Pilulka: v našem segmentu nemáme na trhu konkurenci

Michal Hanáček

Čaj pro zahřátí, vitaminy, teploměr, lék proti viróze, masážní gel na unavené svaly. Každý z nás potřebuje z lékárny čas od času něco. Nebaví nás pro každou maličkost běžet, a také na to nemáme čas, raději objednáváme přes internet, vždyť stačí pár doteků na displeji mobilu a zásilku máme na dosah. Značka Pilulka si našich potřeb byla vědoma dávno před tím, než začaly vznikat. Jasná vize a vynikající předvídavost daly základ naší dnešní spokojenosti. Pilulka nás dokáže obsloužit tak,
aniž by obtěžovala, tak, jak se nám to hodí. Kouzlo businessu vysvětlil Michal Hanáček, ředitel společnosti Pilulka Distribuce s.r.o.

Čím jste letos potěšili zákazníky?

Uvedli jsme na trh spoustu novinek. Kromě rozšíření portfolia o necelých 10 000 produktů jsme výrazně zefektivnili svou logistiku. Dnes odesíláme tisíce objednávek první den od vytvoření po celé České republice. V Praze, díky službě Pilulka Auta, doručujeme zboží 60 minut od vytvoření objednávky. Intenzivně také pracujeme na obsahu svých webových stránek, velký důraz klademe na produktový detail,
kategorizaci, filtraci, ale také na uživatelské hodnocení. Troufám si tvrdit, že v našem segmentu nemáme na trhu konkurenci. Na posledních pár měsíců jsme připravili obsáhlou vánoční nabídku a výrazné rozšíření své pobočkové sítě, kde bude možné objednávky zdarma vyzvedávat.

Změnila se skladba vašich kupujících? Přibylo třeba těch starších, kteří si zvykají na chytré telefony a aplikace?

Za poslední roky vnímáme obrovský trend přesunu zákazníků z klasického desktopu (počítače) do mobilních zařízení. Již dnes máme více než 60 % návštěv přes mobilní verzi webu nebo naši aplikaci, přes kterou kromě jiného je možné provést rezervaci
RX léků, v čemž jsme jedineční na celém trhu. Co se týká věkového rozložení zákazníků na internetu, tak trend je jasný. Pokrytí internetem v ČR máme blížící se 100 % a tomu také odpovídá složení zákazníků v našem Pilulka Klubu. I věkově starší obyvatelé si začínají zvykat a uvědomovat si výhody online prostředí.

Čím se vlastně vyznačuje váš zákazník? Je to především žena na mateřské dovolené, maminka, nebo manažerka? Jaké jsou jejich priority?

Naším zákazníkem je prakticky celá populace. Dostáváme se k označení buyer (nakupující) to je převážně žena starající se o domácnost, která realizuje nákup pro celou svou rodinu. Od svých dětí, partnera až po své rodiče. Podle toho se také soustředíme na tvorbu svých komunikačních kampaní. Není pro nás důležité, zdali jste muž, nebo žena, ale co a pro koho chcete nakupovat.

O jaké zboží byl v tomto roce největší zájem?

Snažíme se především věnovat prevenci. Tedy rostoucí kategorie jsou například sportovní výživa, zdravé potraviny. Vzhledem k velmi dobré ekonomické situaci v ČR jsou lidé zvyklí utrácet také za dražší kosmetiku, doplňky stravy a celkově o péči o své zdraví.

A co lidé kupují jako vánoční dárky? Máte pro ně speciální vánoční balíčky nebo
poukázky na odběr zboží či služeb?

Poukázky na odběr zboží aktivně nenabízíme, ale sezonu máme klasickou jako jiní obchodníci na internetu. Tržby nám tedy rostou v tomhle období o desítky procent, některé kategorie až o stovky procent. Velký zájem evidujeme u kosmetických balíčků, dentální hygieny, kde velkým favoritem jsou elektrické zubní kartáčky, ale také speciální balení doplňků stravy, masážní přístroje a další.

Dá se odhadnout, kolik času měsíčně ušetříte spotřebitelům, kteří u vás nakupují?

Přesnou metriku spočítanou nemáme, ale například naše služba Pilulka Auto šetří zákazníkům spoustu času. Protože na rozdíl od ostatních přepravních služeb jsme schopní garantovat a dodržet přesný čas doručení, proto se vám již nestane, že musíte čekat půl dne doma na balíček a nevíte, kdy přesně bude doručen.

Jak dáváte vědět o novinkách v sortimentu? Představili jste něco hodně atraktivního pro zimní měsíce?

Pravidelně s klienty komunikujeme prakticky přes všechna média. Využíváme televizní reklamu, billboardy, akční letáky, které nám výborně fungují v kamenných lékárnách, až po internetová média jako sociální sítě, newslettery, notifikace v mobilních aplikacích a podobně. Pro zimní měsíce stojí za zmínku určitě naše kategorie čajů, masážních přístrojů a vitaminů.

Jsou, podle vašich objednávek a zkušeností, zaneprázdnění lidé z businessu tak trochu posedlí konzumací doplňků stravy? Nakupují tyto produkty výrazně více než třeba senioři?

Neřekl bych, že výrazně více, ale co pozorujeme určitě, je výrazný boom zdravé stravy a sportovních suplementů. Já osobně tvrdím, na základě zkušeností, že pokud si projdete kanceláře v office centrech, tak na každém druhém stole najdete proteinovou tyčinku, proteinový nápoj a podobně. Ze segmentu, který ještě pět let zpátky byl devizou pouze sportovních kulturistů, se stala běžná a masová věc. Ruku v ruce s tím jde samozřejmě konzumace klasických doplňků stravy, jak
je známe.

Zařadili jste do nabídky sportovní oblečení Pilulka? Líbí se? Proč jste nastartovali i tímto směrem?

Snažíme se celý business dělat tak, jak ho cítíme a aby bavil nás a naše kolegy. Proto v rámci firemních aktivit, kromě jiného, máme také virtuální klub Pilulka Athletic Team. Většina členů našeho vedení jsou sportovci, kteří pravidelně rekreačně sportují (běh, fotbal, vodní pólo, plavání, americký fotbal…), a abychom ještě více podpořili tohoto firemního ducha, přišli jsme s kolegou grafikem s vlastní řadou oblečení. Jde tedy především více o náš koníček než o podnikatelský záměr. Jedno manažerské pravidlo říká, že nejlepším zaměstnancem je sportovec. Až na světlé výjimky to platí i u nás. A hlavně tvrdíme, že je potřeba mít kromě práce a rodiny nějakou zálibu, při níž se můžete zasmát, vyčistit si hlavu, a hlavně se udržet v kondici.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi