Mladší generace hledá osobitost

Jaburek_Moser14-784Ušlechtilé sklo s pečetí nekopírovatelných výtvarníkových emocí, škála barev typických pro jednu jedinou značku na světě. Originály, které zdobí sídla králů, nejbohatších firem, nejzámožnějších jednotlivců či státních reprezentací. Ale také sběratelské kolekce nebo třeba patří „pouze“ k dědictví generací za vitrínou skříňky v obývacím pokoji, jídelně či pracovně. A také naopak, v podobě číše na víno, sklenky na vodu a dózičky na čokoládové pralinky slouží všednímu dni a dotváří firemní kulturu, která povyšuje předměty každodenního užití na kategorie noblesy. To je Moser. S uměleckým ředitelem této společnosti, Lukášem Jabůrkem, je jeden z našich ozhovorů lednového vydání Fresh Time:

Jak se mění vztah firem u nás k uměleckému a užitnému sklu? Je zřetelnější tendence obklopovat se krásnými a špičkovými výrobky?

Každý člověk se chce obklopovat krásnými a kvalitními výrobky, je to ale otázka priorit a samozřejmě financí. U nás si pomalu začínáme zvykat na to, že má smysl si připlatit za špičkovější zboží než nakupovat levné horší výrobky. Je znát velký posun v zájmu společnosti i firem o kvalitu ve spojení s osobitým designem a přijatelnou cenou. Proto je důležitá podpora řemesla a ruční práce, aby mohly vznikat originální a dokonalé výrobky s vysokou přidanou hodnotou.

Sklo jako atraktivní prvek výzdoby interiéru. Dostáváte zakázky na tento typ prací od domácích společností?

Většina těchto zakázek směřuje do zahraničí, ale v poslední době jsme zaznamenali zvýšenou poptávku a nárůst speciálních zakázek do interiéru i v tuzemsku. A to nás samozřejmě moc potěšilo.

Strategie firmy Moser je také o hlubším působení na mladší generaci milovníků značkového nápojového skla. Čím se snažíte tento zájem podchytit a vyvolat?

Každoročně vytváříme a představujeme nové nápojové a dekorativní kolekce v moderním stylu, aby oslovily i představitele současné mladší generace. Sázíme na kombinace barev, jednoduchý zřetelný design a rukopis výtvarníků, vtip a nadsázku. Mladší generace nemá moc v oblibě tradice, hledá výrazné věci,

Barový set, nápojový set, váza, mísa na ovoce, to všechno patří k moderní kanceláři. Roste zájem českých firem o vaši produkci?

Zájem českých firem o produkci sklárny Moser neustále roste, a není to jen o dekorativním interiérovém křišťále, ale také o různých dárkových tematických předmětech, například bych uvedl sportovní trofeje a ceny pro akce zaměřené na kulturu.

Co chystáte letos ve svých pražských prodejnách a galerii v Celetné?

Připravujeme řadu překvapení, z nichž nejbližší bude představení nových kolekcí Design Moser 2015, které vznikly ve spolupráci s předními českými výtvarníky. V Moser Art Gallery, která je součástí prodejní galerie Moser na Staroměstském náměstí, zahájíme na začátku února výstavní sezonu představením děl Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské z Kamenického Šenova. Půjde o výběr děl pedagogů a studentů školy.

Máte na paměti, jaké umělecké předsevzetí jste si pro rok 2015 dal?

Tím největším předsevzetím je vytvoření nové kolekce Moser pro rok 2016. Vím, že to bude vyžadovat velké úsilí, ale těším se na to.

otázky připravila Eva Brixi