Tah na branku mi prostě zůstal…

Petr Paksi

…říká jeden z nominovaných v letošní soutěži Marketér roku 2017, Bc. Petr Paksi, MBA, obchodní ředitel J.A.P., spol. s r.o., českého výrobce designových dveřních kompletů a dalších stavebních a interiérových prvků. Moje otázky patřily právě jemu:
Jste rozený obchodník, který má v malíčku principy marketingu a dar komunikace. Umíte nabídnout to, co potřebujete. Dokážete přesvědčit o tom, že má firma bezkonkurenční produkty. Kde jste získal základy?

Bez jakéhokoli chlubení – jde o roky zkušeností. Na pozici obchodního ředitele působím v podstatě celou svou profesní dráhu, byť v různých odvětvích. Firma, ve které jsem pracoval před J.A.P., se zabývala rychloobrátkovým zbožím, kde byla opravdu bezpodmínečně nutná rychlá reakce v rámci obchodního trhu. Tuto cennou zkušenost jsem si přenesl i do svého současného působiště v J.A.P. Zdravá dravost mi zůstala navzdory tomu, že zde už není potřeba extrémně rychle reagovat na poptávku trhu. Druhým aspektem možná bude fakt, že jsem v mládí hrával aktivně hokej. A jak říkají mí kolegové – tah na branku mi prostě pořád zůstal.

Nabízíte výrobky s vysokou přidanou hodnotou, ať jsou to designové dveře na míru, zábradlí do interiérů pojaté nejen ergonomicky, ale také s dávkou elegance a neobvyklosti, vždy jde o osobitost a vytříbený vkus. Nezasvěcenému by se mohlo zdát, že bude obtížné takové kousky prodat, nejsou totiž nejlevnější. Přesto máte tolik zakázek, že je někdy skoro nemožné je zvládnout. Čím to?

Na první pohled se může zdát, že naše firma J.A.P. má hodně širokou, mnohdy nesourodou nabídku produktů – schodiště, stavební pouzdra, designové dveřní komplety, celoskleněné prvky. Nicméně veškeré naše produkty připravujeme tak, aby v konečném důsledku vzájemně v interiéru ladily. Naše sklo tedy můžete najít nejen v celoskleněných příčkách, ale také na ploše dveří MASTER nebo na zábradelní výplni. Řídíme se heslem „Vše pro komfortní bydlení“. Svým zákazníkům dáváme možnost zařídit si hezké a komfortní bydlení, ve kterém se budou cítit příjemně. Na tom stavíme svůj úspěch. Ačkoliv nejsou naše výrobky nejlevnější, je o ně velký zájem. A to nám potvrzuje, že to, co děláme, děláme dobře.

Jakou roli hraje ve vašem úspěchu právě marketing?

Klíčovou! Nikdy jsme nestavěli svůj marketing na slevách a slevových akcích. Naopak. Náš marketing stojí hlavně na inovacích a tvorbě nových segmentů českého trhu díky hledání a produkování nových výrobků, které budou pro zákazníky atraktivní. S tímto aktivním marketingem jsme nepřestali ani v době krize, kdy se stavebnictví příliš nedařilo. A vyplatilo se! Po překlenutí krize jsme díky tomu vystoupali na špičku výrobců dveřních systémů.

Ostatně loni jste se pěkně umístil v soutěži Marketér roku. Co vám toto klání naznačilo, v čem vás inspirovalo?

Při vyhlašování výsledků loňského Marketéra roku jsem se přesvědčil o tom, že český marketing se snaží mít opravdu vysokou, nebojím se říct, světovou úroveň. Vnímal jsem aktivity svých úspěšnějších kolegů a inspiroval se ve své praxi jejich kroky, které v českém prostředí fungují.

Letos jste se rozhodl rovněž zúčastnit. Proč?

S trochou nadsázky – už nechci být delfínem! Chci být marketérskou „velrybou“! A teď vážně – rád bych samozřejmě postoupil zase o stupínek výše. V mojí letošní nominaci jsme se zaměřili na prezentaci marketingové komunikace vůči nelehké skupině odborníků – architektů a designérů. A jsem opravdu zvědavý, jestli tyto aktivity a praktické úspěchy porotu zaujmou a ona je dokáže ocenit i na úrovni hlavní soutěže Marketéra roku. Lepší umístění v soutěži pro mě bude ukazatelem, že jdeme tím správným směrem.

Byl to právě váš marketing, který dal příležitost mladým designérům ukázat, co umí. Výsledkem byly třeba lampičky z odřezků, netradiční pojetí, atraktivní řešení. Proč jste šli touto cestou?

To je jednoduché! Mladý design je cesta, která vždy vede směrem kupředu. Mladí designéři nejsou omezeni takzvanou profesní slepotou. Nic jim nesvazuje tzv. křídla a oni mohou tvořit. Z toho důvodu dokážou materiály, které my běžně zpracováváme, použít v úplně novém netradičním řešení, která by nás „profesně ostřílené“ nikdy nemohla napadnout.

Je lepší sázet spíš na nápady, hrát si a provokovat, zkoušet, zda to či ono vyjde, nebo vycházet ze zkušeností, znalostí a osvědčených principů a stát rovnýma nohama
na zemi?

Jedno bez druhého určitě nejde. Z pohledu marketingu je důležité hledat nové směry, objevovat nové příležitosti a zkoušet všechny možné i nemožné cesty. Ono totiž hrát si, provokovat a zkoušet slepé cesty, a přitom vycházet ze zkušeností a znalostí, vždy nakonec vede k novým zkušenostem, novým znalostem, a i k novým možnostem a produktům.

Marketing je často o radosti, emocích, vtipu, nadhledu. Ne každý však tuší, kolik je za zdařilým výsledkem firmy práce a jak složité je trefit se do ochoty zákazníka vnímat…

S tím mohu jenom souhlasit. Neustále musíte chodit s otevřenýma očima, vnímat potřeby trhu i zákazníka a vhodně na to reagovat svým sortimentem a zpracováním jednotlivých produktů. Zakládáme si na tom, aby naše výrobky v interiéru opravdu sloužily jejich uživatelům a aby jim byly ku prospěchu. Marketing není jenom o analýzách a výzkumech trhu. Já osobně spíše preferuji osobní setkání s odborníky a svými zákazníky. Jsem tak schopen vnímat lépe jejich požadavky na produkty, vyslechnout jejich připomínky a přímo hledat řešení.

O čem tedy je marketingová strategie firmy J.A.P. a co všechno se vám díky šikovnému marketingu v uplynulých letech povedlo?

Firmu J.A.P. tvoří více než 200 mých kolegů, kteří mají jednoznačně zásluhu na tom, kde se dnes s firmou nacházíme. Z původní jednostranně zaměřené výroby na stavební pouzdra a schodiště jsme se stali firmou, která se pyšní širokým sortimentem produktů zahrnující interiérové sklo, designové dveřní komplety se skrytými zárubněmi, schodiště na míru dle požadavků zákazníků i celoskleněné stěny. Byť jsme ryze česká firma s českými výrobními pracovníky a s českou poctivou kvalitou, v designu snadno dokážeme konkurovat předním zahraničním firmám z Itálie a Německa. Důkazem je, že naše výrobky vyvážíme do 45 zemí světa. Osobně považuji za úspěch to, že firma J.A.P. je známá od stavebnin, kde prodáváme ty standardní produkty, až po významné architekty, kteří nás vnímají jako solidního stavebního dodavatele s designovými produkty a rádi si nás vybírají v konkurenci před evropskými firmami. Jsem rád, že mám kolem sebe skvělý tým lidí, kteří tu pomyslnou káru táhnou se mnou a pomáhají mi moje vize dotahovat po výrobní, projektové i obchodní stránce až do konce.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi