Kvalita je podstatná nitka života

Ing. Pavel Mikoška

Osobnost, která se bezesporu zapsala do moderních dějin kvality v českém i mezinárodním měřítku. Ing. Pavel Mikoška, ředitel kvality ve společnosti Albert Česká republika, s.r.o., viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, letitý iniciátor řady aktivit spojených s Českou společností pro jakost. Člověk, který nás učí vnímat kvalitu jednoduše, prakticky a užitečně. Letos v listopadu získal od ČSJ cenu Anežky Žaludové, ohodnocení, jehož si „kvalitáři“ váží nade vše. Tři rozměry kvality představil v následujících odpovědích:

Umíte si představit nejlepší prodejnu zeleniny a ovoce pod sluncem? Co by měla splňovat a co nabízet?

Nejlepším prostředkem pro získávání čerstvého ovoce a zeleniny bezesporu je vlastní zahrada. Neznám kvalitnější ranné brambory na světě než ty, které si koncem června během dopoledne na vlastní zahradě nakopu, očistím, během 30 minut uvařím a následně si na nich na talíři pochutnám. A začít s přípravou můžete klidně až v 11 hodin před polednem. Pro vlastní produkci ovoce a zeleniny je také důležitý jeden zásadní aspekt – dovedete svým výpěstkům odpustit určité vady na kráse, nedokonalý tvar, případně velikost – ale jste si při tom jisti tím, že vaše vlastní sklizeň je zaručeně „bio“.
Tato tolerance však obecně neplatí, pokud ovoce nebo zeleninu nakupujete u obchodníka. Tam jsme přísní. Požadujeme perfektní tvar i velikost, odpovídající vybarvenost, zralost a chuť a k tomu dlouhodobou uchovatelnost a skladovatelnost ve vlastním domácím prostředí.

A jako zákazník jsem sám absolutně stejný jako ostatní – to, co pohledově nezaujme, nekoupím. A výběrovým kritériem, vedle výše uvedených, je bezesporu pak hlavně čerstvost a svěžest nabízeného sortimentu ovoce a zeleniny. Řekl bych tedy, že reálná čerstvost a svěží vzhled jsou pro tuto nabídku absolutně to nejpodstatnější.
Nejlepší prodejna ovoce a zeleniny pod sluncem by tedy měla nabízet ty nejčerstvější produkty, možná z celého světa, a komplexní sortiment sezonních položek ovoce a zeleniny z domácího a preferenčně také lokálního prostředí. Který z obchodníků v České republice to nejlépe dlouhodobě dokáže, tomu zcela určitě nebudou chybět jeho věrní zákazníci.

Pavel Mikoška (vpravo) na slavnostním večeru ČSJ, kde přebíral cenu Anežky Žaludové a Albert získal ocenění Ambasador kvality

Špičkově řídit firmu chce každý podnikatel nebo manažer. Jaké vlastnosti by mu neměly chybět?

V obchodě platí to, že nejvíce je úspěšný obchodník, který včas zaznamenává obecné trendy na trhu a specificky pak v preferencích a nákupním chování svých zákazníků. Obchod je pak velmi dynamická oblast podnikání. Dobrý manažer v obchodě musí být tedy také velmi rychlý a velmi přizpůsobivý těmto trendům. Pokud k tomu přidá i vlastní inovativnost, ve výrobcích, prostředí nebo ve službách, které nabízí, tak je to asi ten správný mix vedoucí k úspěchu. V obecné rovině asi tudíž platí, že by to měl být inovátor a rovněž rychlý následovník osvědčených úspěšných praktik vysledovaných u svých konkurentů doma i v zahraničí.

Často cestujete. Dokážete charakterizovat svůj hotel snů, v němž se účastníte významné konference?

Přijde na to, o jaký sen by šlo. Pokud by šlo o ten hororový, kde o vás personál nic neví, nepočítají s vámi, nic není připraveno a nic nefunguje, tak takové hotely se naštěstí již příliš nevyskytují.

Pokud jde o sen plný ideálů, tak musím říct, že mnohé špičkové hotely k tomuto stavu již směřují. Jako základ bych bral kompletní připravenost jednací místnosti v odpovídajícím čase před zahájením akce, kvalitní občerstvení servírované mimo hlavní jednací místnost, dostatek prostoru pro networking a dostupnost prostoru pro vedlejší rozhovory či vyřizování osobních záležitostí. Také se hodí snadná dostupnost IT sítí zdarma, zajištění transportu a k tomu například nabídka alternativních večerních programů v hotelové aranži. No a k tomu ještě přidám jeden sen protisměrný o tom, aby takovýchto mítinků pro každého business jednotlivce nebylo příliš mnoho a aby každému z nich zbývalo také dostatek času na zcela normální osobní nebo rodinný život – pokud možno bez business hotelu.

ptala se Eva Brixi