Sedmdesát procent aut v ČR nemá havarijní pojištění

Přestože povinné ručení vyřeší zaviněné škody na cizím majetku nebo újmu na zdraví zúčastněných osob, zůstává stále velké množství situací, kdy řidiči nepomůže. Vlastní škodu, která vznikne viníkovi, může řešit havarijní pojištění. Jeho cenu ovlivňuje nejenom typ a stáří automobilu, ale také věk řidiče nebo účel využití. Ale v posledních letech pojišťovny zohledňují díky bohatým statistikám mnohem více faktorů. „U nás se vypočítá konkrétní výše pojistného aktuálně podle bezmála třiceti parametrů jak samotného auta, tak i motoristy,“ říká například Eva Svobodová z UNIQA. Dle České kanceláře pojistitelů přesahovala ještě nedávno průměrná škoda na vozidle při havárii částku 40 000 Kč. Přesto má havarijní pojištění uzavřeno zhruba 30 % automobilů, což v Česku představuje 2,76 milionů vozidel.

Jedním z hlavních důvodů tohoto vysokého čísla bude průměrné stáří vozidel na českých silnicích. „A toto číslo stále narůstá. V současnosti je průměrné stáří vozidla šestnáct let. I to je důvod, proč pokrytí havarijním pojištěním je nižší. Pro starší ojetá auta se už hodí méně,“ říká Eva Svobodová. Mnoho lidí odradí právě cena pojištění. „Za dané ekonomické situace není levnou záležitostí, a tak se spíše týká majitelů dražších vozů,“ říká tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota a dodává: „Zároveň se ukazuje, že dosavadní prodejci nových vozů, kteří zároveň zajišťují i servis, přicházejí s přechodem na nový systém prodejů nových aut přes centrály automobilek o nemalý díl příjmů.“

Auto zaparkované na ulici je náchylné k případnému vandalismu nebo krádeži, které dokáže částečně nebo plně kompenzovat právě havarijní pojištění. „Zvažte, jak často používáte auto, kde ho parkujete a jakou má hodnotu. Na základě toho nastavte vhodnou úroveň pojistné ochrany,“ říká Eva Svobodová. Havarijní pojištění kryje škody na vlastním vozidle způsobené dopravní nehodou, a to i v případě, že nehodu zavinil pojištěný řidič. Pokryje poškození vozidla v důsledku povětrnostních jevů, jako jsou povodně nebo kroupy, případně také požár. Kryje škody na vlastním vozidle způsobené srážkou se zvěří. Uhradí škody na vozidle způsobené cizí osobou, časté je například poškození laku nebo nárazníku (parkovací škody). „V případě totální škody, např. při odcizení vozidla ve věku cca do 3 let, může havarijní pojištění dokonce pokrýt jeho hodnotu, sjednal-li klient havarijní pojištění GAP chránící pořizovací hodnotu vozu,“ konstatuje Eva Svobodová.

Pojišťovny nabízí také produkt povinného ručení s výhodami havarijního pojištění. „Jde o čím dál populárnější formu řešení pojištění, a to i pro starší vozidla“ dodává Eva Svobodová. Zároveň je v Čechách vidět nový trend. „Pojišťovny nabízející havarijní pojištění začínají kupovat vlastní servisy, aby mohly oprávněné či neoprávněné výše cen havarijního pojištění vyplácené servisům kontrolovat a hledat cesty jejich snižování,“ uzavírá Igor Sirota.

(tz)