Hyundai Santa Fe slaví dvacet let na trhu

Ikonické SUV jihokorejské automobilky bylo světu představeno v roce 2000. Evropské trhy začalo dobývat o rok později. Nyní je prodávána čtvrtá generace této ikony. V printové Prosperitě Fresh Time jste již mohli vidět její test. Letos se model dočká významných inovací a omlazení.

SUV Santa Fe se objevilo u prodejců v roce 2001, takže je nejdéle nabízeným modelem značky Hyundai v Evropě. Model Santa Fe, aktuálně vyráběný ve své čtvrté generaci, prošel od té doby evolucí v oblastech designu, bezpečnosti a technologií, a často přitom plnil roli vlajkové roli, přinášející na trh nové funkce a systémy. Hyundai uvede v létě na trh vylepšenou verzi aktuální generace s novými elektrifikovanými pohony a významně modernizovaným designem.

Santa Fe se po své premiéře před dvěma desetiletími rychle stalo jedním z nejoblíbenějších modelů značky Hyundai. První SUV společnosti Hyundai dostalo označení podle města na jihozápadě USA a sehrálo důležitou roli v etablování značky Hyundai v segmentu SUV. Santa Fe má své vlastní logo s modelovým označením a symbolickým zobrazením slunce, což je mezi modely Hyundai neobvyklé. Na odkaz průkopnického modelu navazují všechny následující generace, vyráběné pod stejným označením. Hyundai prodal v uplynulých 20 letech na celém světě více než 5 260 000 vozů Santa Fe.

„Santa Fe bylo prvním SUV značky Hyundai a je jednou z našich nejdéle vyráběných modelových řad. Jedná se o klíčový model nejen globálně, ale také v Evropě,“ říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt. „Pro Hyundai je automobilovou ikonou, která se dále vyvíjí z hlediska designu, technologií, prostornosti i komfortu. Nejnovější evoluce modelu Santa Fe si zachovává postavení vlajkové lodi v našem širokém portfoliu modelů SUV a navazuje na naše historické úspěchy v segmentu SUV. Současně činí významný krok vpřed pozoruhodnými inovacemi a elektrifikací.“

První generace: Hynudai Santa Fe předběhl svou dobu prostorností

První generace modelu Santa Fe se vyznačovala robustním, ale současně ušlechtilým vzhledem a byla výrazně delší a širší než mnoho jejích konkurentů v segmentu, čímž zdůrazňovala svou praktičnost pro jízdu v terénu. Prostorný interiér nabízel dostatek prostoru pro až pět cestujících a velkorysý zavazadlový prostor. Ve své době rozsáhlá komfortní výbava přitom zahrnovala klimatizaci, přehrávač CD, elektrické ovládání oken, vnějších zpětných zrcátek a střešního okna.
Hyundai v roce 2003 odpověděl na poptávku zákazníků po ještě vyšší úrovni jízdních výkonů a vylepšil model Santa Fe výkonnějším motorem a elektronicky řízeným systémem pohonu všech kol.

Druhá generace: Více bezpečnosti i prémiový design

Představení se konalo v roce 2006 v Detroitu při příležitosti NAIAS. V polovině prvního desetiletí 21. století začali zákazníci ve stále větší míře upřednostňovat atraktivní design. Vnější a vnitřní design nástupce proto doznal výrazných změn. Exteriér modelu Santa Fe se vyznačoval asertivní maskou chladiče, sebevědomě tvarovanými liniemi a světlomety s precizními detaily. Jeho moderní vzhled dokládal směr, jímž se ubíral vývoj designu značky Hyundai.

Tehdejší zákazníci si přáli rovněž rozšířenou bezpečnostní výbavu. Druhá generace modelu Santa Fe proto nabídla řadu rozsáhlých vylepšení v oblasti bezpečnosti. Hyundai tím upevnil své vedoucí postavení v zavádění nejefektivnějších technologií v automobilovém průmyslu do standardní výbavy. Ta tehdy zahrnovala elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), protiblokovací systém (ABS), okenní airbagy pro všechny řady sedadel, systém pro sledování tlaku v pneumatikách a aktivní opěrky hlavy na sedadlech vpředu. Později byla nabídka rozšířena o prémiovou verzi, jejíž výbava zahrnovala integrovaný navigační systém, zadní kameru, tempomat a senzor světla pro automatické ovládání světlometů.

Třetí generace: Svalnatý vůz připravený splnit přání nejen po lepší konektivitě

Třetí generace modelu Santa Fe nabízela ještě vyšší úroveň komfortu a kvality, nově nastavené motory s ještě vyšší úrovení hospodárnosti. Design vycházel z nového  konceptu „Storm Edge“ („prudkost bouře“), jehož hlavními stavebními prvky byly ušlechtilé linie a odvážně tvarované plochy. Hyundai dal emocionálnějším a svalnatějším vzhledem najevo, že místo ryze funkčního SUV hodlá nabízet sofistikované lifestylové vozidlo.

Tato generace modelu se mohla pochlubit také modernizovanou platformou pro crossovery se samonosnou karoserií. Na výběr byla sportovní pětimístná varianta nebo verze s prodlouženým rozvorem a třemi řadami sedadel pro šest či sedm cestujících.

V komfortním a funkčním interiéru vypadaly obě verze podobně. Technický pokrok na začátku druhého desetiletí 21. století umožnil výrobcům automobilů zvýšit komfort  a vylepšit zážitky z jízdy řadou inteligentních funkcí v oblasti konektivity. Třetí generace modelu Santa Fe nabízela na přání dodávaný multifunkční 8“ dotykový displej s navigačním systémem. Jednodušší a intuitivnější uživatelské rozhraní bylo doplněno vylepšeným hlasovým ovládáním. Dalšího pokroku bylo dosaženo na základě nových možností konektivity mobilních telefonů.

Čtvrtá generace: Elegance následovaná

Elegantní SUV zaujme odvážným vnějškem a širokým, atletickým postojem. Příď zdobí kaskádovitá maska chladiče, charakteristický prvek značky Hyundai, a boční plochy protínají ladné linie spojující světlomety se zadními svítilnami. Santa Fe tím potvrzuje své postavení na vrcholu produktové řady SUV značky Hyundai. Dosud nejprostornější generace nabízí cestujícím na sedadlech ve druhé řadě o 38 mm více prostoru pro nohy.

Tato Santa Fe je vybavena nejmodernějšími technologiemi Hyundai SmartSense. Patří mezi nejbezpečnější vozy ve své třídě, což potvrzuje nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti od nezávislé organizace Euro NCAP. Mezi bezpečnostní inovace patří funkce pro upozorňování na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert) z vlastního vývoje značky Hyundai. ROA je prvním systémem svého druhu v automobilovém průmyslu. Ultrazvukovým senzorem detekuje pohyb dětí nebo domácích mazlíčků na zadních sedadlech a v případě potřeby na ně při vystupování upozorní řidiče.
Další bezpečnostní funkcí je asistent zabraňující kolizím s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání RCTA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist), který sleduje oblast za vozidlem v rozsahu 180 stupňů a v případě potřeby upozorňuje řidiče a aktivuje brzdy, aby nedošlo ke kolizi. Čtvrtá generace modelu Santa Fe je navíc prvním vozem Hyundai, vybaveným průhledovým displejem, který promítá důležité informace na čelní okno. Řidič tak může nepřetržitě sledovat dění na vozovce.

Zcela nový model Santa Fe je vybaven také vyspělým systémem pohonu všech kol Hyundai HTRAC s optimalizovaným rozdělováním točivého momentu v závislosti na adhezi kol a rychlosti jízdy. Systém podporuje řidiče v nejrůznějších jízdních situacích, ať se jedná o zasněžené, kluzké silnice a zvyšuje stabilitu při průjezdu zatáčkami.

(tz, red)