2017: nejlepší rok v historii hotelu Clarion Congress Hotel Prague

Clarion Congress Hotel Prague (CPI Hotels, a. s.) v pražských Vysočanech proslul příjemným prostředím, perfektními službami i výtečnou kuchyní. Je to místo, kam se návštěvníci, turisté, kongresoví hosté i účastníci nejrůznějších setkání rádi vracejí. Určitě i proto, že místo vyzařuje pozitivní energii, jak se populárně říká. Ředitel hotelu, Ing. Miroslav Bukva, je osobností, která věnuje rozvoji cestovního ruchu a špičkovému pohostinství většinu svého času. Týmový hráč, vynikající manažer, který má rád smysluplné nápady i jejich uvádění do života. Nemohla jsem se nezeptat:

Jaký byl rok 2017 pro váš hotel?

Letošek pro nás byl plný překvapení. V roce 2015, ve kterém náš hotel hostil organizátory i účastníky MS v ledním hokeji, jsme netušili, že v následujícím roce 2016 budou naše výsledky ještě lepší. Do roku 2017 jsme vstupovali s nemalými ambicemi, ale současně s vědomím, že zahájíme obtížnou rekonstrukci některých částí hotelu. Tím více nás překvapilo, jak výrazně jsme překonali rekordní výsledky roku 2016. Rok 2017 se pro nás stal nejlepším rokem v dosavadní historii hotelu. Příjemně nás také překvapila ochota majitelů vrátit značnou část financí do další obnovy a rozvoje hotelu. Je to velmi rozumná investice do naší budoucnosti.

Předvánoční čas bývá plný nostalgie a bilancování. Nač budete hodně vzpomínat právě vy osobně?

Upřímně řečeno, na nějaké dlouhé rozjímání nemám moc času. Do roku desátého výročí od otevření hotelu připravujeme mnoho zlepšení. Snad tedy jen konstatování, že před deseti lety to byl úplně jiný hotel. Technologický rozvoj posledních let je u nás hodně vidět a já tomu hodně fandím.

Přinesl vám letošek nějakou novou zkušenost?

Asi každý si ve svém životě ověřil platnost Murphyho zákonů. Pokud se věci mohou pokazit, vždy se pokazí v tu nejnevhodnější chvíli. I u nás tento zákon funguje. Možná pamatujete vichřici koncem října, která v celé republice způsobila velké škody. Ani my jsme se neubránili problémům. Ty se dle zákona schválnosti hromadí současně tak, že nepomohou ani záložní systémy a různé pojistky. Prostě najednou nejde elektřina, nejede výtah, přestane téct voda atd. Určitě to není příjemné. Samozřejmě je vždy mnoho hostů, kteří často účelově nadávají, aby si vymohli nějakou slevu. O to více nás potěší, když se mezi nimi našlo pár takových, kteří nám poděkovali a pochválili personál hotelu za mimořádné nasazení v krizové situaci. Pro mne to sice není úplně nová zkušenost, již v minulosti jsem se s obdobně slušnými hosty setkal, ale přesto bych chtěl vyjádřit úctu a obdiv lidem, kteří se nesnaží zneužít situace. Jsou normální a chápou, že žádný hoteliér si neobjednává vichřici nebo nevypíná vodu hostům jen tak pro zábavu.

Hotel prochází rekonstrukcí interiérů. Co všechno se už změnilo a co se odehraje v roce 2018?

V březnu uplyne deset let od otevření nejen našeho hotelu, ale celého areálu Fénix. Majitelé hodlají obnovit celý komplex a my chceme působit čistě a svěže. Část prací již proběhla letos. Na určitě atraktivnějším místě přímo u zastávky autobusů se vybudoval nový vchod do nákupního centra. Kromě řady nových obchodů se chystá obnova chodeb i toalet. V hotelu jsme již toalety rekonstruovali a v roce 2018 chystáme obnovu restaurací a hotelové haly. V plánu jsou i další kroky, ale nechci tolik předbíhat.

Kongresová turistika je významným fenoménem obratu a zisku. Jakým dílem se podílí na vašich výsledcích? Kolik kongresů, konferencí a podobných akcí se letos v Clarionu odehrálo?

Přesné počty vám neřeknu, jsou to stovky akcí ročně. Stravovací provoz, ke kterému řadíme i kongresové prostory, se v běžném hotelu podílí na celkových tržbách zhruba 10–30 %. Díky kongresům je u nás tento podíl celých 50 %. Samozřejmě musím současně podotknout, že náklady na poskytování kongresových služeb jsou také vysoké. Rozhodně ale jsou kongresy nejvýznamnější službou, kterou kromě ubytování poskytujeme. A řada významných akcí, které u nás probíhaly, nás současně propaguje a zviditelňuje v záplavě pražských hotelů.

Říká se, že hotelová kuchyně je předpokladem spokojenosti klienta, jak se v hotelu vaří, takovou pověst získá. U vás hostům chutná. Co nového jste letos zařadili do jídelníčku? A může být ředitel hotelu autorem receptury? Vaříte či pečete nějakou specialitku podle vašeho nápadu a kulinářských zkušeností?

V jedné staré detektivce dědicové urputně zápasili, kdo získá recept na výborné preclíky, které jejich prarodiče velmi úspěšně komerčně prodávali. Po mnoha útrapách se konečně jednomu z dědiců podařilo získat obálku s tímto tajným receptem. Místo receptu ale přečetl pouze větu: Nikdy nešvindluj a vždy poctivě používej ty nejkvalitnější suroviny. To je přesně moje stanovisko. Láska totiž prochází žaludkem! A aby nás hosté měli rádi, nesmíme je odbýt a nesmíme je podvádět nízkou kvalitou surovin. Oni to vždy brzy poznají. Určitě nešvindlujeme a mám za to, že hostům u nás chutná.

Pokud ale mohu zmínit něco konkrétního, rád bych zmínil naše včely. Moje asistentka Zdeňka a její manžel Vladimír (náš šéftechnik) jsou nadšení včelaři. Nadchli i mne, a tak máme na střeše hotelu již druhým rokem krásná a silná včelstva, která produkují opravdu kvalitní med. Nedaleko hotelu je totiž hodně zeleně a včelkám se tu daří. Med je opravdu úžasná záležitost. Chceme tuto bohulibou činnost částečně promítnout i do své nabídky.

otázky připravila Eva Brixi