Kamenné a online obchody stírají hranice

Rudolf Krčmář

Internet je tu pro každého. A není nikdo, kdo by ho mohl ignorovat. Platí to rovněž pro malé podnikání. Povídali jsme si o tom s Rudolfem Krčmářem ze společnosti ECOMMERCZ, která umožňuje i živnostníkům a řemeslníkům plně využít výhod online prostředí.


Jak se v posledních letech rozšířil internetový obchod?

Češi na internetu utratili loni 115 miliard korun. Online prodej roste o 18 % ročně, což vytváří velké lákadlo pro firmy, které jej dosud nezkusily. Obecně považuji za velký úspěch, že se stírá rozdíl mezi online a kamenným světem. Kamenné pobočky budují internetový svět a online retaileři provozují kamenné výdejny a pobočky. Hlavním vítězem se stal spotřebitel. To je důvod, proč jsme letos koupili platformu shopero.cz. Chceme dát firmám příležitost, jak levně nabídnout své produkty online.

Kdo nejvíc využívá e-commerce, pro koho je převážně určen?

Doby, kdy byla e-commerce sféra doménou spotřebního zboží, patří do minulosti. Přestavte si třeba B2B firmu prodávající součástky na objednávku. I ta může využít e-commerce k usnadnění celého procesu objednávání. A pak je otázka: co vlastně rozumíme pod tímto pojmem.Dnes už například devět z deseti nákupů auta začíná na internetu. Současný online svět se vyvíjí neskutečně dynamicky. A lidé se chovají jinak při vyhledávání na smartphonech a jinak, když jsou u svého počítače nebo tabletu.V současné době je nutné poskytnout případným zákazníkům co nejvíce podstatných údajů, a to nejen o výrobku samotném, ale také o ceně či termínu dodání. Webová prezentace musí obsahovat širokou škálu konkrétních informací, aby zodpověděla maximum dotazů uživatele. Zároveň musí mít co nejjednodušší způsob kontaktu s prodejcem, ideálně ve formě kontaktního formuláře nebo live chatu. Pokud to chybí, zákazník odchází na konkurenční stránky.

A co drobní podnikatelé, živnostníci a řemeslníci? Mohou i oni efektivněji využívat internet ke své prezentaci a nabídce svých produktů?

Internet se hodí pro jakoukoliv firmu, která chce být viděna. V první řadě bych svěřil webové prezentace profesionálům, kteří na základě kvalitních textů zajistí, aby se obsah dostal ke správné cílové skupině. Vytipují efektivní klíčová slova, zabezpečí web po technické stránce. Odborníci také pracují s daty a statistikami, na jejichž základě je možné web dále optimalizovat. Podle našich zkušeností téměř nikdo z oblasti malých a středních podniků nemá čas se webem pravidelně zabývat, analyzovat ho, a následovat tak aktuální trendy. Existuje malá šance, že postaví nejen hezký, ale hlavně funkční web, a ještě menší šance, že web se mu podaří dlouhodobě udržet v dobré kvalitě. Vidíme velký potenciál ve sdílených řešeních, kdy si klient koupí platformu, firma mu dodá web na klíč a pak se stará o kvalitu webu průběžně.

Stále víc se mluví o digitální ekonomice. Kam se bude dál rozvíjet a jaký potenciál může malému podnikání přinést?

Já bych se spíš zeptal, jak velké riziko je pro malé podnikatele digitální ekonomice vzdorovat. Vždyť všechny aplikace, tooly a podobně, umožňují malým podnikatelům si sáhnout na nástroje, které byly dříve jen výsadou velkých společností, které měly peníze na to je vyvíjet. Teď si je každý koupí za zlomek ceny a díky své šikovnosti může uspět i proti obrům v oboru. Digitální ekonomika je již plně rozvinutá a neustále se zlepšuje. A chcete-li vědět, co nás čeká příště, pak to bude AI, tedy nástup umělé inteligence.

Co nejvíc e-commerce brání?

Nedostatek lidí v oboru a neustále se zvyšující poptávka po nich, což má za výsledek rapidní zvyšovaní cen těchto expertů i agentur. Proto jsme založili ECOMMERCZ. Hledáme způsoby, jak některé procesy standardizovat a najít cestu, jak nabízet kvalitní služby koncovým zákazníkům za co nejnižší cenu. Díky tomu pak může být více firem součástí české e-commerce. V ECOMMERCZ věříme, že v budoucnu kvalitní platforma bude takovou samozřejmostí jako ve firmách Word či Excel, o přízeň zákazníka budou firmy bojovat prostřednictvím kvalitních produktů a služeb.

připravil Pavel Kačer

 

 

 

FT_04/18_20

inzerce