Výčepní piva jsou u českých pivařů stále nejoblíbenější kategorií. Pokud průměrný Čech vypije 143 litrů piva za rok, připadá na desítku téměř 68,5 litru. Výčepní piva přitom ve výstavu českých pivovarů tvoří méně než polovinu.
Se začínajícím létem startuje i období, kdy se u nás vypije nejvíce piva – nehledě na to, zda jde o stále populárnější piva ochucená, nealko piva oblíbená u cyklistů a sportovců nebo o stále nejoblíbenější desítky. V období od dubna do září se vypije až o třetinu více desítky oproti zbytku roku.
Podle informací Českého svazu pivovarů a sladoven tuzemské pivovary uvařily v roce 2016 celkem 20,5 milionu hektolitrů piva. Z toho téměř 48 % připadá na výčepní piva. Oblíbené desítky se tak u nás loni uvařilo téměř deset milionů hektolitrů.
Nejvíc výčepního piva v loňském roce vypili lidé v hospodách a restauracích v Praze a na Severní Moravě. Na celkové konzumaci desítky v oblasti gastronomie se Severní Morava podílela 19 % a Praha 18 % (zdroj Dataservis).
Málokdo ovšem ví, že desítka vařená klasickým dvourmutovým postupem, jak ji známe dnes, slaví letos 140. narozeniny. Pivo, které se stalo vzorem pro celou kategorii, uvařil ve Smíchovském pivovaru v roce 1877 sládek Michael Trnka.
„V dnešní době narůstá obliba ležáků, různých speciálů apod. a my jsme velice rádi, že značka Staropramen má v tomto ohledu svým příznivcům co nabídnout. Na druhou stranu nezapomínáme ani na desítku, která je, tak řečeno, neodmyslitelnou součástí naší DNA a v našem portfoliu má své nezastupitelné místo. Letos navíc slaví významné výročí a nás napadlo, nadělit jí staronový název i design. Milovníci čepovaného piva se pak v červenci mohou těšit na limitovanou várku Smíchova Nefiltrovaného,” říká o legendární smíchovské desítce Petra Chovancová, Senior Brand manažerka značky Staropramen.
Český pivař sáhne po desítce stále nejčastěji, ve spotřebě ji ale dohnaly ležáky
Výčepní pivo zůstává i nadále mezi Čechy nejoblíbenějším. Podle výzkumu GfK (Brand Health Tracking) uvádí až polovina tuzemských pivařů, že si desítku dají minimálně jednou týdně, zatímco u jedenáctky a dvanáctky je četnost nižší (alespoň jednou týdně si jedenáctku či dvanáctku podle průzkumu dopřeje zhruba 35 % českých pijáků piva).
Dřívější dominance výčepních piv na českém trhu přitom v posledních letech klesá a v současnosti je spotřeba desítek srovnatelná s ležáky. Zatímco ještě v roce 2007 zvolili čeští pivaři v 64 % případů výčepní pivo a pouze v 33 % ležáky, v loňském roce už na výčepní piva připadalo 47,9 % celkové spotřeby, na ležáky pak 46,7 %. Zbytek – lehce přes 5 % – připadá na různé pivní mixy, speciály a piva nealkoholická.