Lidé vyhledávají novější automobily s vyšší výbavou

Zájemci o koupi ojetých vozidel měli v roce 2017 možnost v České republice vybírat z celkově 1 073 000 vozů za průměrnou cenu 204 547 Kč. Průměrný nájezd činil 147 812 km, stáří pak kleslo na 9,4 let. Díky stále se lepšící ekonomické situaci si lidé v České republice mohou dovolit nákup mladších vozů s nižším nájezdem kilometrů, širší výbavou a větším množstvím bezpečnostních prvků. Vyplynulo to z kontinuálního sledování trhu v letech 2015–2017, které provedla společnost AAA AUTO.
Zatím, co v roce 2015 činil průměrný věk ojetých vozů v ČR rovných 10 let a loni 10,4, v letošním roce se hodnota usadila na čísle 9,4. „Přestože na českých silnicích jezdí stále velké množství automobilů na hranici životnosti, roste poptávka po méně ojetých automobilech, což se odráží i na celkové nabídce na našem trhu. Z tohoto důvodu také neustále rozšiřujeme nabídku zánovních automobilů prodávaných pod značkou Mototechna. Nabídka je aktuálně více než 1200 automobilů,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. Za poslední rok tak vozy inzerované na českém trhu omládly o celý rok. Aktuální stáří je o 1,3 roku pod evropským průměrem, který v současnosti činí podle studie ACEA 10,7 let.
Stejně jako v případě stáří vozů, klesl i průměrný počet najetých kilometrů. V roce 2016 představoval průměrný nájezd hodnotu 157 177 kilometrů, pro letošek se zastavil na čísle 154 423 kilometrů, což je v meziročním srovnání pokles o 2 754 km.
K výraznému nárůstu nákupu mladších vozů s nižším počtem najetých kilometrů tradičně přispěl i poslední měsíc letošního roku. Příčinou jsou oblíbené slevy obchodníků s ojetinami před koncem roku, které se obvykle přelévají i do ledna následujícího roku, přičemž letošek není výjimkou. „Již několik let v AAA AUTO pořádáme akci Black Friday, v rámci níž prodáváme vozy se slevou až několik desítek tisíc korun. Již první den jsme letos tak vyrovnali loňské prodeje a aspirujeme na nejlepší počet prodaných vozů za posledních deset let “ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Počet automobilů, ze kterých si mohli zájemci v letošním roce vybírat, činil ke 12. prosinci celkem 1 073 000 aut. „Očekáváme, že konečné číslo mírně převýší loňský výsledek, a to zejména proto, že mnoho zákazníků bude chtít koupit zánovní nebo ojeté auto jako dárek k Vánocům pro své blízké, což v případě nových vozů a dlouhé čekací době již není možné,“ vysvětluje Topolová. Nejvíce ojetých vozů tradičně nabídlo hlavní město. V Praze bylo k dispozici celkem 280 160 vozů. Naopak nejméně vozů nabídl v průběhu roku Karlovarský kraj, a to 23 851.

Průměrná cena nabízených ojetých vozů v roce 2015 činila 180 194 Kč, o rok později 192 354 Kč a v letošním roce 204 547 Kč. Meziročně se tak jedná o nárůst přibližně 12 000 Kč. Za poslední tři roky tedy dochází k lineárnímu zdražování ojetých vozů pouze v rámci inflace. V letošním roce
se zdražování dokonce lehce zpomalilo. Zatím co mezi lety 2015 a 2016 došlo v meziročním srovnání ke zdražení o 6,7 %, v porovnání s loňským rokem stouply ceny ojetých vozů pouze o 6,3 %. Mezi nejvíce inzerované značky v uplynulém roce patřila tradičně tuzemská Škoda, následovaná VW a Fordem.

V pomyslném žebříčku TOP 10 modelů zůstává již tři roky beze změny pořadí na prvních 4 místech. Jasně dominuje Škoda Octavia v těsném závěsu s menší Škodou Fábií. Třetí a čtvrté místo patří Volkswagenům Passat a Golf. Podruhé za sebou si o jednu příčku polepšila Škoda Superb, která letos obsadila pátou příčku. K rostoucí popularitě přispěla především třetí generace mladoboleslavské vlajkové lodi, která byla představena v únoru 2015 na Autosalonu v Ženevě. Šesté a sedmé místo letos obsadila tovární značka Ford s modely Focus a Mondeo. Na deváté místo se probojoval třetí zástupce vozů Volkswagen, a to s modelem Touran. Desítku uzavírá Renault Megane.

Nabídku ojetých vozů kontinuálně mapuje 30 analytiků výkupního oddělení AAA AUTO, kteří denně aktualizují zejména cenovou mapu ojetin v celém regionu střední Evropy. Sledují inzeráty na autoserverech, v tištěných médiích i webové nabídky autobazarů. AAA AUTO také prostřednictvím call centra, emailu a kontaktních formulářů analyzuje měsíčně až 15 tisíc přímých nabídek vozů, z nichž přibližně 5 tisíc nakonec vykoupí.

(tz)