Pojišťovacích produktů na českém trhu přibývá. Lidská činnost se specializuje, vyvstávají zcela nové příležitosti seberealizace, trávení volného času, mění se rizika, jež provázejí podnikání, cestování či sportovní aktivity, péči o majetek, zdraví. Co všechno je potřeba brát v úvahu při konstrukci nového pojištění, o tom jsem hovořila s Ing. Josefem Moravcem, ředitelem odboru tvorby pojistných produktů Hasičské vzájemné pojišťovny a.s.:
Než vznikne nový pojistný produkt, asi to chvíli trvá. Jak dlouho? Od nápadu až po jeho uvedení na trh?
Samozřejmě záleží na tom, o jaký produkt jde, ale v principu je doba od prvotního nápadu k uvedení na trh poměrně krátká. Je to dáno především velmi efektivní komunikací uvnitř naší firmy. To, na čem se jinde podílí třeba 20 lidí, u nás musíme zvládnout s podstatně menším, ale o to „pracovitějším“ týmem. Dalším faktorem jsou klienti. Pokud identifikujete pojistnou potřebu klienta, klient nerad čeká. No a v neposlední řadě je to konkurence. Ta, jak se říká, nikdy nespí, a z mé dlouholeté zkušenosti v pojišťovnictví vím, že se klidně stane, že chcete uvést na trh novinku a ejhle, týden před vámi s obdobným produktem vyrukuje někdo jiný. Výhodou pro pojišťovnu naší velikosti také je, že jsou pro nás zajímavé i menší segmenty trhu, o které ostatní nejeví příliš zájem.
Na základě, jakých principů se takové pojištění, třeba majetku, připravuje? Co všechno musíte posuzovat, brát v úvahu?
Tak především musí jít o pojistnou potřebu cílové skupiny klientů. Dále do hry vstupují pojistně matematické analýzy a kalkulace – pojištění musí pojistně matematicky „fungovat“, tedy vytvářet dostatečné prostředky pro svůj provoz, a především pro krytí pojistných událostí. Jsme podnikatelský subjekt a naši akcionáři právem očekávají zisk z naší podnikatelské činnosti. Hlavně je třeba analyzovat distribuční cesty, jejichž prostřednictvím bude produkt nabízen klientům. Nikoliv usmažený řízek, ale prodaný řízek je business.
Kde získáváte náměty? Vzejdou zpravidla z vašeho týmu, nebo se o ně zasluhují i klienti?
Kdekoli. Klienti mají nové potřeby, z poslední doby můžeme například zmínit pojištění kybernetických rizik. Dále jsou to zprostředkovatelé, kteří mnohdy na produktu i spolupracují, protože velmi intenzivně vnímají pojistné potřeby klientů a přicházejí s nimi nejčastěji do kontaktu. Nové podněty vyplývají i z legislativy, jako tomu bylo, když například vstoupil v platnost Nový občanský zákoník a bylo třeba mu přizpůsobit pojistné produkty. Dále je nezbytná reakce a vývoj produktů lídrů na trhu v daném pojistném odvětví.
Můžeme se těšit na nějakou novinku i v příštím roce?
Určitě budeme v příštím roce inovovat majetkové pojištění občanů, a to jak v rozsahu krytí, tak i ve formě sjednání, aby uzavření smlouvy nadbytečně nezatěžovalo jak obchodníky, tak především klienty. Dále připravujeme uvedení jednoho zcela nového produktu, ale zatím z taktických důvodů neprozradím, oč přesně půjde, abychom i zde byli schopni oslovit zájemce na základě jejich aktuálních potřeb, které se stále s postupem času vyvíjí.
Kolik pojistných produktů z vašeho portfolia mohou využít firmy, kolik jednotlivci?
Na tuto otázku bych odpověděl tak, že produkty HVP plně pokrývají pojistnou potřebu majetkového pojištění jak občanů, tak i organizací a firem. HVP nepojišťuje pouze podnikatele, ale i samosprávné celky, charitativní a sociální organizace, církevní majetek a podobně. Je schopna plně vyhovět a přizpůsobit se všem potřebám klientů.
Možná by si určitou pozornost zasloužily i jednotlivé obory, například pekaři, strojaři, grafická studia, hoteliéři, studnaři nebo kominíci. Jaký na to máte názor?
Ano, to určitě. V našem portfoliu, jak už náš název napovídá, je Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska. Dále pak například Společenstvo kominíků ČR, Český rybářský svaz, Sdružení strojvůdců a řada dalších profesních i odborových organizací. Většinou jde o dlouhodobou rámcovou spolupráci. To je ta výhoda. Ta nevýhoda zase spočívá v tom, že konkrétní individuální pojištění podnikatelských aktivit jednotlivých subjektů ve sdruženích, svazech a spolcích se na rámcové smlouvy neváže, a tedy získávání pojištění je stejně náročné jako u klientů neorganizovaných v takto spolupracujících organizacích, svazech a podobně.
Jako příklad vámi zmíněné „oborové cesty“, po níž cílevědomě jdeme, je naše několikaletá partnerská účast v soutěži Česká chuťovka, kde se HVP snaží jako ryze česká společnost dostat do povědomí, a posléze i do obchodního vztahu s úspěšnými subjekty, které podnikají v oblasti potravinářství.
otázky připravila Eva Brixi