Kuchyně na míru nejsou až tak o businessu jako o práci s lidmi

Kuchyně je srdcem domova, neprobíhá zde jen příprava jídel, ale také setkávání s celou rodinou a spousta dalších činností. Proto je při jejím zařizování důležitý výběr kvalitního kuchyňského studia, které si zakládá jak na kvalitních produktech, tak na špičkovém servisu. Přesně takové služby nabízí i firma Beneš nábytek s.r.o., která část sortimentu vyrábí ve vlastní dílně a vedle toho v Česku exkluzivně zastupuje německé značky Noblessa a Nolte. Na trhu je už 25 let a za tu dobu se ani jednou nedostala do větší krize. Jaký recept na úspěch má její majitel Petr Beneš?

Co vás přivedlo právě ke kuchyním na míru?

Na interiérovém designu mám nejradši kontakt s lidmi, především s koncovými zákazníky – kupujícími. Je skvělé, že jim můžeme dělat radost, a přitom to baví i nás. Vždy vedeme spousty rozhovorů o jejich potřebách, designových i praktických, a snažíme se do přání každého zájemce vcítit. Výhodou je, že jsme menší firma a máme dostatek prostoru na osobní schůzky. Navíc je každá zakázka úplně jiná. Stereotyp nám určitě nehrozí. Právě to jsou důvody, které mě z velkých interiérových společností nasměrovaly k řekněme drobným kuchyním. Navíc rád vidím i to, jak se k nám lidé vracejí se svými dětmi, nebo dokonce s vnoučaty. Škoda jen, že jak se firma rozrostla, už nejsem schopen vídat se se všemi. Musím řešit marketing, sledovat ekonomickou situaci a vše, co se na trhu mění. V mojí branži je důležité, abyste se zákazníky dokázali najít společnou řeč a naladili se na jejich notu. Vždycky říkám, že spíš než o business jde o práci s lidmi.

Spolupracujete ale i s architekty, s bytovými designéry?

Ano. S jejich nápady pracujeme v naší nabídce tak, abychom společně s klientem našli vždy tu nejlepší variantu. To znamená, že jim nabídneme produkty od našich dodavatelů nebo produkty vyrobené přímo u nás v truhlárně. Ta je mimochodem velmi moderní, dokonce řízená počítačem. Přesto dodnes sídlí ve vísce Babice u Netolic a vyrábíme tam už přes 20 let. Nejprve jsme začínali jako živnostníci s rodinnou truhlárničkou, ale časem to nebylo únosné a museli jsme založit společnost. Vznikla pod rodinným domkem na 70 m2. Aktuálně máme tři studia v Praze a jedno v Českých Budějovicích.

Na trhu jste od roku 1996, tehdy vznikla společnost Beneš nábytek. Jak se za tu dobu změnily nároky zákazníků?

Zákazník má v podstatě pořád stejné potřeby, ale změnilo se všechno okolo. Představit si to můžete třeba na telefonu, který s sebou nosíte každý den. Nyní je všechno jednodušší. Používáme chytřejší a kvalitnější elektrospotřebiče a celkově technologicky pokročilejší produkty. Klienti je tedy logický vyžadují.

Já bych se ale zaměřil spíš na zmiňovanou otázku kvality. V Česku totiž nikdo nedokázal navázat na tradici továren, které po revoluci zkrachovaly. Když se podíváte na kuchyně vyráběné u nás před 25 lety, většina z nich je dnes bohužel ve sběrném dvoře. Oproti tomu současné kuchyně střední a vyšší kategorie, které vyrábíme i my, vydrží při správné péči nejméně 20 let. Reklamace jsou spíš výjimkou, a když už na ně dojde, většinou bývají problémem nesprávného užívání a údržby. Zákazník ale v takovém případě platí jen práci a materiál je na nás.

Podle čeho si vybíráte dodavatele? Spolupracujete s nimi dlouhodobě?

Nyní je to tak, že máme německé partnery, se kterými spolupracujeme od roku 2004. A naše vztahy jsou už opravdu na přátelské úrovni. Každoročně k nim jezdíme na výstavu a udržujeme s nimi pravidelný osobní kontakt. V začátcích jsme věřili, že si vystačíme s vlastní truhlárnou. Jak ale objem zakázek narůstal a přibývalo i specifických požadavků, nebyli jsme už schopni vše kapacitně zvládat. Došlo tedy na výběr dodavatelů. A protože žijeme v jižních Čechách, soustředili jsme se na značky, které si oblíbila německá střední třída – především Nolte nebo Noblessa. Chtěli jsme dodávat to nejlepší s nejlepším servisem, ale optimálně pro český trh.

A určitě nechceme být jen pro miliardáře, naopak se snažíme ceny nastavovat velmi rozumně. Díky tomu máme široký záběr. Jsme tedy exkluzivními distributory těchto dvou značek. Zpětně to považuji za skvělé rozhodnutí. Vynikají totiž nejen kvalitou, ale i rychlostí servisu a řešením reklamací. Celkově mají ukázkový prozákaznický přístup. I k náročnějším požadavkům se umí postavit čelem a jsou opravdu pružní. My pak velmi rádi dovybavíme zbytek interiéru. Kombinujeme produkty od dodavatelů i naše vlastní a hledáme cestu nejlepšího obchodu nejen pro nás, ale i pro designéry a architekty. To je to, co umíme.

Popíšete celý proces od prvního návrhu po realizaci?

Klient si musí domluvit schůzku, aby byl na vše, co potřebuje probrat, prostor. Říkáme mu, aby si připravil základní věci, představu o tom, co chce, jaké spotřebiče, jestli chce spíš vařit, nebo ne. Ideální je, když tu klient sedí a povídáme si o tom. Ukáže nám, co se mu líbí a co má rád, třeba na fotkách z Pinterestu nebo z časopisu. A rovnou řešíme, kam se staršími věcmi atd. Každý je jiný, někdo si chce porovnávat ceny, někdo se přijde jen poradit a někdo u nás nakoupí.

Záleží, v jaké fázi je stavba, jestli jde teprve o projekt, nebo se už dá kuchyně zaměřit. Většina pražských bytů v novostavbách nemá předem rozvody. Vyšleme tam tedy technika, aby prostor zaměřil. Designér pak zkontroluje instalace a udělá revizi. Buď si to klient dohodne se stavební firmou, svépomocí, nebo s námi. My rádi se vším pomůžeme, připravíme na míru, plánujeme opravdu na milimetry, vše musí být přesné. Při samotné montáži se dělají jen doměrky, zkracují se sokly nebo se připravují výřezy v pracovních deskách. Vše odesíláme našim špičkovým systémem do truhlárny a tam probíhá výroba. Pak to jde z Německa na náš sklad. Zkontrolujeme, že je zakázka kompletní, včetně doplňků a spotřebičů, a naši zaměstnanci ji zaváží ke klientovi na místo montáže. Podlahy zabezpečí ochrannou fólií a nechávají tam pytle na odpad, abychom řádně třídili. Většinou už druhý den přijíždějí montéři a za dva dny je hotovo.

Pociťujete v posledních letech velké výkyvy tržeb? V době covidové pandemie si spousta lidí zvelebovala domovy, ale pak přišla energetická krize a inflace…

Ano, pociťují to úplně všichni v našem oboru, hlavně v dlouhodobém výhledu. Kuchyně totiž klienti často plánují ve chvíli, kdy dělají základovou desku domu, což je třeba rok dopředu. A právě teď dochází k úbytku staveb. Mladí lidé do toho nejdou, protože jsou drahé hypotéky a moc tomu nenahrává ani aktuální atmosféra ve společnosti. Nazval bych to jako hloupý bod mrazu. Myslím si tedy, že během následujícího půl roku se trh vyčistí od slabších firem. My žijeme hlavně z klientů, kteří od nás už něco nakoupili, tedy věrných zákazníků, což nás drží nad vodou. Za to jsem nesmírně rád a moc si jich vážím, a vůbec si nedokážu představit teď začínat úplně nanovo. Zároveň doufám, že během dalších měsíců hypotéky zlevní, ale než začnou lidé více plánovat kuchyně, uplynou určitě minimálně další měsíce. Proto i my máme záložní plán a jsme připraveni vyhovět klientům i v nájemních kuchyních.

Nyní máte kampaň s Taťánou Kuchařovou. Funguje vám tento celebrity marketing? A jaké další kanály se vám osvědčily?

Taťána si od nás nechala vyrobit kuchyňskou linku do bytu v Praze na Vinohradech. Byla moc spokojená, a tak se stala ambasadorkou firmy Noblessa – The Best German Kitchen. Kuchyň této značky jsme jí totiž dodávali. Snažíme se i o marketing na sociálních sítích. Nejlepší médium je ale stejně spokojený zákazník, který o nás řekne sousedovi. Weby jsou hlavně pro prezentaci, ale uvidíme, jak se to vyvine do budoucna. Návrh kuchyně už umí i AI, která vyřeší standard. Vysoké požadavky klientů zatím splnit nedokáže.

Jaké jsou aktuální designové a materiálové trendy?

Například v regionech se neprodá moc kamenných desek, ale tady v Praze je to každá druhá linka. Ať je to přírodní, nebo umělý kámen. A trendem jsou i slabší keramické desky, které jsou moderní a subtilní, tvrdé a odolné teplu. Pro kameníky je to však náročnější, protože se musí obrábět vodním paprskem. Kámen nám dělá špičkově vybavený partner a všechny procesy máme tak dokonale odladěné, takže i kdyby někdo přišel s o 20 % levnější nabídkou, tak do ní nepůjdu. Je potřeba se pořád vzdělávat a posouvat se a mít reálnou zkušenost. Vše musí dávat smysl.

A je možné nějak zobecnit ceny?

Srovnání cen je jedna věc, ale pak se klient řídí i svojí intuicí, tím, kdo je mu příjemný a k čemu má blízko. Velmi důležitý je navíc zmiňovaný servis. Podle mě se ceny dnes drží v nějaké rovnováze a marže jsou přirozené, záleží na personálu a nájmech. Vyhrává tedy výrobce, který přesvědčí klienta o poměru kvality a ceny, a nabízí i servis (službu) do budoucna. Prodáváme celek, ne jen kuchyň, ale i to, že náš designér umí komunikovat a dokáže se vcítit do potřeb klienta. Vše mu musí být příjemné a musí si tím být jistý. U nás víte, že jsme firma, která už má nějaké jméno, a mají ho i naši partneři. Srovnávat cenové hladiny s konkurencí není podle mě úplně možné. Ctím konkurenci, jsme přející, a myslím si, že je tu práce pro všechny.

Určitě chystáte nějaké novinky…

Plánujeme balíčky služeb, které si klient může odnést v rámci práce designéra. Chceme se zákazníkovi více přizpůsobit a poskytnout mu služby na ještě vyšší rovni. Získá tak další výhody, ale zároveň bude vědět už dopředu, že je to zpoplatněné. Trendy se však mění i v ČR. Dříve si klient řekl, že bude kuchyně od truhláře levnější, dnes už to tak být nemusí, a do budoucna to nejspíš bude přesně naopak. Truhlář většinou nemá špičkové programy jako velká kuchyňská studia, nedělá to denně, takže nemá tolik zkušeností a ani tak dobře nezná spotřebiče. Navíc ruční práce je čím dál tím dražší. Truhlář tedy bude dál dělat originální odbornou práci, ale nechá si to náležitě zaplatit.
Kdežto výrobní linky ve zmiňovaných továrnách už obsluhují roboty. Například výrobu zásuvek v Noblesse mají na starosti jen dva lidé, přitom dělají 4000 kuchyní denně a v Nolte za tuto dobu zvládnou 2000 objednávek. To vše ve špičkové kvalitě. Dnes už moc není co vylepšovat na produktech, ale v otázce servisu určitě ano. Na profesionalitě si zakládáme i po předání linky, instalací to samozřejmě nekončí. Zákazníkům dáváme brožury, aby si byli schopni sami seřídit dvířka, vyndat šuplík nebo sokl. A sami potom děláme náročnější servis. Za zhruba 10–12 let může něco odejít. I na to jsme připraveni. Na každé části totiž najdete QR kód, který je jakýmsi rodným listem kuchyňské linky. Zkrátka si vedeme evidenci, jak by to mělo dělat asi každé kvalitní kuchyňské studio.

za rozhovor poděkovala Dana Halušková