Milan Knížák: prostor, sklo, světlo, barvy a génius

3274_Clif kopieOpět jsme se mohli jako každým rokem na jaře seznámit s novinkami sklárny Moser vzešlými z projektu pod názvem Design Moser 2016 a jeho výtvarníci. Soubor novinek provokoval k obdivu, diskuzi, otázkám. Vystavené kousky v prodejní galerii Moser v hlavním městě Na Příkopě se staly magnetem pro mnoho obdivovatelů z řad umělců, sběratelů, zákazníků, obchodníků.

Kolekce více než čtyřiceti nových děl je společným dílem respektovaných výtvarníků: Bystro Design (Dagmar Pánková a Leoš Smejkal), Jan Čtvrtník, Kateřina Doušová, Daniel Eltner, Boda Horák, IRDS (Ingrid Račková a David Suchopárek), Lukáš Jabůrek, Jan Janecký, Milan Knížák, Jiří Šuhájek, a ryteckých mistrů Milana Holubka, Tomáše Lessera a Vladimíra Skály. Dále mladých sklářských designérů (vítězů soutěže Cena Ludwiga Mosera) Radka Brezara, Filipa Dobiáse, Daniely Chodilové a Michala Stehlíka. A také mnoha mistrů sklářů, brusičů a malířů sklárny Moser.

„Za náročnou prací sklářských mistrů, brusičů i rytců a sklářských výtvarníků nestojí jen nová krásná díla, ale i nové příběhy o touze bořit hranice, neobyčejné fantazii a dřině, jež se v každém díle odrážejí a dodávají mu vlastní vnitřní rozměr,“ sdělil na úvod prezentace novinářům v květnu v Praze Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny Moser.

Originální symbióza barev a tvarů stvořená představivostí sklářských výtvarníků vypovídala o neuvěřitelné erudici a snaze vyjádřit se po svém, a přesto moserovsky. Bylo nač se dívat, bylo po čem toužit.

Čtveřice váz Země, Oheň, Vzduch a Voda je holdem autora, Jiřího Šuhájka, čtyřem živlům dávajícím světu život, energii a krásu. Příroda romantická i divoká je inspirací pro vázy a mísy Carrara Lukáše Jabůrka, které upoutají originální kombinací křišťálu a mramoru, pro ledovo-žhavou barevnost váz Sopky z dílny Bystro Design nebo pro jemně pastelově zbarvenou vázu Clif Milana Knížáka. Přesnost a geometrie jsou výzvou pro vázu Tangram Jana Čtvtníka nebo křišťálové podnosy Rock Geometric Milana Knížáka. Ladné křivky, klid nebo živelnost se odrážejí ve váze Oko Studia IRDS i v kolekci váz Rio Daniela Eltnera.

Přinášíme fotografie děl Milana Knížáka. Uchvátila mne okamžitě, jsou prostě ojedinělá. Těší, nabízejí prostor k přemýšlení, jsou zásobárnou energie a potvrzením toho, jak moc umění a radost z něj potřebujeme. Slova nejsou potřeba, byla by příliš pozadu ve snaze hodnotit. Přesto si neodpustím: zejména podnos vystavěný s využitím zdobného prvku základních geometrických tvarů je, myslím, jedním z nejkrásnějších, které se kdy současným výtvarníkům pracujícím se sklem podařil. Nejsem uměleckým kritikem. Vím však, že nápad udělat zrovna takový podnos byl geniální.

s využitím tiskových materiálů Moser připravila Eva Brixi