Celé hotelnictví je o emocích

Ing. Miroslav Bukva je známý šéf mezi hoteliéry. Osobnost, která umí. Kam vstoupí, tam se začne dařit. Nebo ještě více dařit. Hotely pod jeho vedením vzkvétají a prosperují. Přísný obchodník, který spoléhá na čísla stejně tak jako na dobré mezilidské vztahy a vstřícnou komunikaci. Optimista, který se rád směje. Fandí novinkám, které dávají smysl. Ač sám plný nápadů, dává s chutí prostor kreativitě i seberealizaci ostatních. Těší ho úspěchy kolegů a týmu. Před několika lety se ujal vedení Aquapalace Hotel Prague v Průhonicích-Čestlicích.

Hotelu se daří. Proč především?

Jsem rád, že se hotelu opravdu daří. Ale je to vyváženo nepřetržitou a náročnou prací celého hotelového týmu. Covidové období jsem v hotelu využil na kompletní přenastavení obchodní politiky. Pozici obchodní ředitelky jsem svěřil Evě Legnerové. Eva je velmi profesionální žena, které si opravdu moc vážím. Jsme v naprosté názorové harmonii a společně jsme také vybírali nové členy obchodního a marketingového oddělení. Byl to krok správným směrem a skvělé výsledky našeho hotelu jsou toho důkazem. Zaměřili jsme se primárně na internetové prostředí. Vsadili jsme na automatizaci a digitalizaci pracovních procesů všude tam, kde to je možné. Samozřejmě ale jen tam, kde to dává smysl. Jsem totiž odpůrcem nesmyslně přehnané a nepromyšlené „digimánie“. Vím o řadě příkladů, kdy digitalizace stála nemalé peníze, ale práci jen přesunula jinam, a navíc jinou práci spíš přidělává!

Samozřejmě technologie se překotně vyvíjejí, a co loni nešlo, za rok bude mít nové řešení. Na podzim jsem navštívil technologický veletrh Hospitality TechExpo v Londýně a po nových systémech se nepřetržitě poohlížím. Koncem roku 2023 jsme v hotelu přešli na nový moderní systém PMS PROTEL, který je kompatibilní s mnoha dalšími systémy. Díky tomu již od ledna elektronicky naskladňujeme automaticky naprostou většinu zboží, které do hotelu dorazí. V nákupním oddělení tak nemusí kolegové přepisovat dodací listy a mohou se více věnovat elektronickým aukcím. To nám pomáhá udržovat rostoucí náklady na únosné míře. Mohu jen zopakovat, že výsledky máme dobré, ale je za tím opravdu hodně práce na všech hotelových úsecích.

Změnily se požadavky hostů od doby před covidem?

Svět se covidem velmi změnil. Přechodem na internet a digitalizací procesů se vše neskutečně zrychlilo. Hosté si ubytování objednávají na poslední chvíli a my se tomu musíme přizpůsobit. A není to snadné. Představte si, že po internetu dorazí i přes deset rezervací na tentýž den! Musíme samozřejmě ihned povolat další pokojskou, připravit kuchyni na vyšší počty strávníků atd. A když to nastane například během vánočních svátků, kdy někteří dodavatelé nedodávají, je to pak pro nás opravdu velká výzva! Příkladem je i náš internetový prodej poukazů na ubytování v hotelu. Na Štědrý den okolo poledne jsme evidovali nebývale vysoké prodeje. Lidé na poslední chvilku kupovali vánoční dárky. Jsme samozřejmě moc rádi a už jsme na to připraveni. Díky internetu a možnosti platby kreditní kartou si hosté vyřeší nákup dárku během několika minut. Ale ještě před covidem by to nebylo vůbec možné.

Jaké jsou dnes nároky na jídelníček? Chtějí jíst lidé zdravěji, nebo jim spíš chutná to, nač si historicky zvykli?

Rozhodně se požadavky mění. Před mnoha lety, kdy jsem měl na starost velký kongresový hotel, tak jsme pro stravování velkých akcí vždy připravovali vegetariánské alternativy. Organizátoři to ani nepožadovali, ale vždy se nakonec nějaký vegetarián přihlásil. V současné době neřešíme jen vegetariánskou stravu, ale díky stále většímu počtu různých alergií musíme být připraveni na požadavky celiaků, mít pokrmy bez lepku, bez laktózy a stále přibývají další alternativy. Například požadavky na bezhistaminové potraviny. Přesto nabídka tradiční kuchyně, jako je kachna se zelím, svíčková a podobně, má stále dost svých příznivců.

Kongresová turistika na tom před třemi roky nebyla dobře. Jak si vedete v tomto směru dnes? Přibylo loni hodně firemních a dalších akcí? Co se rýsuje na letošek?

Covidový útlum a popularita „online konferencí“ postupně mizí. Rozhodně ale nepoužívám termín „kongresová turistika“. Časy, kdy si doktoři jezdili na kongresy do rezortních hotelů téměř za rekreací, jsou už dávno pryč. Je to velmi náročný business, kdy je každá minuta účastníků v průběhu akce předem detailně naplánována. Konference nejsou pouze o zhlédnutí prezentace řečníka, ale je to především o setkáváních a výměně zkušeností. Samozřejmě požadavky na možnost online přenosů částečně zůstávají. Je to určitý komfort pro ty, kteří se z rozličných důvodů nemohou dostavit osobně. S ohledem na další nové technologie razantně stoupá potřeba rychlosti internetu a objemu přenášených dat. Za několik let mého působení jsme rychlost připojení v našem hotelu již ztrojnásobili. A právě v těchto dnech jednáme o dalším zvýšení rychlosti internetového připojení na dříve téměř nemyslitelnou hodnotu 2 Gbps. Počet poptávek na konferenční akce nám postupně roste. Také ale stoupají nároky organizátorů, včetně požadavků na stále vyšší kvalitu. S tím souvisí i naše plánovaná obnova konferenčních prostor, která by měla proběhnout v období letních dovolených. Díky tomu vnímám budoucnost konferenčního businessu v našem hotelu velmi pozitivně.

Kdo tvoří převážnou část osazenstva hotelu? Jsou to firemní klienti, kteří přijíždějí do metropole na služební jednání? Nebo spíše rodiny s dětmi?

Naše podnikání stojí na třech pilířích – přímý hotelový prodej, prodej přes cestovní kanceláře a pak prodej firemní klientele. Základem je pro nás velmi úspěšný prodej ubytování přes naše vlastní internetové stránky, který produkuje neuvěřitelné dvě třetiny veškerých rezervací. Naprostá většina z nich jsou právě individuální rezervace rodin s dětmi. Jen malou část internetových rezervací tvoří asistentky využívající přidělené heslo k online rezervaci za smluvní cenu. Obvykle firemní partneři raději preferují komunikaci s kontaktní osobou v našem hotelu a jejím prostřednictvím rezervují například zmíněné konferenční akce. Třetím a posledním pilířem jsou cestovní kanceláře. Množství jejich rezervací ale rapidně klesá a velmi vnímám „soumrak“ modelu klasických cestovek. Češi k rezervaci našeho hotelu cestovky nevyužívají vlastně vůbec a sami si snadno udělají rezervaci přes internet. Nadále však spolupracujeme s velkými zahraničními agenturami. Nadnárodní firmy k rezervacím využívají právě vybraného globálního partnera, který jim rezervuje hotely po celém světě.

Rodiny s dětmi jsou v Aquapalace Hotel Prague tahounem tržeb o víkendech a o svátcích. Ve všední dny pak vítáme firemní hosty a konferenční akce. Dobře se to doplňuje.

Cizinci o vás také dobře vědí. Z jakých destinací se rekrutují?

Tři čtvrtiny našich klientů jsou cizinci. Převažují Němci a Rakušané. Stoupá počet Poláků, a naopak klesají počty hostů ze Slovenska i z Čech. Většinu našeho marketingového rozpočtu investujeme do zahraničí a nově se zaměřujeme i na další země. Díky tomu máme hosty z Beneluxu, Skandinávie i jiných zemí.

Co je pro zákazníka, který hledá hotel, v němž zatím ještě nebyl, rozhodující?

U firemní klientely to je jednoduché. Vyžaduje spolehlivý internet a kvalitní a rychlé služby. Pokud mluvíme o rodinách s dětmi, základem úspěchu je šťastné dítě. Následně je to spokojená maminka a na závěr je „happy“ také tatínek. Provozovatelem zdejšího aquaparku je jiná společnost, nicméně i tam mají identický přístup a zaměřují se na děti. V hotelu se velmi věnujeme programům pro děti, především večer, když se vrátí z aquaparku a rodiče jsou rádi, když mají chvilku klidu sami pro sebe a že se děti zabaví. Večerní kreativní programy jsou skvělým řešením. Také jsme nově zavedli „dětský bufet“. Vedle široké nabídky pro dospělé máme malé bufetové stolky s nabídkou pro malé děti. Snažíme se, aby tam byly zdravé věci, ale pochopitelně takové, které děti lákají. Kromě vykrajovaných kousků ovoce a zeleniny si mohou děti samy vybrat kalíšky s jogurty, cereáliemi atd. Samozřejmě nechybí různé dětské čokoládové posypy, které děti milují.

Emoce hrají velkou roli. Je něco důležitějšího pro přízeň hosta než jídelní lístek?

Celé hotelnictví je o emocích. Pokud je host naštvaný už od začátku, je to velmi těžké. Proto se snažíme, aby vše probíhalo bezchybně ještě před příjezdem hosta. Samozřejmě příjezd do hotelu musí být pro hosty příjemný. Proto máme například na recepci malé schůdky pro děti, aby se také ony mohly účastnit registrace. Při tom dostanou drobný dáreček. A tak se snažíme pokračovat během celého jejich pobytu. Spokojenost hostů a jejich pocit důležitosti jsou pro nás mimořádně významné.

Touží návštěvník stále po neobvyklých zážitcích, nebo vyhledává spíš klid?

Náš hotel a aquapark jsou o zábavě. Klid sice hosté mohou nalézt v saunách nebo ve spa, ale především od nás návštěvníci očekávají zábavu a neobvyklé zážitky. V aquaparku neustále obnovují nabídku a vymýšlejí s animátory stále nové programy a nové atrakce pro děti. I v hotelu se snažíme hostům nabízet zážitky, které v běžných hotelech nebývají.

Nezamýšlíte zvát k určitým příležitostem menší české výrobce potravin a dát jim prostor se prezentovat? Třeba cukrářku, pekaře, uzenáře, zmrzlináře? Měli by oni sami o to zájem?

S podobnou spoluprací s lokálními subjekty již máme zkušenosti a máme řadu výborných partnerů. Úmyslně to říkám v množném čísle. Provoz hotelu je mimořádně „nárazový“. Když skončí prázdninová sezóna, najednou několik dní nejsou v hotelu žádné děti. Jako když utne! Totéž platí o velkých kongresových akcích, kdy se po skončení akce hotel vylidní. Noví hosté začnou teprve postupně najíždět. Tyto výkonnostní vlny jsou pro některé menší partnery problematické. A nejde pouze o dodávky surovin, ale i o dodávky „zábavy“. Proto vždy spolupracujeme s více subjekty, které se vzájemně doplňují.

O dobré kuchaře je stále nouze, hlavně v posledních letech. Budou mít ještě někdy mladí chuť zvládat toto řemeslo?

Jakkoli je stávající situace neutěšená, jsem věčný optimista. Nedávná významná gastronomická soutěž IKA Culinary Olympics ve Stuttgartu, kde české týmy (včetně juniorského) získaly řadu medailí, potvrdila talent a potenciál našich mladých lidí. Řemeslo má zlaté dno! Chvíli to ještě potrvá, ale věřím, že gastronomie získá zpět dobrou reputaci. A pak bude jistě mnoho mladých mít chuť se vzdělávat v kuchařském umění.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi