Chtěl jsem vytvořit značku

Alex Koníček

Ani březen a duben je nezabrzdil, jedou dál, staví novou linku, vkládají peníze do reklamy. Jsou odvážní a věří kvalitě. V pražské firmě arachis s.r.o. vznikla značka BIG BOY. Vědí tu, že se zákazníkům trefili do chuti.

Prvním krokem k budování vlastní značky byla v roce 2016 koupě mlýnku, na němž si začínající podnikatel Alex Koníček otestoval, že ani kvalitní výrobní nástroj si neporadí se vším. Hned na začátku se potvrdilo, že výběr vstupních surovin je velmi důležitý. Nastalo období hledání, pokusů, tápání a překvapivých objevů, jehož výsledkem jsou pochoutky, které společnost BIG BOY vyrábí v nejvyšší dostupné kvalitě. Arašídové a ořechové krémy, proteinové tyčinky, balené ořechy a lyofilizované ovoce jsou mezi zákazníky stále oblíbenější. Na vynikající chuti se podílí výrobní proces pražení plodů bez přidávání oleje, kvalitní čokoláda s vysokým podílem kakaového másla a další suroviny s certifikací fair trade.

Ve chvíli, kdy vzniklo logo a vytiskly se první etikety, bylo jasné, že se v Česku zrodila nová společnost. Vešla se sice do kufru auta, ale byla na světě. První produkt ochutnávali klienti fitness centra a zájem rostl. Jako marketingový nástroj fungovala osobní doporučení. Zákazníci se brzy dožadovali e-shopu… Podnikatel Alex Koníček vidí věci jasně a s vizí:

Proč jste vstoupil do businessu? Byla to touha postavit vlastní značku, chuť experimentovat, vytvářet něco nového, snaha přispět ke zdravému životnímu stylu a mlsounům nabídnout vysoce kvalitní výrobky?

Chtěl jsem vytvořit značku, na kterou můžu být pyšný. Až se někdo zeptá mých dětí ve školce, co dělá táta, aby mohly říct, můj táta je Big Boy. Protože nejdůležitější je to, co tady po sobě zanecháme a jak si nás budou lidé pamatovat. Není lepšího pocitu, než když jsou vaše rodina nebo přátelé hrdí na to, co děláte. To, že máme vysoce kvalitní výrobky z pražených plodů bez přidávání oleje, z kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaového másla a dalších surovin s certifikací fair trade, které se snažíme vyrábět tak, aby přispívaly ke zdravému životnímu stylu, beru jako samozřejmost.

Co jste udělal jako první?

Koupili jsme tehdy s kamarády mlýnek na ořechy bez návodu. Začali jsme testovat všechny možné druhy ořechů a hned na začátku se ukázalo, že všechno se namlít nedá, obzvlášť pak ne oříšky ze supermarketu.
Trvalo nám asi čtyři měsíce, než jsme přišli na správné suroviny a velmi nám pomohlo, když jsme objevili první dodavatele, kteří neměli problém nám dodat tak malé množství arašídů.

Měl jste dostatečnou hotovost, nebo jste si peníze půjčil? A nebál jste se, že plány třeba nevyjdou?

První vklad do firmy byl 16 000 Kč (z brigády při vysoké škole) a to na koupi zmiňovaného mlýnku na ořechy, 100 skleniček s víčky a 25 kg arašídů. A nebál jsem se, byl to hodně malý základní kapitál!

Zvolil jste obor, kde je poměrně velká konkurence. Přesto jste uspěl a ani dnes, kdy se celý svět potýká s problémy kvůli koronaviru, nestačíte vyřizovat rostoucí objednávky. Jak si to vysvětlujete?

Zaměřujeme se hodně na vývoj a marketing. Se společníkem Tomášem Burešem velmi dobře víme, že peníze vložené do těchto oblastí určitě nejsou vyhozené. Snažíme se neustále vymýšlet nové akce a produkty tak, abychom udržovali zákazníkovu pozornost. Navíc v době, kdy se všichni naši konkurenti bojí, co bude dál, my hodně investujeme právě do marketingu a do kampaní. Přece jenom teď celý národ tráví čas na internetu…

Zaměstnáváte dvacítku lidí, postavil jste výrobní halu, nakupujete prvotřídní suroviny, času máte stále méně. O čem nyní přemýšlíte?

S Tomášem přemýšlíme o tom, kde bychom chtěli mít firmu za pět let, takže se zaměřujeme na certifikace kvality potravin, a to rovnou na ten jeden z nejvyšších stupňů, a to IFS Food, abychom mohli expandovat na zahraniční trhy. Dále stavíme novou výrobní linku, abychom uspokojili vysokou poptávku a zároveň minimalizovali lidskou chybu. A tady bych chtěl poděkovat, že se nám podařilo dát dohromady skvělý tým lidí, na který se můžeme spolehnout a který chyby téměř nedělá!

Podle jakého principu inovujete, zařazujete nové produkty? Kde sbíráte nápady?

Inovace a nové produkty přizpůsobujeme ročnímu období, svátkům a podobně. Když jsou Vánoce, tak děláme vánoční edice, když je Valentýn, tak jedeme Valentýna atd. Nápady mě přepadají v parku, v práci ve výrobě nebo doma na gauči… Nové chutě neustále hledáme podle světových trendů, hlavně se zaměřujeme na festivaly o jídle v zahraničí. Správná kombinace je občas pořádně složitý úkol, protože i jedno procento rozdílu v poměru surovin může rozhodnout, jaký bude výsledek a jestli u zákazníka zabodujeme, nebo ne. Zatím nejlépe se nám to povedlo u příchuti slaný karamel, který udělal opravdu „díru do světa“.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi
www.bigboybutter.cz