Kytice pro pány s fantazií designérské duše

PEJP-024Prodejna květin kousek od Pražské tržnice v Holešovicích stejně jako firma Jarmily Pejpalové se jmenuje Floraservis. Ti, kteří sem cestu znají, většinou také vědí, že květinářství se tady nachází od roku 1992. A že se právě zde připravují kytice nádherné, neobvyklé, odvážně a zdaleka nejen pro ženy. A zákazníci sem nechodí jen nakupovat, objednávat, ale také trochu snít, přemýšlet, popovídat si, ladit své představy, možnosti, přání.

Na snímku Jarmila Pejpalová s dcerou Petrou

Nejen ženy, ale také muži dostávají květiny. Třeba při významných výročích ve firmě, u příležitosti získání manažerské ceny, oslavy podnikatelského úspěchu, velkých narozenin. Jak pojmout kytici k takové příležitosti?

Především je to o dialogu s člověkem, který obdarovává. Florista by měl vědět, jaká osobnost je ta, pro niž květiny bude vázat, co by měla kytice sdělit. Stejně tak je vhodné mít na paměti, za jakých okolností se květiny budou předávat, jestli v úzkém kruhu managementu, nebo před velkým týmem zaměstnanců na výroční konferenci apod. Zda je příjemce povahy veselé, nebo si na legraci moc nepotrpí, zda jde o muzikanta, nebo úředníka, instalatéra, nebo generálního ředitele pojišťovny, podřízeného, či nadřízeného, jaké je člověk národnosti. Jestli je člověk vášnivý, nebo hypochondr, zda se rád baví, nebo je to spíš introvert. Záleží také na tom, je-li příjemce vysoký, nebo spíš drobnější postavy, jaké má rád barvy, není-li například alergik na lilie. A také, jaký objem finančních prostředků má tvůrce k dispozici. Těch faktorů, které dokáží znásobit či potlačit radost z květinového dárku, je opravdu hodně.

Jsou nějaké vyloženě „mužské“ barvy květin, druhy kytek, větví, které do takových kytic patří?

Kytice pro pány bývají spíše v tlumenějších barvách, často laděné do modra, a velmi často ve firemních tónech. Určitě ne romantické, spíše jednodruhové, a z velkých květů a listů, ne příliš zdobené. Jednodušší, strohé, na výšku, ne tak rozverné jako kytice pro ženy. Bývají zkrátka jinak designérsky pojaté. Platí dvojnásob, že v jednoduchosti je krása.

Ostatně – jaký trend by se dal vystopovat ve vázání kytic pro mužskou část světa? Jsou to kytice spíše vážné, hodně symbolické, nebo naopak s nadsázkou, doplňované párečky, buřtíky a jinými dekoracemi?

Vážné i rozverné, ale jak jsem již naznačila, více tíhnou „k serióznosti“. Se zmiňovanými buřtíky a jinými odvážnějšími dekoracemi jsme jich už navázali spousty, k významným životním kulatinám se dávají i kytice přizdobené léky, doplňky stravy, kombinované s ovocem či zeleninou. Meze fantazii se nekladou. Pro jednoho klienta jsme připravovali třeba kytici se stočenými bankovkami, a že jich bylo! Dobrý florista by měl být i zkušeným psychologem. Na výsledku je to znát.

Kupují květiny i muži mužům?

Určitě kupují muži mužům, není to vůbec neobvyklé. Například právě firemní klientela je tou typickou. Nedávají se jen láhve, bonboniéry a jiné hmotné dárky, ale také květiny. Ona květina je totiž takový zvláštní dárek. Způsobí úplně jinou radost než krabice chlebíčků, obálka s finančním obnosem, předplatné do fitka nebo koupená dovolená k moři. Květina je květina a její řeč k člověku promlouvá citlivým jazykem. Květinou dokážeme sdělit více než jakýmkoli jiným dárkem, na to se nezapomíná. Vezměte si třeba vztah maminky a syna – kytice jsou často spojeny i se slzičkami dojetí. Nepředáváte květiny, ale emoce.

Blíží se Valentýn – přichází k vám slečny a paní s přáním dát kytičku svému partnerovi? Stává se to?

Valentýn už není výjimečným svátkem. Pamatuji si na roky, kdy jsme díky jisté mezinárodní provázanosti dostávali zakázky na vázání kytic do ciziny – chystali jsme valentýnské pugéty pro zahraniční klientelu. Čeští floristé jsou totiž hodně šikovní… Na českém trhu se nic převratného v souvislosti s Valentýnem nestalo, platí, že nosí květiny muži ženám.

Ostatně, když už jsme u svátku zamilovaných, jaké kytice připravujete v tomto období? Sladké a voňavé? Velké pugéty, nebo nazdobíte jedinou květinku, dáte jí novou přidanou hodnotu?

Valentýn je stále v barvě rudé, ale i růžové a bílé, ale k lásce patří tradičně červená, i kdyby všichni marketéři světa rozhodli, že to bude oranžová. Muži často kytice objednávají pár dní dopředu, mnoho je samozřejmě také náhodných kupujících, a každý má jiné přáníčko. Většinou si muži nechají poradit, takže i my máme prostor tvořit, popustit uzdu fantazii.

Jak nejlépe pánům připomenout, že by měli květinářství navštěvovat častěji?

To kdybych věděla, nelámala bych si hlavu nad mnohými problémy podnikání! Ráda bych však podotkla, že podstatné je vědět, kde květiny nakupovat. A že přidaná hodnota práce českého floristy má svůj smysl.

Vzpomenete na nějaké neobvyklé zákazníkovo přání?

Je jich nespočet, ale ne o všech se může mluvit. Vztah dárce a obdarovaného bývá občas velmi citlivý až intimní, takže není vhodné je publikovat. Vzpomínám ale na zajímavou vazbu vodnické kytice pro vášnivého rybáře, vyráběli jsme i květinové letadlo nebo květinový motor motocyklu se všemi detaily. Do kytic se vsazují šperky, tužky, nebo se dají namísto kytic zhotovit i celé dekorace, které déle vydrží. Podstatné je poselství, vyjádření myšlenky, darování radosti.

ptala se Eva Brixi

www.flora-servis.cz