Design Moser 2015: jemná vybočení jsou potřebná a krásná

3283_KRAL_ZVIRAT„Jsme básníci našeho umění. Ve světě, kde se propojuje tradice se současností a dokonalost s originalitou, vytváříme díla, která si svou krásou troufale říkají o vaši pozornost. Díla, která ilustrují naše osobní příběhy neobyčejnými barvami a letitou zkušeností s vytříbeným rukopisem řemesla. Řemesla, které přetváří žhavou sklovinu do křišťálové fantazie, poezie našeho života, který si dal za cíl přinášet vám radost a nevšední zážitky,“ řekl s přesvědčivostí sobě vlastní Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny Moser na nedávném setkání s novináři v Praze.

Pokusil se tak charakterizovat rysy současné produkce proslulé sklárny Moser a Design Moser 2015, kolekci více než čtyřiceti nových originálních kusů, která je společným dílem skupiny předních českých výtvarníků. Těmi jsou Libor Doležal, Kateřina Doušová, Jan Janecký, Vladimír Jelínek, Milan Knížák, Ingrid Račková, David Suchopárek (Studio IRDS), Jiří Šuhájek a on sám, Lukáš Jabůrek.

K nim patří dále brusičský mistr František Moudrý a tři rytečtí mistři Milan Holubek, Tomáš Lessera a Vladimír Skála. Doplňují je tři začínající skláři-designéři: Adéla Lakomá, Jakub Mendel, Šimon Vozka, vítězové soutěže Cena Ludwiga Mosera a mnozí další mistři skláři, brusiči a malíři sklárny.

Nápady, odvaha k experimentům, kontrasty oblých a ostrých hran a tvarů, využívání optických vlastností křišťálu a barevných kombinací, inspirace přírodou, ale i architektonickými objekty. Propojení řemeslných dovedností mistrů Moseru s invencí a osobitým rukopisem výtvarníků přinesl unikátní soubor děl, který posouvá design uměleckého skla opět o krok dopředu.

3295_Bridge_6_cóloursMonumentální ručně broušená a lepená váza MOST je symbolickým mostem nad propastí ukazující správnou cestu spojující dva břehy, dva odlišné světy. Výrazný kontrast mezi hlubokou stopou brusného kotouče a jemnou kombinací barevných tónů je hlavní charakteristika setu dvou váz a mísy STONES. Autorem děl MOST a STONES je Lukáš

Jabůrek.

Váza SIRAEL výtvarníka Vladimíra Jelínka nebo váza NYMPH z dílny Studia IRDS (Ingrid Račková, David Suchopárek) jsou taktéž uměleckými skvosty. V obou naleznete ladné křivky i živelnost, souhru dokonalého řemesla s čistotou průzračných barev, to vše je dokonale „namícháno“ podle fantazie autorů.

„Potkávání měkkých a ostrých, tedy tvrdých tvarů, se objevuje v mé práci již dlouho. Setkávání těchto antagonizmů mi připadá vzrušivé a znepokojující. Jsem přesvědčen, že předmět s takovýmto znepokojujícím designem vnáší do interiéru jemné napětí, které ho činí magickým. Magické interiéry nás mohou inspirovat k nekonvenčním činům. Konvence je v tomto světě příliš mnoho, a proto jemná vybočení jsou potřebná a krásná,“ uvedl Milan Knížák, autor váz SOFTHARD a STROM.

POEZIE znamená v představách autora vázy sklářského výtvarníka Vladimíra Jelínka propojení tvaru, perfektního brusu hravých čoček a obloučků na okrajích vázy s jedinečnými barevnými kombinacemi.

Dokonalá přesnost, jasná geometrie a zlatavá barva eldoru dominují váze TROPHY vytvořené podle návrhu výtvarníka Jiřího Šuhájka. Naopak jeho váza ADMIRAL zaujme oblými křivkami a dokonalým hladkým brusem.

Ostré ledové hrany dodávají váze DANAE a míse DANAA světlo, čistotu a jedinečnou optiku dokonale broušeného křišťálu. Podle vlastního návrhu tato díla vytvořil brusičský mistr sklárny Moser František Moudrý.

„Velkým tématem je pro mne vzájemné působení optických struktur, při jejichž prolínání vznikají efekty, které jsou pro mne fascinující. Broušené lineární struktury na mírně konvexních stěnách vázy vedou světlo i barvu, a protože mají na každé stěně jiný úhel, v průhledech se prolínají, násobí a vytvářejí stále se měnící formy,“ poznamenala Kateřina Doušová, autorka vázy a mísy INTERFERE.

Okouzlující rytiny minulosti ztvárněné dnes

Umělecká rytina našla svou inspiraci v romantické přírodě i dravém světě zvířat. Tvar elegantní vázy PÁV pochází ze zákresové knihy sklárny Moser kolem roku 1921. Precizní mistrovská rytina páva, jejímž autorem je rytecký mistr Tomáš Lesser, upoutá elegancí, romantikou a smyslem pro dekoraci v nejmenším detailu. Váza KRÁLOVSTVÍ OCEÁNU má záměrně zvolený tvar koule, který dokonale vystihuje atmosféru života rozmanitých druhů mořských ryb, jejichž živoucí rytiny Tomáš Lesser vytvořil.

Tvar vázy s rytinou mistra Milana Holubka PAPOUŠCI pochází ze zákresových knih sklárny Moser kolem roku 1900. Mistr Milan Holubek ztvárnil rytinu sedících papoušků a krásnou drapérii jejich peří s řemeslnou dokonalostí a detailem. Stejně tak mistrovsky je provedena jeho rytina lva na váze KRÁL ZVÍŘAT. Energicky ztvárněná drapérie hřívy, pohled lva a historický tvar vázy se zlatými ráfky dodávají dílu na jedinečnosti, vznešenosti a síle.

Váza v barevnosti topas vrstvený šedou – POHLED TYGRA – je mistrovská a patří ke jménu Vladimíra Skály. Precizně ztvárněný výraz tygra s nutnou dávkou exprese a zachycení okamžiku. Tvar vázy pochází ze zákresových knih sklárny Moser z let 1907–1909.

Umělecká malba probudila historii

Vedle rytiny je další mistrovskou dekorativní technikou Moseru umělecká malba. V roce 1879 získal Ludwig Moser rakousko-uherské privilegium „za zvláštní způsob výzdoby reliéfními emailovými barvami a zlatem, který vynalezl“. Díky tomu, že sklárna Moser uchovává dědictví „starých mistrů“ s velkou vážností, a díky touze současné generace rozvíjet um předků nás mohou těšit naprosto ojedinělá díla i ve 21. století. Autorem mistrovských ručních maleb je Jan Janecký, výtvarník – malíř skla. Monumentálním dílem je 94 cm vysoká, bohatě malovaná, váza CHRISTINE, která je věrnou kopií vázy sklárny Moser z roku 1880.

Unikátní 68 cm vysoká váza MENUET má kromě florálních ornamentů malovaných barevnými emaily a zlatem na přední straně ručně malovanou dvojici mladíka s dívkou v renezančním oděvu. Váza je přesnou replikou vázy sklárny Moser z roku 1885.

Elegantní opticky žebrovaná váza ROKAJ v jemném odstínu růžové má po celém plášti reliéfním zlatem malovaný dekor rokajů (abstraktní asymetrický ornament odvozený od tvaru mušle) a větévek s kvítky připomínající vzácné hedvábí. Váza je věrnou replikou výrobku sklárny Moser z roku 1890.

Milana Knížáka jsem se zeptala, jak nahlíží na poslání umění současnosti, zda je dokáží vnímat a rozumět mu, těšit se z něj široké skupiny lidí, anebo je to výsostní záležitost těch, kteří umění rozumí a k životu je bytostně potřebují. Odpověděl, že takto mapovat poslání umění dnes je ošemetné. Nevyznáváme totiž všichni stejné životní hodnoty, proto je umění spíše klubem pro úzké skupiny těch, kteří ho k životu potřebují, a tedy vyhledávají. Přemýšlím nad jeho slovy. Je o čem, jeho formulace myšlenky je hozenou rukavicí do diskuze v nadhledu.

s využitím tiskových materiálů připravila Eva Brixi