Postavili jsme firmu znova na nohy

Petr Vašíček

Největší výrobce matrací a doplňků pro zdravé spaní na českém a slovenském trhu, společnost Hilding Anders Česká republika a.s. otevřela v dubnu novou halu v Jilemnici. Po fatálním požáru v roce 2020 se výroba matrací vrátila do stejné lokality, kde zaměstnává 110 stálých pracovníků. Firmě se podařilo zachovat objem zakázek v původní velikosti a nyní rozšiřuje dodávky nejen v tuzemsku a na Slovensku, ale i v dalších zemích Evropské unie. Je také významným dodavatelem do zdravotnických zařízení.

Právě v této oblasti chystá řadu inovací, ale i další produktové i technologické novinky. Jednou z unikátních technologií, se kterou ve společnosti pracují, je funkční a vizuálně efektní 3D Rainbow technologie, jež dokáže vhodně kombinovat několik pěn různých vlastností v jedné ložné ploše. Matrace s lehací plochou, která byla vytvořena tímto způsobem, je typická pestrobarevnými masážními výstupky. Funkčně dokáže technologie 3D Rainbow vytěžit výhody z různých materiálů – například spojit pohodlí paměťové pěny se vzdušností a studených pěn, což v tuto chvíli žádná
jiná technologie neumožňuje. Nejen o tom, jak se firmě podařilo překlenout
krizi po požáru a začít znova vyrábět, je rozhovor s Petrem Vašíčkem, ředitelem Hilding Anders pro Českou republiku, společnosti založené už v roce 2000
pod názvem TROPICO PLUS CZ:

Když si vzpomenete na požár před dvěma roky, co se vám vybaví především?

Vzpomínám si na první dojmy, když jsem okamžitě po oznámení dorazil na místo požáru – směsice vzteku a zoufalství. Celý areál už byl v plamenech a hasiči vlastně jen z venku jistili to, aby oheň nepřeskočil na okolní budovy. Byl to pocit, který jsem nikdy předtím neprožil, a doufám, že už znova ani neprožiji. Nicméně, jak odezněly emoce, přišla realita a já jsem stál před rozhodnutím – buď vše ukončit, vyplatit lidi a rozloučit se s nimi, nebo se pokusit firmu znovu postavit na nohy.

Vzápětí přišlo velké odhodlání, tedy postavit nový provoz a vyrábět matrace dál. Jak tento krok ovlivnily pocity managementu a vztah zaměstnanců k firmě?

Hned druhý den ráno po požáru jsem si svolal všechny zaměstnance do skladu v areálu továrny a oznámil jim svoje rozhodnutí společnost zachránit a pokračovat dál. A zeptal jsem se, zda do toho půjdou se mnou. Když jsem tu otázku položil, očekával jsem dlouhé ticho, ale přišla okamžitě reakce. Ano, jdeme do toho s vámi! Velmi mě ten postoj lidí
nadchnul a pomohl mi věnovat tomu veškerou energii. Najednou zjišťujete, že lidé k firmě mají vztah a neberou ji nejen jako zdroj příjmů, ale i jako rodinu. Začali jsme okamžitě připravovat plány, jak co nejrychleji rozjet provizorní výrobu, tak, abychom si udrželi zákazníky. Protože zákazníci byli motor toho, aby firma mohla dál fungovat. Následovalo hodně schůzek, hodně vysvětlování. Ale jak skvěle se zachovali naši zaměstnanci, tak skvěle se zachovali i naši zákazníci. Od všech jsem dostal příslib, že pokud výrobu budeme schopni rozjet třeba do půl roku, určitě zůstanou nadále našimi odběrateli.

V dubnu 2022 jste otevřeli nový areál, a to přímo v Jilemnici. Čím se liší od původního provozu a jaké jsou záměry s touto investicí?

Areál v Branské ulici v Jilemnici se nám podařilo pořídit v srpnu 2021, muselo se udělat hodně opatření na zvýšení požární odolnosti všech budov. Díky kvalitnímu výběru firem se to povedlo ve velice krátkém čase. Za šest měsíců jsme byli připraveni ke kolaudaci, a tím pádem jsme mohli začít celou výrobu stěhovat do jednoho místa. Areál je výrazně větší než původní. Máme k dispozici přes 20 000 m2 výrobních ploch. První cíl, který máme, je dostat se na kapacitu přes 200 000 kusů matrací za rok, což je plán pro rok 2022. Je velmi pravděpodobné, že ho i lehce překonáme. Pro rok 2023 bychom pak rádi zvýšili výrobu o 50 %. A v krátkém horizontu, tak do tří let, bychom rádi překonali půl miliónu matrací za rok.

Říká se, že každé zlo je k něčemu dobré. Platí to i ve vašem případě? Co se po požáru změnilo, čím tragická událost výrobu posunula dál?

Nyní jsme vlastně čtyřikrát tak větší, než jsme byli. Ve výrobě se můžeme pochlubit špičkovým strojním vybavením a technologiemi. Například naše CNC řezací centrum patří k nejmodernějším v Evropě. Počítáme s nárůstem výroby matrací, čalouněných postelí i doplňků. Budeme potřebovat posílit pracovní pozice v kancelářích i ve výrobě. Máme zájem o aktivní lidi, kteří jsou ochotni se učit a posílit náš tým. Chceme pokračovat v dodávkách výrobků na český a slovenský trh, ale v krátké době rozšířit prodej i do Německa a Rakouska. Nabízíme zázemí nadnárodní firmy, nové technologie, vzdělávání a benefity nejen pro současné, ale i nové kolegy.

Jaké typy matrací na český a slovenský trh dodáváte, čím jsou výjimečné?

Náš výrobní program je velmi široký. Od rodinných matrací přes luxusní vyráběné z unikátních materiálů či za použití jedinečných technologií až po speciální sortiment matrací pro zdravotnická zařízení. Vyrábíme nejenom velké tisícové série, dokážeme dělat i mikrosérie, ale i zakázkovou výrobu, což se týká jak matrací a doplňků, tak i postelí. Náš sortiment můžete koupit a vyzkoušet ve všech prodejních kanálech. Výrobky dodáváme jak do specializovaných prodejen pod značkami TROPICO, CUREM, SPIRIT a SLUMBERLAND, tak i do všech nábytkových řetězců působících na čes­kém a slovenském trhu. V poslední době roste obliba e-shopů a i tam najdete významné zastoupení našich značkových i privátních výrobků (vyráběno pod značkou prodejce).

Mají lidé větší zájem spát zdravě než předchozí generace?

Obecně se zvyšuje zájem a péče o zdraví. Lidé si uvědomují, jak je důležité dobře se vyspat a zrelaxovat své tělo i mysl v průběhu spánku a do kvalitní matrace či postele jsou ochotni investovat. Zajímají se o původ a kvalitu materiálů, jsou více informovaní. Častěji vybírají ve specializovaných prodejnách, kde jim s výběrem odborně poradí proškolený personál.

Mění české domácnosti matrace dostatečně často? Platí nějaké pravidlo, podle něhož je dobré se řídit?

Je to asi případ od případu, snažíme se naše zákazníky v tomto smyslu informovat a šířit osvětu. Pozoruji, že lidé kladou na výběr matrace a jejich včasnou výměnu větší důraz, než tomu bývalo. Životnost matrace se pohybuje od pěti do deseti let. Z hygienického hlediska se doporučuje matraci vyměnit po čtyřech až pěti letech. To, jak dlouho nám matrace vydrží, ale také záleží na tom, jak kvalitní matraci si vybereme, na kvalitě podkladu (ideální je lamelový rošt s maximální mezerou do 4 cm), na našem zdravotním stavu a také na tom, jak se o matraci staráme. Není vhodné ráno matraci hned zastlat, doporučujeme nechat ji tzv. vydýchat, tedy nechat odpařit vodní páry, teré mohou být podhoubím pro růst roztočů a plísní. Pokud to matrace umožňuje, je dobré alespoň jednou za půl roku vyprat potah.
Životnost matrací můžete prodloužit také používáním matracového chrániče.

Nakolik je prostředí, v němž působíte, konkurenční? A co z toho plyne?

Jako ve většině odvětví je i v našem oboru velká konkurence. My jsme na trhu již přes 20 let. Přední pozici mezi výrobci jsme vybudovali na tom, že se opíráme o pravidelné průzkumy trhu, přání a potřeby zákazníka. Věnujeme velkou pozornost výběru kvalitních vstupních materiálů. Používáme pouze certifikované zdravotně nezávadné materiály vyráběné v Evropě s ohledem na životní prostředí. Neustále inovujeme, jsme autoři nových technologií, myšlenek a několika patentových řešení, která zlepšují spánek.

Doporučil byste z vašeho sortimentu matrace pro ty, kteří jsou od rána do večera ve stresu? Třeba pro majitele firem, manažery, maminky malých dětí? Pomáhají některé ke klidnějšímu spaní? Nebo slouží i jako masážní?

Výběr matrace je velice individuální záležitost a nelze dát úplně obecnou radu. Každý má jinou stavbu těla, požadavky na tuhost, každý spí v jiné poloze. Kvalitní matrace by se měla ideálně přizpůsobovat tělu, ale přitom by měla udržet páteř v rovině v poloze na zádech i na boku. Pro dospělé osoby jsou vhodné matrace s více ortopedickými zónami. Z našeho sortimentu mohu doporučit například řadu matrací CUREM, jejichž konstrukce vzniká speciální technologií nástřiku paměťové pěny velmi vysoké objemové hmotnosti. Díky, tomu matrace nevyvíjí na tělo téměř žádný tlak, uvolňuje svalstvo a podporuje hluboký spánek, a tím i tolik potřebnou relaxaci těla i duše.

Kudy se ubírá vývoj novinek ve vašem oboru? Po čem bude brzy velká poptávka? A jak se prosazují nanomateriály?

V poslední době jsem zaznamenal trend recyklace materiálů, směřování k vyšší ekologii a nižší uhlíkové stopě. Tyto postupy s úspěchem uplatňujme i v našem výrobním procesu. Při vývoji pracujeme s moderními materiály a hledáme pro zákazníky cenové přijatelné cesty, aby za své peníze dostali maximální kvalitu, komfort a funkčnost. Nanomateriály se začínají uplatňovat zejména v textilu jako vynikající zábrana proti alergenům.

Máte již představu o matraci příštího století?

Těžko předvídat dalekou budoucnost. Já osobně si myslím, že podoba matrace se výrazně nezmění. Velký vliv bude mít ekologie ruku v ruce s ekonomií. Bude se stále více klást důraz na použité vstupní materiály, jejich životnost, ale také na jejich dopad na životní prostředí. Obecně budou na matraci kladeny čím dál větší nároky na to, aby poskytla v čím dál náročnější době co nejkvalitnější spánek, uvolnění těla a mysli a důkladnou regeneraci.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi