čech nebo z jiných jim přirozených lokalit – třeba ašvagandu bychom hledali na Šumavě těžko!

Už máte představu o tom, co nabídnete letos nového?

Na začátku května jsme do své nabídky nově přidali 100% mořský kolagen a pré­miovou Omega 3.

A vize dalších let?

Chceme s firmou expandovat na další evropské trhy. Věřím, že se nám to díky unifikované evropské legislativě v oblasti doplňků stravy a sílícímu zájmu investorů povede.

za rozhovor poděkovala
Eva Brixi