Hyundai N: Nestavíme jen auta, vytváříme zážitky

Ať jste kdekoliv a míříte kamkoliv, jedině opravdové zážitky vám zvednou hladinu adrenalinu v krvi. Prožijte je naplno. Jsme jiní, než co jste doposud zažili. Jsme zde, abychom nastavili nová pravidla v této kategorii pro ty, kdo milují vůni benzinu, výkon motoru a rychlost. Hyundai N.

Dna inspirována motorsportem

Divize Hyundai N přenáší emoce a technologie světa závodních vozů na běžné silnice a zpřístupňuje je různou formou běžným řidičům. Pro automobily Hyundai N je typické

jejich nadšení z jízdy v zatáčkách, kde zaujmou vyvážeností. Zásluhou pokrokových technologií pomáhají zlepšovat řidičské schopnosti – k dispozici jsou specificky naladěné podvozky, přímé řízení nebo třeba aktivní diferenciál. Vozy Hyundai N přitom ale nejsou jednoúčelovými okruhovými stroji. Jsou navrženy také pro cestování na otevřených silnicích nebo pro cesty za povinnostmi a zábavou každého dne. Propracovaný systém volby jízdních režimů zajistí, že modely N se přizpůsobí každé situaci a každé náladě řidiče. Robustní technika prověřená v extrémních teplotách a lokacích celého světa umožní dlouhodobé používání na závodních okruzích bez toho, aby bylo potřeba vůz jakkoliv speciálně upravovat. Právě pro daný účel jsou navržené také pneumatiky ověřených výrobců. Launch Control, stopky, měřič příčného a podélného zrychlení, stejně jako ukazatel řazení či automatické meziplyny zajistí zábavu na každém typu okruhu.

N jako Namyang, Nürburgring nebo Nošovice

Každý N model je navržen a vyvinut inženýry ve výzkumném a vývojovém centru Hyundai Motor v Namyangu. Rozsáhlý testovací program a ladění následně probíhají na německém okruhu Nürburgring, v jehož těsné blízkosti má sportovní divize Hyundai své vlastní vývojové centrum (viz foto). Výroba všech modelů Hyundai N a Hyundai N Line probíhá v České republice, v továrně v Nošovicích.

Sériová produkce modelů N v Nošovicích

HYUNDAI i30 N a HYUNDAI i30 Fastback N

hyundai i30 fastback n line 20Hatchback i30 N zdaleka není jen „obyčejnou“ i30 osazenou ostrým motorem, vůz totiž prošel důkladnými úpravami s ohledem na zajištění náležitých jízdních vlastností a výkonů. Hyundai i30 N se okamžitě stal jedním z nejlepších automobilů kategorie „hot-hatch“ vůbec – časopisem Autocar byl například označen jako „The Game Changer“, tedy vůz, který boří zažité konvence a stanovuje nová měřítka. Obchodní úspěch na sebe nenechal dlouho čekat: jen loni se prodalo více než 11 000 těchto vozů a původní výrobní plán musel být kvůli vysoké poptávce více než ztrojnásoben.

Co se modifikací týče, na přední nápravě modelu i30 N stojí za zmínku kromě jiné geometrie hlavně tužší silentbloky, hliníkové těhlice a o 9 % strmější převod řízení. Vzadu jsou větší náboje kol a celek je zesílen příčkou pod středovým tunelem a trojúhelníkovými výztuhami v přední části karoserie. Standardem jsou adaptivní tlumiče, provedení Performance je pak kromě aktivního diferenciálu bohatší ještě třeba o příčnou výztuhu v zavazadlovém prostoru, větší 19“ kola, výkonnější brzdy nebo elektromagneticky ovládanou klapku ve výfuku. Žádné umělé zvuky do reproduktorů, v Hyundai i30 N působí vše naprosto autenticky a řidiče doslova svádí k výletu na závodní okruh nebo zatáčkovitou okresní silnici.

Pro pohon modelů Hyundai i30 N je použit zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 k) a točivým momentem až 353 N.m v rozpětí 1450 až 4000 min-1, jenž může krátkodobě vystoupat až na 378 N.m. Provedení Performance má točivý moment stejný, ovšem maximální výkon o 18 kW (25 k) vyšší. Celkem tedy poskytuje 202 kW (275 k). Hyundai i30 N z 0 na 100 km/h zrychlí již za 6,1 s a spolehlivě dosáhne rychlosti elektronicky krocené na 250 km/h! Hlavní doménou těchto vozů je ale i přes jejich dynamiku poskytování maximální úrovně potěšení z jízdy.

Hyundai N Line

hyundai i30 fastback n line 7Modely N Line spojují designové prvky verzí N s bohatou výbavou, příkladnou hospodárností a komfortem standardních modelů. Specifické sportovně zaměřené prvky modelů N Line jsou zřejmé jak na exteriéru, tak uvnitř těchto vozů. Modely N Line jsou na českém trhu k dispozici v modelových řadách i30, i30 Fastback a Tucson.

Koncept N Option

Pro výkonné N modely budou během roku 2019 připraveny prvky N Option z programu továrního „tuningu“ zaměřeného na posílení sportovních vlastností. Vybírat lze z ucelené nabídky a jednotlivé položky bude možné pořizovat samostatně podle vlastního uvážení a zamýšleného způsobu používání. Jejich silnou stránkou je homologace, stejně jako jejich vzájemné sladění a absolvování intenzivního testování.

Systém Launch Control nejen pro závodní speciály

Několikaleté zkušenosti ve světě rallye umožnily Hyundai představit veřejnosti vysokovýkonný model i30 Fastback N. Vůz, který měl premiéru na autosalónu v Paříži 2018, je inspirovaný úspěchy značky ve světě motorsportu. Již před uvedením na trh dosáhl vůz světového rekordu při cestě z Říma do Paříže (dánská města Rome a Paris), když vůz pilotovali jezdci týmu Hyundai Motorsport Thierry Neuville a Gabriele Tarquini. Druhý jmenovaný dokončil celou cestu v čase 8:18:49 minut.
Pokud řidič i30 Fastback N zvolí jízdní režim označený N, má možnost nastavit si podvozek, zapnout automatické vyrovnávání otáček, přizpůsobit tvrdost řízení, a dokonce i zvuk výfuku, a to až při rychlostech do 250 km/h.

Launch Control i30 N usměrňuje točivý moment motoru při rozjezdu. Funkci lze efektivně využívat při vypnutém elektronickém řízení stability. Její princip umožňuje mimořádně ostrý start, pokud řidič při zařazené první rychlosti uvolní spojku během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu. Systém řídí vozidlo tak, aby se zmírnilo protáčení kol nebo riziko smyku při razantním zrychlení a umožnilo řidiči vyrazit, jako by bylo na startu závodu.
Nový model i30 Fastback N je druhým vysoce výkonným modelem Hyundai v evropské řadě N. Pro doplnění efektu supersportu obsahuje i30 Fastback N také systém s variabilními výfukovými klapkami, které umožňují řidiči zvolit různé styly zvuku výfuku v závislosti na režimu pohonu. V režimu N to znamená typické exploze spalin jako u plnokrevného rallye speciálu.

(tz)