Strážci výčepu ohlídají dobré pivo

Správně načepované pivo má říz a chuť jako v pivovaruČásti hospodských po celé ČR uniká podstatná část jejich byznysu. To kvůli tomu, že nepodávají čepované pivo v požadované kvalitě. Potvrdil to rozsáhlý průzkum mezi českými pivaři, bez ohledu na to, jakou značku preferují. Gambrinus i proto startuje neobvyklý způsob pomoci „svým“ hospodským pod názvem „Strážci výčepu“ a bere si tak za úkol přilákat pivaře zpět do hospod, a tím i zvýšit jejich obrat.

Průzkum ppm factum pro Gambrinus: Pivaři nešvary při čepování neodpouštějí

V České republice je ještě mnoho hospodských, kteří z různých důvodů nepodávají dobré pivo. Říká to reprezentativní průzkum napříč všemi pivními značkami, který pro Gambrinus připravila společnost ppm factum research. Vyplývá z něj, že lidé by více chodili do hospod, kdyby měli jistotu, že tam dostanou dobré pivo. Více než polovina lidí uvádí, že se v posledních 12 měsících osobně setkala se špatně načepovaným pivem a v podstatě každý druhý z nich (46 %) dokonce odpověděl, že je tato nepříjemná zkušenost přivedla k rozhodnutí najít si jinou hospodu. Nevalná práce s pivem v hospodě se navíc promítá i do výše spropitného. Více než dvě třetiny (68 %) z těch, kteří se s pivními nešvary setkali, nenechaly hospodskému žádné dýško.

Lahvové by pivaři vyměnili za čepované

Z průzkumu vyplynul další fakt: tři z deseti pivařů si myslí, že lidé by raději dali přednost návštěvě hospody před lahvovým pivem, ale jen za podmínky, že by všichni hospodští uměli pivo dobře čepovat. „Češi jsou národem pivařů a k naší pivní kultuře čepované pivo prostě patří. Kvůli špatně načepovanému pivu ale ztrácí čeští pivaři důvěru v hospodské a ti na tom jen tratí. Proto jsme se rozhodli naši dosavadní péči o hospody ještě více prohloubit. A tak nyní přicházíme s reálnou pomocí pro hospodské. Naším cílem je podpořit zlepšování kvality čepování a celkové péče o pivo. Chceme, aby naši hospodští slyšeli od pivařů, že mají skvělé pivo a že se k nim budou rádi vracet. Máme konkrétní zkušenosti, kdy díky zlepšení servírování a péče o pivo, stouply hospodám obraty i o čtvrtinu,“ říká Marek Dvořák, marketingový manažer značky Gambrinusu.

Skutečná pomoc, aby pivo bylo jako z pivovaru

V rámci projektu, který Gambrinus nazval „Strážci výčepu“ a v návaznosti na dlouhodobé a systematické zjišťování problémů jednotlivých hospod, navštíví v několika příštích měsících speciálně proškolení zástupci pivovaru zhruba dva tisíce restaurací a hospod. „Naši odborníci tak přijdou do hospody s konkrétním řešením problému. Někde pomohou například se správnou sanitací pivních trubek, jinde s používáním správného tlačného plynu nebo v našich školících centrech pomůžeme s proškolením obsluhy,“ říká Pavel Zítek, sládek Gambrinus.

Důležitým zdrojem informací, jak jsou na tom jednotlivé hospody s kvalitou, jsou samozřejmě i názory štamgastů, ke kterým pivovar přihlíží. Aby je měl všechny pohromadě, spouští na svém webu novou funkci hodnocení hospod, kde se Gambrinus čepuje. Pivovar bude názory průběžně zpracovávat a vyhodnocovat. „Bude to pro nás zpětná vazba a výzva zároveň. Smyslem je zapojit milovníky piva, protože právě jejich názor je nejdůležitější. Princip je jednoduchý: Ohodnoť hospodu, když dostane špatné hodnocení, my to tak nenecháme,“ říká Marek Dvořák.

Nejčastější nešvary? Podmírák a nízká pěna

Jak už bylo uvedeno, více než polovina lidí dostala v posledním roce špatně načepované pivo Z průzkumu ppm factum research také vyplývá, s jakými pivními nešvary se lidé setkávají nejčastěji. A výsledky jsou to více než zarážející. Dvě třetiny těchto pivařů (66 %) byly ošizeny podmírákem, dvě pětiny (38 %) dostaly na stůl pivo bez pěny nebo s nekonzistentní pěnou či pěnou plnou bublin a téměř polovině (43 %) z nich hospodští naservírovali pivo zvětralé. „Dalším zarážejícím faktem je, že jen osmi procent návštěvníků hospod a restaurací se někdy výčepní zeptal, jak chtějí pivo načepovat,“ konstatuje Pavel Zítek. Naráží tak na paradox, že právě v pivní velmoci, jakou Česká republika je, výčepní mnohdy ani nevědí, že existují hned čtyři styly čepování – hladinka, šnyt, mlíko a čochtan.  Každý z těchto stylů vyzdvihne chuť a říz daného piva jinak a milovníkovi piva přináší jiný zážitek.

Podle pivovarnických odborníků navíc existují i další chyby, které pivu ubližují a lidé si tak na něm nemohou pochutnat. Je to například čepování do suché zteplalé sklenice, čepování piva z výšky, odkapávání piva z pípy do sklenice a další, které zapříčiňují, že pivo v půllitru nemá říz, chutná zvětrale a jeho pěna je zvadlá nebo naopak moc pění.

Diskutovat o kvalitě piva je důležité

Gambrinus si moc dobře uvědomuje, že kvalita piva se řeší nejen v hospodách, ale v posledních letech také na internetu. Oslovil proto stand-up komika Karla Hynka z pořadu „Na stojáka“, aby byl tváří seriálu Strážci výčepu pro Stream.cz. V jednotlivých dílech vyráží Karel Hynek do hospod a s humorem, který je pro něj typický, komentuje realitu české pivní kultury. Díly Strážců výčepu na Stream.cz budou úzce propojeny s Facebookovou stránkou značky, kde bude projekt po dobu jeho aktivní části podporován. „Součástí bude i promo v online médiích, prostřednictvím kterých budeme podporovat naše nejlepší hospody, a budeme do nich pivaře zvát,“ uzavírá Marek Dvořák.

 

  • Gambrinus razí dlouhodobou strategii pro posílení návštěvnosti českých restaurací a hospod. Proto v jeho portfoliu figurují Gambrinus Nepasterizovaná 10, Gambrinus Nepasterizovaná 12 a Nefiltrovaný Gambrinus, které jsou k dostání pouze v čepované podobě a exkluzivně je tak ochutnají pouze spotřebitelé v restauracích a hospodách.
  • Tradiční portfolio pro maloobchod nabízí  výčepní pivo Gambrinus Originál 10, Gambrinus Plnou 12 a Gambrinus Dry s nižším obsahem cukru.
  • Díky používání tradičních českých pivovarských surovin a dodržování originálních varních postupů ve spojení s moderními technologiemi je Gambrinus hrdým nositelem chráněného zeměpisného označení České pivo.
  • S celkovým prodejem téměř 9,7 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2013 (včetně licenčních výrob v zahraničí) a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.