Zaměřujeme se na expanzi v zemích, ve kterých již působíme

Mít doma psa, kočku, nebo třeba andulku či rybičky, znamená nebýt sám, ale žít s kamarádem z říše zvířat. Můžete si s ním povídat, hladit ho, pozorovat, relaxovat v jeho přítomnosti. Domácí mazlíček je svým způsobem váš psychoterapeut, jemuž vděčíte za mnohé. Často vám zlepší náladu, rozesměje vás, přinutí vás myslet na něco jiného, než je práce a starosti. Není tedy divu, že tito společníci tvoří nedílnou součást vaší rodiny, vašeho světa. Nejen z tohoto důvodu jim také rádi věnujete tu nejlepší péči, ať jde o stravu, hračky, nejrozmanitější pomůcky. Mnozí z vás pravidelně nakupují v prodejnách Super zoo nebo na e-shopu této značky. Díky vaší přízni se jí daří. Proč ještě, o tom jsem hovořila s Lubošem Rejchrtem, jednatelem a COO Plaček Group, která prodejny Super zoo provozuje:

Do firmy Plaček Group jste přišel s významnými manažerskými zkušenostmi. Podařilo se vám je uplatnit a rozvinout?

Když přijdete do nového prostředí, tak chvilku trvá, než se zorientujete. Dušana Plačka jsem znal již delší dobu, takže jsem věděl, jaký má styl řízení společnosti jako vlastník a potřeboval jsem se seznámit s ostatními kolegy, kteří řídili jednotlivá oddělení. V době mého příchodu začala opravdová expanze do retailu, začínal se profilovat segment e-commerce, a to vše vyžadovalo změny, které bylo potřeba nastavit v celé organizaci, takže i přes své zkušenosti jsem se musel naučit hodně věcí, abych mohl být platným členem vedení.

Do jmenované skupiny patří i největší český řetězec chovatelských potřeb Super zoo, podílíte se tedy na jeho expanzi, formujete jeho tvář. Přispívá k tomu i váš vztah k domácím mazlíčkům, máte nějakého?

Ano, přesně tak. Při mé práci jsem mimo jiné v úzkém kontaktu s kolegy, kteří se věnují expanzi, a to nejen u nás v České republice. Celá skupina Plaček v posledních letech roste velkou rychlostí. Když uvedu příklad, tak v roce 2023 jsme otevřeli v rámci celého holdingu (Česko, Slovensko, Polsko, Lotyšsko) celkem 48 pro­dejen. Co se týče České republiky a prodejen Super zoo, máme jich aktuálně 182, což je v porovnání s lednem 2023 o 23 prodejen více. Dostupnost pro zákazníky je pro nás prioritou, a právě díky jejich zájmu můžeme otevírat další prodejny. Můj domácí mazlíček je specifický a odpovídá mému pracovnímu vytížení. Je jím suchozemská želva, která vyžaduje naštěstí jinou péči, než je tomu třeba u psa nebo kočky. Želva je samostatná a půl roku žije ve venkovním výběhu, čtvrt roku spí a čtvrt roku je doma v teráriu. Tento model nám funguje už 23 let, tak věřím, že je spokojená. Nevím, jestli je to všeobecně známé, ale želva reaguje na jméno, ráda se pomazlí a vyloženě miluje, když ji drbete na krunýři.

Čím se dnes prodejny Super zoo vyznačují? Jak byste je charakterizoval?

Prodejny Super zoo se v České republice drží na pozici lídra trhu chovatelských potřeb, a to zejména díky tomu, že našim zákazníkům poskytujeme novinky v sortimentu, kvalitní krmiva a také implementujeme nové technologie a služby, které jim mohou usnadnit jejich nákupy, a třeba i ušetřit nějaké peníze. Super zoo bych tedy charakterizoval jako prodejce, který reaguje na potřeby zákazníků a zároveň také na novinky na trhu s chovatelskými potřebami i technologiemi. Vždy se snažíme být o krok napřed před konkurencí a držet tempo s trendy a tématy, které rezonují společností.

Součástí jsou i veterinární ordinace. Patří pod značku, nebo jsou to smluvní partneři?

Veterinární ordinace jsou součástí značky Super zoo. První ordinaci jsme otevřeli v prodejně Praha Štěrboholy na začátku listopadu 2022. Super zoo veterinu máme také na Slovensku, a to v prodejně Bratislava Avion Shopping Park, a v hlavním městě Lotyšska v prodejně Dino Zoo Pasaule. Majitelé domácích mazlíčků, kteří veterinární ordinace Super zoo navštěvují, mohou svým zvířátkům za odměnu zároveň nakoupit cokoliv z našeho sortimentu, většinou jde o pamlsek nebo hračku. Lidé se chovají ke zvířatům stejně jako k dětem. U zubaře dostanou obrázek, po návštěvě jiného lékaře rodiče dítěti koupíte hračku za „statečnost“ a u nás na veterině, a posléze v obchodě Super zoo, je to obdobné.

Naznačil jste, že nepůsobíte jen v České republice, ale také na Slovensku, v Polsku a Lotyšsku. Chystáte se i dál?

V této době se zaměřujeme především na silnou expanzi v zemích, ve kterých již působíme. Stále vidíme prostor pro růst v České republice i na Slovensku. Polsko je země, kde žije čtyřikrát více obyvatel než u nás a máme tam zatím 82 prodejen, takže práci na další roky máme rozdanou. Nicméně Dušan Plaček vybudoval takto silnou firmu také proto, že je otevřený reagovat na příležitosti, které se objevují, proto nikdy nevíme, kdy zařadíme na vyšší stupeň, abychom zvládli akceptovat nové výzvy.

Liší se milovníci zvířat v okolních zemích od těch českých? Kde do péče o domácí mazlíčky investují majitelé nejvíce?

V ČR chová až 75 % domácností nějakého domácího mazlíčka. Čeští majitelé na nich nešetří. Například za krmivo dle studie GfK utrácejí Češi 9,75 miliardy korun ročně. V průměru se podle našich statistik měsíční útraty pohybují kolem 700 Kč za chovatelské potřeby pro psa a přibližně o 100 Kč méně za potřeby pro kočky. Oblíbenost domácích mazlíčků se také mění dle zemí a preferencí obyvatel. U nás jsou na prvním místě psi, ale zaznamenáváme také vyšší oblibu koček, a to zejména u mladších chovatelů. Tento nárůst přisuzujeme především tomu, že náročnost péče o kočky je poměrně menší, než je tomu u psů. Lotyšsko, kde provozujeme prodejny Dino Zoo, je kočičí zemí. Zde podle našich průzkumů utratí majitelé v průměru 590 Kč za kočku a stejnou částku za psa. Na Slovensku je tomu podobně jako u nás a také v Polsku převažují majitelé psů.

O jaké služby dnes vaši klienti stojí především?

V našem segmentu se vždy snažíme reagovat na potřeby zákazníků. Co se týče sortimentu, je vysoká poptávka po kvalitním krmivu. Z toho důvodu jsme v loňském roce představili naši novou značku Elbeville, kterou jsme dlouhodobě vyvíjeli. Krmivo této značky je z lokálních surovin v té nejvyšší kvalitě.

Ze služeb pak zákazníci nejvíce oceňují mobilní aplikaci Super zoo a věrnostní program family, díky kterému mohou chovatelské potřeby kupovat za zvýhodněné ceny. Zároveň v aplikaci vidí digitální účtenky, které se hodí pro případnou reklamaci. Kupující také využívají další služby z našeho portfolia, jako je zmíněná veterinární ordinace, psí salón, nejrychlejší rozvoz po Praze a prodejny fungující v režimu 24/7 (Brno, Pardubice, Týn nad Vltavou, Příbram).

Provozujete téměř 390 maloobchodních prodejen, a to není nejlevnější záležitost. Bude jich přesto přibývat? Nebo počítáte spíše s rozvojem e-shopu?

Ve všech našich kamenných prodejnách najdete živá zvířata, bez kterých si nedovedeme Super zoo, Dino Zoo ani Kakadu Zoo představit, takže v expanzi budeme i nadále pokračovat. Stejně tak si však uvědomujeme, že se mění chování zákazníků, vyrůstají generace, které mají online v DNA, takže velkou pozornost směřujeme i k oblasti e-commerce. V druhé polovině letošního roku spustíme novou modernější podobu všech našich e-shopů, které patří pod Plaček Group. Zákazníci jistě ocení nejen novou podobu, ale také technologie a funkce, které jim zpříjemní jejich nakupování.

Podle jakých pravidel obohacujete sortiment? Kolik položek asi obnáší?

Náš sortiment odráží především poptávku a potřeby zákazníků. Samozřejmostí je také reakce na aktuální trendy ze světa chovatelství. V našem sortimentu v Plaček Group máme přibližně 10 000 položek pro psy, kočky, drobné savce, ptactvo, akvaristiku a teraristiku.

Na základě jakých měřítek a zákonitostí vybíráte šéfy prodejen?

Manažer prodejny je pro nás klíčovou osobností pro zvládnutí celého našeho konceptu. Prodej chovatelských potřeb a domácích zvířat je specifický ve své povaze, kdy lidé řeší potřeby pro člena domácnosti, mazlíčka, kterého má v oblibě celá rodina. Proto při výběru hledíme na zkušenosti s řízením lidí a schopnost rozvíjet tým prodejny. Je pro nás důležitá znalost produktů, protože lidé v prodejnách radí našim zákazníkům s výběrem krmiva i s péčí o domácího mazlíčka. Důležitým aspektem je smysl pro zodpovědnost, která je pro nás velmi důležitá. Pečlivost a samostatnost jsou vlastnosti, bez kterých se manažer neobejde. Ptáme se také, jaká zvířátka kandidáti doma chovají, protože je pro nás zásadní, aby se manažer prodejny rychle ztotož­nil s ideou celé společnosti – protože zvířátka milujeme. Cílem pro nás je, aby šéfové prodejen vycházeli se svými podřízenými a byli jim nápomocni. Jsme rádi, že tato kritéria splňuje velké množství žen, které v našich prodejnách najdete ve velké většině.

Pro jaké zvíře by chovatel krmivo nebo pomůcky u vás nenašel? Obsloužíte třeba i majitele tygra?

Majitele tygra rádi obsloužíme v případě, že bude shánět cokoliv pro domácí zvířátka v kategoriích, které jsou uvedeny výše. Také chovatelé hospodářských zvířat musí zajít do specializovaných prodejen, ale protože i tito lidé chovají domácí zvířátka, jsou našimi váženými zákazníky.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi