Zákazníci mají to nejlepší mnohdy na dosah své ruky

Obchodníci se na Vánoce těší, a ještě více připravují. Promýšlejí, čím zákazníka překvapit, jak ho příjemně naladit, snaží se mu usnadnit rozhodování, podpořit jeho věrnost. Ve velké konkurenci to není tak úplně jednoduché a také to není otázka posledního čtvrtletí roku. Přívětivým prostředím se staly v posledních letech prodejny pod značkou Interspar, které provozuje společnost SPAR ČOS pod vedením generálního ředitele Martina Ditmara. Nápadný je zde marketing, životaschopný nápad. V nákupních centrech žije Interspar naplno, a to nejen v době předvánoční. Vždy tady najdete něco, proč je dobré se sem znova vydat. Maso, zelenina, sýry, voňavé pečivo, káva. Jenže – ne všechno je jen o marketingu a zaklínadlech, jež tým odborníků uvádí do života. Ne nadarmo moudří tvrdí, že business je o lidech. A tak jsem do našeho titulkového rozhovoru přizvala právě Martina Ditmara, osobnost, která vsadila jednoznačně na to, co kupující hledá i potřebuje:
Jednou jste řekl, že nemůže být marketingový nápad, o kterém byste nevěděl… A že každý dobrý v prodejnách Intersparu uplatníte. Myslel jste to úplně vážně?
Za léta své praxe jsem již nasbíral řadu zkušeností také z oblasti marketingu a tyto zkušenosti se snažím denně uvádět do praxe. Dobrých nápadů není nikdy dost, ale samozřejmě na to nejsem sám a je vedle mě řada odborníků, kteří se na tvorbě a realizaci marketingových kampaní podílejí a uvádějí je úspěšně do praxe.
Zvýšit obrat, mít zisk, posílit náklonnost zákazníka, na to si ale nejprve musí každý řetězec vydělat, skoro každý inovativní počin je o penězích, a nápad bez financování je určen k tomu, aby zašel. Nebo je to u vás jiné?
Máte pravdu, na vše jsou potřeba peníze. Zároveň je ale nutné si uvědomit, že abychom v dnešním tvrdém konkurenčním prostředí obstáli, jsou investice do inovací nezbytné. Přání a potřeby zákazníků proto pečlivě sledujeme a snažíme se na ně odpovídat. Zákazník je velmi náročný, a proto se i my snažíme nabídnout mu co nejširší sortiment, perfektní služby a vždy ještě něco navíc. Příkladem může být náš nový koncept prodeje piva, tzv. Svět piva, který jsme připravili ve spolupráci s Plzeňským Prazdrojem. Ten nabízí zákazníkům úplně jinou kvalitu nákupu tohoto nápoje.
Naším nejvýznamnějším krokem však v tomto roce byla a je další vlna expanze. Ta reaguje na současné trendy a potřeby našich zákazníků a je zaměřena na menší prodejny. Síť našich obchodů tak od jara doplnily dvě prodejny malého formátu SPAR City a supermarket SPAR v Říčanech u Prahy. V nejbližší době budou zákazníci moci nakoupit také v nových supermarketech SPAR v Opavě, v Praze na Lhotce a v Letňanech, které budou postupně otevřeny v průběhu listopadu.
Jak byste popsal váš marketing? Čím se stal jedinečným?
Náš marketing dlouhodobě představuje prodejny INTERSPAR jako skvělé místo k velkým rodinným nákupům. Nezaměřujeme se přitom pouze na cenu a nabídku akčních produktů, ale předáváme našim zákazníkům především sdělení o jedinečné kvalitě a čerstvosti nabízených výrobků, o šíři našeho sortimentu, z něhož si vybere každý. V loňském roce jsme odstartovali velice úspěšnou kampaň s názvem „Kvalitně pro rodinu“, kterou kreativně zpracovala agentura WMC/GREY a jejímž cílem bylo přesvědčit zákazníky, že hypermarkety INTERSPAR jsou ideálním místem pro velké rodinné nákupy. S odstupem času mohu říci, že kampaň byla a je úspěšná. Odlišili jsme se od komunikace jiných řetězců, které se zaměřují výhradně na nabídku akčních cen a podařilo se nám vyzdvihnout přednosti a jedinečnost našich prodejen.
Snažím se o to, abyste se chlubil, a vím, že je čím.
Děkujeme. Musím říci, že pokud jsme na něco opravdu pyšní, je to nejen marketing, nabídka či rozšiřující se síť prodejen, ale především také naše úspěšná spolupráce s mnoha tuzemskými dodavateli. Díky nim je náš sortiment opravdu pestrý a zahrnuje i mnoho regionálních produktů. Jsem velmi rád, že tímto způsobem můžeme podpořit české dodavatele, kteří nabízejí často jedinečné výrobky. Postupně se určitou osvětou snažíme učit i naše zákazníky, aby upřednostňovali regionální a české potraviny. Nejen, že jde o produkty nesporné kvality, ale nákup těchto výrobků s sebou nese i další souvislosti – podporu zaměstnanosti v regionech či ekologický aspekt. Tuzemské výrobky nemusejí nesmyslně cestovat dlouhé kilometry a zbytečně tak zatěžovat životní prostředí. Myslím, že lidé si již postupně začínají uvědomovat, že to nejlepší mají mnohdy na dosah své ruky.
Před rokem jste do života uvedli projekt SPAR Premium, výrobky českých firem za přijatelnou cenu, ale v prvotřídní kvalitě. Med, uzeniny, zmrzliny, nápoje, pečivo – jak vzorně zákazníci mlsají?
Ano, je to naše privátní značka SPAR Premium, která vznikla díky dlouhodobé spolupráci s nejlepšími dodavateli z České republiky i zahraničí a představuje výběr nejchutnějších a nejkvalitnějších potravin, které můžeme předložit. V současné době nabízíme pod touto značkou celkem 78 výrobků, z nichž 47 je od tuzemských dodavatelů. Za rok své existence si získala mnoho příznivců. Právě díky SPAR Premium zjišťují naši zákazníci, kolik skvělých a kvalitních výrobků nabízejí čeští výrobci. Díky úspěchu značky tak můžeme ve spolupráci s našimi partnery představit další novinky, třeba tři nové skvělé šunky od české společnosti LE&CO či kvalitní telecí a hovězí maso od české společnosti Aspius, které doporučuje i šéfkuchař Zdeněk Pohlreich.
A jak se osvědčil projekt SPAR City nebo nedávno zrozený Svět piva?
Projekt SPAR City reaguje na nové trendy a potřeby zákazníků především v centrech rušných měst. Ti často chtějí vyřídit své denní nákupy rychle, bez nutnosti návštěvy velkých hypermarketů, ale zároveň vítají přehlednou nabídku, čerstvý sortiment, saláty či program kvalitních hotových jídel „s sebou“. Přesně to prodejny SPAR City mají. Od jara jsme otevřeli dvě prodejny tohoto typu a musím s radostí konstatovat, že zákazníci si do nich velmi rychle našli cestu.
Zcela odlišným projektem je Svět piva, který byl poprvé představen v srpnu v hypermarketu INTERSPAR v Praze Štěrboholích. V průběhu příštího roku máme v plánu zavést tento projekt do dalších prodejen po celé České republice. Svět piva nabízí zákazníkům přehlednou prezentaci piva a mnoho informací navíc. Všichni se tak mohou dozvědět zajímavé informace o pivu a jeho druzích nebo třeba o tom, jaké pivo si dopřát ke konkrétnímu jídlu, a musím říci, že zákazníci toto oceňují.
Naši čtenáři jsou zvídaví – čím je překvapíte před Vánoci?
S vánoční nabídkou se v našich prodejnách kupující setkávají od poloviny října. Již nyní se můžete připravit na Mikuláše a nakoupit sladkosti. Stejně jako v uplynulých letech i v tomto roce jsme připravili speciální vánoční katalogy. Věříme, že pomohou zákazníkům s orientací v naší široké nabídce a zároveň nabídnou tipy na dárky pro jejich nejbližší. Jsou zaměřené především na klasické předvánoční a vánoční zboží, jako jsou cukrovinky, dekorace, pečení a dárky. Od konce října je v platnosti katalog pečení a začátkem listopadu následuje vánoční katalog, který představí například kuchyňské a domácí potřeby, domácí textil, hračky, sportovní potřeby, prostě vše, co nás může inspirovat při nákupu dárků. V průběhu adventu pak určitě přijďte ochutnat vánoční lahůdky a delikatesy.
Co byste si v Intersparu nikdy nekoupil? Mířím tím k tomu, co vlastně vůbec nepotřebujete…
Tímto způsobem jsem o nákupech neuvažoval, spíše naopak. Vzhledem k tomu, že skladba zboží v Intersparu je dostatečně široká a plná čerstvých a kvalitních potravin, naprosto uspokojuje moje potřeby, a proto sem s rodinou chodím „utrácet“ pravidelně.
Nakupujete vůbec rád? Většina mužů pobyt v nákupních centrech pokládá za ztrátu času a jako ideál hodnotí internet.
Řada lidí se v dnešní uspěchané době snaží ušetřit drahocenný čas a nákup po internetu je pro ně ideální volbou. Proto plánujeme v horizontu několika měsíců zprovoznění vlastního e-shopu, kde zákazníci najdou nejen kompletní sortiment zboží, které je v nabídce kamenných prodejen, ale i něco navíc – například širší nabídku vín či různé speciality. E-shop by měl být postupně spuštěn v regionech, v nichž fungují prodejny sítě SPAR ČOS a ceny zboží budou stejné jako v kamenných prodejnách.
Jako předzvěst e-shopu jsme letos v srpnu zavedli první on-line službu – SPARty servis. Tato služba, která nabízí zákazníkům zajištění občerstvení na objednávku, fungovala předtím již více než dva roky běžným způsobem.
Oproti původní službě byl navíc sortiment rozšířen o nabídku dalších obložených mís a také o nápoje. Za krátkou dobu on-line provozu jsme zaznamenali nárůst objednávek o 39 % a velikou spokojenost zákazníků. Věříme, že toto číslo ještě poroste, a protože je tato služba velmi úspěšná, uvažujeme do budoucna o jejím rozšíření.
Známé jsou dárkové poukazy a karty Spar. Kde si je mohu obstarat a co všechno pro mne mají?
Dárkové platební karty či papírové poukázky jsou skvělou volbou pro všechny, kteří si nevědí rady s výběrem vhodného dárku. Svým blízkým tak můžete věnovat dárkovou platební kartu SPAR v pevných hodnotách tři sta, pět set a tisíc korun nebo můžete kartu nabít na libovolnou hodnotu ve výši tisíc až deset tisíc korun. S těmito kartami je možné platit až do vyčerpání limitu či do uplynutí doby jejich platnosti.
Papírové dárkové poukazy SPAR můžete zakoupit v hodnotě sto, pět set nebo tisíc korun. Poukazy i karty jsou k dostání na kterékoli naší pobočce a lze je využít k nákupu ve všech hypermarketech INTERSPAR a supermarketech SPAR.
A nyní trochu pod čarou – vím, že jste oslavil nedávno své čtyřicátiny. Dostal jste dárek, který byl zakoupen v Intersparu?
Přiznám se, že jsem nepátral po tom, kde byly dárky zakoupeny. Ale vše potřebné na mou soukromou oslavu jsme nakoupili v Intersparu. A při této příležitosti jsem také velmi rád osobně vyzkoušel naši službu SPARty servis. Měli jsme objednané skvělé obložené mísy, chlebíčky a dorty, a musím říci, že nic z toho nezklamalo a všichni přítomní si občerstvení maximálně pochvalovali.
Při kulatých narozeninách lidé bilancují, sní, mají vize, plány, cíle – co z toho se týká pozice šéfa silné obchodní značky? Prosím – jen to veselé a optimistické!
Jsem rád, že vize a představy, které jsem měl při svém nástupu do funkce, se pomalu, ale jistě naplňují. Je však třeba neusnout na vavřínech, ale naopak si stále nastavovat další cíle, aby se společnost vyvíjela správným směrem a obstála v tvrdé konkurenci. Jinak já osobně bych si do budoucna přál především trávit více času s rodinou. Nedávno jsme si pořídili zlatého retrívra, kterému jsou nyní tři měsíce.
otázky připravila Eva Brixi
www.interspar.cz
www.facebook.com/Interspar.cz Staňte se našimi fanoušky!